tobbepp 1 Postad 27 Juni , 2005 Hej! Har en fundering på att byta ut propellrarna på min Orrskär 27 AQD40 280DP från A4:or till B eller C4:or, går det? är det annan stigning eller bara annat material? Vad händer om man slänger till ett par A5:or? är dem större i diametern eller större i stigningen? Snälla hjälp, då jag nyligen lagt till vid en stenbumling och lagt i växeln.. ajaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-AkeJanson 0 Postad 27 Juni , 2005 Hej, Du skall inte sätta dit B-propellrar. Däremot kan det gå med C4 som är rostfria. Du kommer då att få lite lägre max varvtal och det blir lite segare att komma upp i planing. Samma sak med A5 ( större stigning),ca 200-300 rpm lägre varvtal. Med rostfria propellrar skall du se upp med zinkanoderna. Dom går åt mycket fortare och du kan behöva byta zinkringen framför propellrarna under säsongen. Dessutom kan det bli dyrt att smälla på. Rostfria propellrar ger inte med sig lika lätt som aluminium och det kan resultera i krökta axlar. Dyrt... Fördelen med rostfria är lite bättre prestanda vid hög fart samt att dom är bättre balanserade. MVH JÅJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbepp 1 Postad 28 Juni , 2005 Tack för svaren, nu ska jag ut och testa. mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser