tittajagflyter 0 Postad 23 Maj , 2020 Hej! Jag har precis skaffat en (tror jag) stöldbegärlig mindre motorbåt och är inte så erfaren. Jag undrar hur ni skulle förtöja en båt i det läge som ses på illustrationen. Dels för att minska risken för att båten lossnar och dels för att göra det lite svårare att stjäla. Jag skulle gärna se att det var enkelt att stiga in i båten. Bryggan är en liten och skranglig flytbrygga som sitter i tre stålrör. Det finns en superklen ögla på bryggan. Är det en bra ide att skaffa en ny boj närmare bryggan? Ska jag fästa en ögla i stenarna bredvid bryggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 24 Maj , 2020 Välkommen till MG! Stölder verkar bara gå att undvika genom mänsklig övervakning. Viss förbättring blir det med larm och dna-märkning i kombination med tydliga skyltar på flera språk. Böjen ligger bra tycker jag. Du kan fästa ett block i böjen och låta förtöjningslinan i aktern gå till bryggan. Då kan du släppa in båten så att den ligger jämsides med bryggan om du vill. Svårt att avgöra hur klen en superbilen ögla är, men... Jag skulle fästa en kraftigare ögla i bryggan om jag kände mig osäker på den superklena. En kätting in till land för att låsa fast båten gör det ju lite svårare för tjuvarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 24 Maj , 2020 (redigerade) Så här menar jag... Ja, förutom då att båten inte ser så dyr ut... 🙂 Redigerad 24 Maj , 2020 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 24 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Mackey: Välkommen till MG! Stölder verkar bara gå att undvika genom mänsklig övervakning. Viss förbättring blir det med larm och dna-märkning i kombination med tydliga skyltar på flera språk. Böjen ligger bra tycker jag. Du kan fästa ett block i böjen och låta förtöjningslinan i aktern gå till bryggan. Då kan du släppa in båten så att den ligger jämsides med bryggan om du vill. Svårt att avgöra hur klen en superbilen ögla är, men... Jag skulle fästa en kraftigare ögla i bryggan om jag kände mig osäker på den superklena. En kätting in till land för att låsa fast båten gör det ju lite svårare för tjuvarna. Hade tänkt föreslå detsamma men Mackey han före. Med det arrangemanget kan du dessutom med akterförtöjningen dra ut båten en bit från bryggan så ingen hoppar ombord, om du har längre tampar i fören. Har du dessutom hänglås både i fören och en kätting en bit på akterförtöjningen nära bryggan kan du ha lås där med så ingen drar in den till bryggan så enkelt. Hindrar ju inte proffsen men försvårar för "skitungarna" som vill ut och leka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tittajagflyter 0 Postad 24 Maj , 2020 1000 tack för era svar! Jag vet att det är svårt att svara på men hur stora krafter ska man ska man förvänta sig kommer av kraften av vind/ström på båten för att veta om det är någon ide att förtöja vid bryggan alls.. Vänligen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 24 Maj , 2020 Vilka krafter det blir beror ju väldigt mycket på hur utsatt läget är. Krafter motsvarande ett par hundra kilo kan nog vinden fixa till (beror ju på båtstorlek), men de stora krafterna är de ryck som vågorna kan ge. De blir dessutom väldigt många ryck som till slut kan trötta ut den stackars flytbryggan Jag skulle nog förtöja i stenen när jag inte är i närheten själv och kan lägga om förtöjningen om vädret blir sämre. När sommaren visar sig från sin soliga sida och du sitter på verandan och tittar på båten så funkar säkert bryggan bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 918 Postad 24 Maj , 2020 Ett alternativ till ögla att låsa kättingen i är att dra kättingen runt en grov regel i bryggan. Det finns härdade kättingar med en stor ring i ena änden så att kättingen kan träs igen ringen. Sedan låses kättingen till öglan i fören med ett hänglås. Men du måste ha linor och ryckdämpare också mot bryggan för att minska rycken i bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 24 Maj , 2020 (redigerade) 14 minuter sedan skrev Lintott: Ett alternativ till ögla att låsa kättingen i är att dra kättingen runt en grov regel i bryggan. Det finns härdade kättingar med en stor ring i ena änden så att kättingen kan träs igen ringen. Sedan låses kättingen till öglan i fören med ett hänglås. Men du måste ha linor och ryckdämpare också mot bryggan för att minska rycken i bryggan. Det verkar vara fråga om en liten skranglig flytbrygga (ursäkta om jag nedvärderar bryggan) så det finns nog ingen grov regel, men finns det det så funkar det också. Något i den här stilen ser jag framför mig, Redigerad 24 Maj , 2020 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 918 Postad 24 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Mackey: Det verkar vara fråga om en liten skranglig flytbrygga (ursäkta om jag nedvärderar bryggan) så det finns nog ingen grov regel, men finns det det så funkar det också. - - - Det spelar nog ingen större roll om det är en hyfsad regel eller en bergdubb som båten låses fast med. Det går bara att stöldskydda mot småbus o amatörer. Proffsen har med sig en batteridriven tigersåg och kapar bort det som sitter i vägen för deras affärsverksamhet. Mot riktiga proffs så är det bara observant mänsklig bevakning som hjälper till 100%. GSM-larmsystem stör de ut så inte ens det hjälper på riktigt stöldbegärliga motorer/båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 25 Maj , 2020 Är det en brygga som på bilden kan det fungera att förtöja i om det är en sjö - eller väldigt skyddat läge. JAg hade skruvat på rejäla öglor eller annat på bryggan som jag hade förtöjt i. Evt dragit en extra tamp till land. Jag hade inte förtöjt direkt i rören - då känner jag att risken är stor att dom tillslut rycks bort - det borde förhindras mer genom att förtöja på bryggan i något ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tittajagflyter 0 Postad 25 Maj , 2020 tack för de bra tipsen! Vad tror ni om att lägga ut en ny boj i närheten av bryggan och använda den närmare bojen istället för bryggan i Mackeys illustration? Kan man ha en boj så nära så att man når med en båtshake bara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser