Rockstar 0 Postad 23 Maj , 2020 Hej. Nybliven båtägare sen 1 år och har en Teka 228 med VP AQ205A. När vi åkt någonstans så händer det 50% av gångerna att motorn dör när jag ska lägga till och glider fram och lägger i backen. Senast när vi skulle lägga till i naturhamn, så måttligt spännande 😬. Någon som har något tips om vad det kan vara? Mvh Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 23 Maj , 2020 Vet att vissa drev bryter sändningen precis i växlingsögonblicket kan kanske vara det som är orsaken. Vet inte om du har ett sådant drev dock. Är tomgången lite låg kanske det räcker. Eller så bryts sändningen lite för länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Maj , 2020 (redigerade) Finns ingen växelbrytare på 280-290 drev vilket jag förmodar sitter till den motorn. Men som sagt justering av tomgång och lågvarvskruv/ar på förgasaren, ev en rengöring av densamma Tomgågsvarvtal bör vara ca 750-800rpm obelastad och 650-750 belastad. Är luftskruvarna för snålt ställda så kommer den att stanna när varvtalet blir lågt. Sitter lite olika förgasare på dessa. Rochester, Holley eller Nikki. Justeringsfötfarande är lite olika. Kolla också att choken är fullt öppen efter några minuter. Redigerad 24 Maj , 2020 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rockstar 0 Postad 24 Maj , 2020 Vet inte exakt vad drevet heter men det är ett Volvo drev så det stämmer nog. Ska kolla på luft och tomgång! Har även funderat på choken, är den automatisk? Ingenting jag kan justera från förarplatsen i alla fall. Sorry för basic nivå på frågorna men båt och båtmotorer är nytt för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 Maj , 2020 Choken brukar vara automatisk. Jag hade liknande problem för många år sedan då jag hade en bensinmotor. Innan avgång fick jag varmköra motorn några minuter innan tomgången blev stabil. Sedan kunde det hända att det blev som för dig att motorn dog på väg in i hamn när man lade i friläget, jag ökade tomgången till knappt 1000rpm, men då kunde det ”klonka” till ordentligt vid växling. Efter rengöring av förgasaren och senare ett brytarlöst tändsystem blev det bättre. Jag har precis för mig att jag bestyckade om förgasaren också med annat huvudmunstycke och annat lågfartsmunstycke. Men det kan även ha berott på att motorn tappade effekt under acceleration... minns inte det så noga det är nog trettio år sedan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 Maj , 2020 Choken är som resistansen (Ohm) skriver automatisk. Den funkar som så att en bimetallfjäder värms upp av 12 volt och gör då att chokespjället öppnar sig. Det sitter en svart klump med en elanslutning på sidan av förgasaren. Det här systemet är ganska skottsäkert men ibland kan fjädern bli lite utmattat och spjället öppnar inte fullt. Går att justera genom att lossa några varv på tre skruvar på den svarta klumpen och vrida på den 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Gelis: Choken är som resistansen (Ohm) skriver automatisk. Den funkar som så att en bimetallfjäder värms upp av 12 volt och gör då att chokespjället öppnar sig. Det sitter en svart klump med en elanslutning på sidan av förgasaren. Det här systemet är ganska skottsäkert men ibland kan fjädern bli lite utmattat och spjället öppnar inte fullt. Går att justera genom att lossa några varv på tre skruvar på den svarta klumpen och vrida på den Ja så gör man på Solexförgasarna iallafall, men detta skilja sig år på övriga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser