PerLindqvist 0 Postad 22 Maj , 2020 Hej, Försöker starta motorn, funkat jättebra sedan innan att starta utan några konstigheter. När jag försökte få igång motorn idag och pumpade in bränsle till motorn så lägger den av efter 30-40 sek när den startat. Vad kan det bero på? Det är en utombordare Evinrude 2-takt med 5 hk. Se bilder nedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 22 Maj , 2020 (redigerade) Kan det vara så att den stannar när det bränslet du pumpat upp tar slut? Börja med att kolla bränslesilen i motorn och om det finns en motsvarande i tankens sugrör. Man kan ju också tänka sig att det är något vajsing med bärnsleslangen och blåsan med backventil. När man kontrollerat dessa enkla grejer kan man ju gå vidare med bränslepumpen. Redigerad 22 Maj , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PerLindqvist 0 Postad 22 Maj , 2020 Kontrollerat dessa samt byt ut slangen och tanken till helt nya och tättat till dessa. Tittade på silen och den var som ny, satt tillbaka den nu (se bild) Problemen återstår vid start. Finns det andra alternativ man kan testa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 22 Maj , 2020 Prova att pumpa och se om du på så vis kan hålla liv i den mer än 40 sek. I så fall borde det vara att motorn inte kan suga i sig bensin, dvs bränslepumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 22 Maj , 2020 8 minuter sedan skrev trewq: Prova att pumpa och se om du på så vis kan hålla liv i den mer än 40 sek. I så fall borde det vara att motorn inte kan suga i sig bensin, dvs bränslepumpen Jag har haft en likadan motor en gång, men en Johnson, var det inte så att bränslepumpen, en membranpump, drevs av undertrycket från vevhuset? Och membranet i denna torkade ut och sprack, då försvann pumpverkan. Med samma alzeimerminne säger jag att det fanns en billig renoveringssats att köpa till denna pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PerLindqvist 0 Postad 22 Maj , 2020 Testade pumpa samtidigt som motorn var igång och då funkade det alldeles utmärkt men då fick man hålla på pumpa. Ska man kanske byta ut bränslepumpen? Gjorde rent tändstiftet och trodde att det var bränslepumpen, vart brukar bränslepumpen sitta? det är mycket möjligt att den gjort Georg, vartifrån köpte du membranet när det sprack? Kan testa och byta ut det och se om det ger bättre resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 22 Maj , 2020 Just nu skrev PerLindqvist: Testade pumpa samtidigt som motorn var igång och då funkade det alldeles utmärkt men då fick man hålla på pumpa. Ska man kanske byta ut bränslepumpen? Gjorde rent tändstiftet och trodde att det var bränslepumpen, vart brukar bränslepumpen sitta? det är mycket möjligt att den gjort Georg, vartifrån köpte du membranet när det sprack? Kan testa och byta ut det och se om det ger bättre resultat. Som sagt var det var väl minst trettio år sedan jag hade en sådan. Minns inte vad pumpen sitter, men följ bränsleslangen från inloppet till motorn fram till förgasaren så hittar du den nog. Jag köpte väl reservdelar till denna och alla andra havererade båtmotorer på den tiden av Bosse på Skärhamns Marincentrum På Tjörn, men alla som säljer OMC utombordare har väl dessa reservdelar, fins säker att köpa på nätet också någonstans. Med det att du pumpar på blåsan ersätter du bränslepumpen. Så det är ju lätt att gissa att membranet är slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 22 Maj , 2020 Bränslepumpen är den del där silen sitter. Det syns ju på bilden hur torr och sprucken packningen är! Membranen är väl lika gamla och dåliga. Pumpen innehåller många membran och delar som går att vända fel så var noga vid demontering och montering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 22 Maj , 2020 1 minut sedan skrev Rascal: Bränslepumpen är den del där silen sitter. Det syns ju på bilden hur torr och sprucken packningen är! Membranen är väl lika gamla och dåliga. Pumpen innehåller många membran och delar som går att vända fel så var noga vid demontering och montering. Ja så var det ju, som sagt många år sedan, kanske inte bara membran utan även någon fjäder som kan sprätta iväg kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser