Kallekula68 0 Postad 22 Maj , 2020 Hej! Är nybliven ägare till en liten plastsnipa med en Penta MB10A Till motor och Backslag har jag Service manual men inte till propelleraxeln. Vad krävs för underhåll på en sådan, se bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
teolise 1 Postad 22 Maj , 2020 Se till att olja finns i mässingklumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 22 Maj , 2020 42 minuter sedan skrev teolise: Se till att olja finns i mässingklumpen Olja? Det sitter ju en smörjnippel på tätningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Maj , 2020 Var ytterst försiktig med fettspruta där, sätter man för högt tryck på fettet pressar man ut tätningarna och havet får full tillgång till insidan av båten! Där har med all säkerhet suttit en fettkopp tidigare, en sådan man skruvar ner en liten bit för att smörja bussningen i klumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
teolise 1 Postad 22 Maj , 2020 Jag har olja i min, men ingen nippel, sitter en slang i min som man fyller i olja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula68 0 Postad 23 Maj , 2020 Tack för svar, blev dock inte så mycket klokare... Ska man ta bort fettnippeln och sätta en oljeslang istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 23 Maj , 2020 Tryck i lite fett försiktigt 3-4 gånger per säsong. Byt gärna till en fettkopp som det förmodligen har varit från början. Googla på Staufferkopp. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Maj , 2020 Det finns tätningar konstruerade för att smörjas med olja, dock inte denna. Många har ersatt staufferkoppen med en smörjnippel utan att veta något om konsekvenserna det kan få, andra har monterat en slangnippel och en slang sedan tycker man att man moderniserat tätningen, en redan sliten tätning konsumerar stora mängder olja, därav har man börjat fylla i den tjockaste oljan man kan få tag på. 52 minuter sedan skrev Kallekula68: Tack för svar, blev dock inte så mycket klokare... Ska man ta bort fettnippeln och sätta en oljeslang istället? Nej, inget blir bättre för det, gör som Rascal föreslår ovan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula68 0 Postad 23 Maj , 2020 Tack! Då gör jag så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser