Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Johan_Danielsson

Svag AQ151 efter div renoveringar

Rekommendera Poster

Hej,

en har idag upptäckt att något hänt med motorn under vintern... tacksam för alla tips som kan råda bot på detta...

 

Problem NU: motorn varvar max 3800 RPM vid full gas, ca 16 knop på båten, tändningen vid det varvtalet ca 27-28 grader före ÖD

Förra säsongen; vid 4500 RPM ca 28 knop, kunde maxa till 30, 5 knop vid ca full gas ca 5000 RPM, tändning ca 33 grader före ÖD vid 4400 RPM

 

NU:

1) Motorn varvar fint på tomgång, 900-5500+ varv utan belastning => får mig att tro att gasreglage, vajer etc är OK

2) FIn stabil tomgång på 900 RPM, tändning 6 grader före ÖD (enligt instruktionsboken, inte justerat sedan förra säsongen)

4) Vid obelastad motor vid 4400 RPM är tändningen 32-33 grader före ÖD (enligt instruktionsboken, inte justerat sedan förra säsongen)

3) Samma propeller (14x19L) på som förra säsongen, inget gjort på drevet mer än bytt avgasbälg

4) Inga synliga läckage alls på motorn

5) Tändningen är en 123ignition som installerades förra hösten, ingen ändring sedan dess 

 

Bytt under vintern:

- Lossat avgaslimpa, 4:e porten fin, bra gods i toppen och limpan. Nya packningar kring avgasportarna mot limpan. Mellanväggen hel, inga synliga skador.

- Renoverat vattenpump

- Renoverat impellerpump

- Bytt bränslepump till denna https://drevdelar.se/branslepump-b21-b23-b230-b250-16v-med-handpump-performance

- Bytt generator till 60Amp modell (Valeo A13n234)

- Bytt oljetrycksgivare

- Monterat Garmin GFS-10 bränsleflödesgivare mellan filter och bränselpump

- Rengjort oljekylare invändigt

- Nya tändkablar, samma längder som de gamla

- Justeringar på förgasarna men bara för att ställa tomgången (spjällskruv, blandningsskruv)

- Justerat ventilspel (0,30 efter justering, 4 av åtta ventiler behövde justeras)

 

Det enda jag kan komma på som kan påverka varvtalet såpass och få motorn orkeslös är om jag lyckats rotera motorn baklänges något vid justering av ventilspelet och fått kamremmen att kugga något => kan inte avgöra om det skett eller inte (har inte tittat på rem-markeringarn än...) men är det ens möjligt? Har ett minne att jag var tvungen att "backa" motorn ca 45 grader för att få loss verktyget som trycker ned ventilerna vid shimsning.

Kan remmen hoppat av det, borde det finnas andra symptom isf?

 

?

Mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remmen hoppar inte för att man drar vevaxeln baklänges, om sträckaren är OK, men det är ju enkelt kollat om kammen sitter rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju varit inne o pillat på bränsledelarna, kan ju vara ide att kolla om det matas fram tillräckligt med bränsle. Pumpen trots den är ny kan ju vara defekt.

Även nya tändkablar kan ju vara defekta, du har väl satt dom i rätt tändföljd, en fyrcylindrig maskin brukar i o för sig gå jäkligt illa då.

 

Annars så skulle jag nog ta ett kompprov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering:

Har motorn bra kraft på lägre varv för att tappa effekt högre upp i varvtalen?

Sådana fel kan härledas till att den får för litet bränsle, eller att bränsletrycket inte räcker till, vilket är ungefär detsamma.
Hur ser bränslefiltret ut?

Vad har du då gjort det senaste som kan påverka detta, jo bytt bränslepump och monterat en bränsleflödesgivare.... om detta nu är jussta grejer borde ju det inte ställa till någonting, men om pumpen inte ger rätt tryck eller om det inte är ordentligt flöde genom givaren... ja då kan det vara så att när motorn vill ha mer bränsle på högre varv eller under större effektuttag tappar den kraft om törsten inte stillas. Jag hade nog först börjat med att ta bort givaren för att testa, sedan mäta bränsletrycket. Ja efter det att jag kollat eller bytt bränslefilter.
 

Om man nu felsöker på samma spår kan man ju också tänka sig att kolla hur det ser ut i tanken, om det är så att det sitter en sil på sugröret i tanken, en sil som delvis kan vara tilltäppt, men det var nog så att dessa silar försvann för längesedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Bränslet är nog boven ja, har provat nedan med viss framgång:

1) kopplat förbi Garmin-sensorn, ingen skillnad alls

2) bytt bränslefilter -> gav 400 RPM mer (nu 4200 max) och ca 4 knop mer, dvs nu 22 max. Tändningen helt ok på 4200 RPM dvs 32-33 grader före ÖD


Försöket att byta tillbaka till gamla pumpen misslyckades då den har en spricka jag inte sett förut. Troligen tät men inte sugen på att montera något trasigt och det är rätt trångt att få den på plats. Ny pump beställd, samma utseende som original, med förhoppning att prova denna nästa helg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytet av bränslefiltret är ju en bra indikator att du söker i rätt riktning!

Jag har diverse mer eller mindre bra erfarenheter av eftermarknadsbränslepumoar till gamla bilmotorer, original om det finns att tillgå brukar fungera bäst. Made in China kan vara bra, men det är liksom 50% risk att det inte är det.

Kompressionsprov glömde jag bort, men det är ju bra att kolla med om motorn blir orkeslös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är svårt med gamla Volvospisar när originaldelarna är slut sedan länge och kopiorna är oklar kvalité. Den gamla pumpen som nu är sprucken har nog suttit där sedan 1986 så det är väl helt ok kvalite...

Provar en kopia med identiskt utseende, får se om det blir bättre...

 

Ang kompressionsprov, några tips på hur man gör det med elektronisk tändning? Är det så enkelt som att lossa på tändkabel mellan spole och fördelarlock eller behöver man göra fördelaren strömlös också också?

Bensinpumpen är ju redan borta, antar hålet i blocket kan lämnas öppet med risk för lite oljestänk isf när axeln som driver pumpen går runt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag när jag kompressionstestar:

Alla tändstift ur, tändspolens lågspänning koppla bort, vilket kanske inte är helt nödvändigt, sedan klämmer jag inkommande bränsleslang innan pumpen eller kopplar bort den.

Därefter skruvar jag i kompressionmätarens slang i ett tändstiftsål i taget och kör runt med startmotorn i ungefär fem sekunder, nålen i instrumentet stannar på det högsta värdet som noteras, nollställer och fortsätter med nästa cylinder.
 

Jag har för flera år sedan köpt Biltemas kompressionstestare, vad jag förstår är den rätt bra, det är ju egentligen skillnaden mellan de olika cylindrarna men (inte) vill se.

Verkstadshandboken berättar vad du skall ha för kompression och vad som är acceptabelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Så här gör jag när jag kompressionstestar:

Alla tändstift ur, tändspolens lågspänning koppla bort, vilket kanske inte är helt nödvändigt, sedan klämmer jag inkommande bränsleslang innan pumpen eller kopplar bort den.

Därefter skruvar jag i kompressionmätarens slang i ett tändstiftsål i taget och kör runt med startmotorn i ungefär fem sekunder, nålen i instrumentet stannar på det högsta värdet som noteras, nollställer och fortsätter med nästa cylinder.
 

Jag har för flera år sedan köpt Biltemas kompressionstestare, vad jag förstår är den rätt bra, det är ju egentligen skillnaden mellan de olika cylindrarna men (inte) vill se.

Verkstadshandboken berättar vad du skall ha för kompression och vad som är acceptabelt.

Glöm inte att ge full gas😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite blandade resultat från kompressionstesten.

Tvingades göra detta med kall motor iom att bränslepumpen är bortmonterad och fick följande med gasreglaget i botten och alla stift ute:

 

1) 9,5-10 (mitt emellan på skalan, upprepat två gånger och då närmare 10. En liten skvätt olja i cylindern och värdet blir 11-11,5

2) 11,0 ingen olja tillsatt

3) 12,0 ingen olja tillsatt

4) 12,0 ingen olja tillsatt

 

Användarmanual och verkstadshandbok säger 10-12 i kompression, inga mer detaljer, dock för varm motor...


Antar att kompressionen borde öka med varm motor? Innebär det att cyl 3-4 är på gränsen iom 12,0 redan vid kall? Att 1:an är så pass mycket lägre men blir bättre med lite olja antyder att kolvringarna inte är täta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här ser stiften ut, längst upp cylinder 1 och sedan i ordning med cylinder 4 längst ned i bild.
Skillnaden i färg gör mig fundersam, de två cylindrar med lägst kompresssion är vita, de två med hög komp är svarta och oljiga...?

39E733D2-0116-46E9-9DE7-D7912909F6B9.jpeg

Redigerad av Johan_Danielsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kompressionen är ganska OK och kan inte förklara det effekttapp du ser. Däremot skall stiften inte diffa så här mycket. Jag skulle kolla förgasarna.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändra en sak i taget. Bränslepump först. Lirar det inte då så ta en ny titt på stiften. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ja det blir i den ordningen dvs ny pump och kontrollera effekt, sen ev kolla stiften. Förgasarna är luriga att kalibrera rätt mellan sig (Solex PAI44) och en försörjer ju 1-2 och den andra 3-4 så ev är det anledningen till sotiga stift på de två bakre cylindrarna. Återkommer med mer info efter pumpbyte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här hittar du lite reservdelar till din AQ151. Lidingö Marin bygger en ny webshop, under uppbyggnadstiden så är det rabatt på reservdelarna som tack för att man tittar in 

https://butik.lidingomarin.se/index.php?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search-cat-select=0&search_query=aq151&submit_search=

 

Skriv in mototmodell i sökrutan, när den är klar så kan man även gå in på sin motormodell och hitta alla reservdelar den vägen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avrapportering i ämnet; bytte brönslepump till en kopia på originalmodellen (utseende och utförandemässigt) samt ställde tomgången - båten går nu som tidigare dvs maxar över 5000 RPM och ca 28 knop i motvind och lite vågor. Motsvarande vad den gjorde förra säsongen och något långsammare än för tre år sedan (toppade 30,5 knop) men mer utrustning och packning i den nu samt obehandlat lätt beväxt skrov - får anses helt ok i väntan på ommålning nästa år.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...