Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Atletarn

Yamaha 30 hp 90s oljeläckage växelhus.

Rekommendera Poster

Vill börja med att säga att jag inte har så mycket erfarenheter av båtmotor meck.

Jag va iväg å köpte en yamaha 30 hk 1990 idag, motorn har varit liggandes på en pall i ca 2 år.

va jag kunde se på plats så såg den väldigt fin ut Allt ifrån motorn till riggen. ( Hade ingen propeller ).  Och ägaren innan hade ägt den i 12 år utan problem, han bytte upp sig så den blev liggnas.  Så tanken va att gå igenom förgasarna byta impeller, olja osv. men när jag ställde upp motorn på mitt ställ hemma så rann de ut olja från "utrymmet vid propellern" (Bifogar bilder). Min fråga här är om jag har gjort bort mig? Va beror detta på?   Sen på bild 3, ser ut som att de ska va en gummipackning där?.

Vore tacksam för svar.  

Mvh Andreas

98610776_568507790738288_8196906429710336_n.jpg

98731870_278487309991549_9064732317355868160_n.jpg

99436114_583081618989000_2852962013829660672_n_LI.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen bara gammal oförbränd bensin/olja som kommer runnit ut ur "avgasröret". Lukta på oljan, luktar det växellådsolja? Såvida det inte luktar växellådsolja så är det bara att serva och köra. Gummipackningen som tätar växelhuset ser du på bild 2. bild 3 är distansring för propellern.

/Kaj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt normalt som sagt. Brickan kallas Thrust washer på engelska och har som uppgift att ta upp propellers tryckade kraft så att den inte går emot växelhuset. Se till att vända den rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack så mkt för svar ! Tror ni jag behöver en distans när jag ska sätta på en propeller ? Har delarna enligt bilden där, sett att några kör med distans och några utan, kanske värt att köpa ett nytt kitt samtidigt som jag köper propeller ? Och på tal om propeller, jag har ingen aning om stigning osv, då bör de väl gå bra att ta en propeller med stigning mittemellan max och min stigning ? Mvh Andreas

IMG_20200520_223440.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du berättar vad motorn skall användas till. Båt, ev. Vattenlek trolla med .... Så kan du nog få bra tips här, men köp propellern där du kan byta och du behöver tillgång till varväknare. Fart mäter du enkelt med mobilen. Att bara ta en på måfå är ingen bra strategi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska enbart ha motorn för transport från a till b, kommer använda elmotor de mesta 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...