Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst Marcus

konstant varningssignal mercury 90

Rekommendera Poster

Gäst Marcus

Jag har en sportbåt med en utombordare mercury 90 årsmodell -89. Igår började varningssummern tjuta konstant direkt efter start och det pågår ända tills man slår av motorn. Konstant summer skall tyda på överhettning av motorn. Kylvattnet sprutar dock normalt hela tiden. Då motorn knappast kan vara överhettad direkt vid start börjar jag fundera om det är givaren som fått fnatt. Var sitter den isåfall? Jag fick även ett tips om att byta olja men kan detta verkligen spela in. Vid oljebyte skall det ju vara intermitent summerljud. Är det någon som haft liknande problem? Är mycket tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej vi hade samma problem med en suzukii 40hk tvåtakt.Då var det att man skulle fylla på oljan.För den blandade bensin själv har jag för mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, på min Mariner 2-takt får jag först en intermitent summer som efter ett tag när ytterligare olja förbukats blir en konstant summer. Har du kollat att du har ordentligt med olja ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har en Johnson 70 när min varnar på det viset som du säger så brukar det som tidigare sagt vara slut eller nästan slut på 2t-oljan.. testa med att fylla på mera olja.. Att motorn skulle vara äver hettad tror jag knappast då det tjuter så fort som att du startar den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Marcus

Tackar för svar. Det finns gott om 2-taktsolja i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla kablarna på motorn, kan vara oxid på dom, dra isär kopplingarna o kolla vid givarna. Se även tidigare inlägg om VRO motorer, din motor börjar bli lite till åren nu så det kanske är dags att antingen byta ut oljepumpen för tvåtaktsoljan eller koppla förbi den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Marcus

Är lite osäker på var givaren sitter. Kan nån förklara eller visa nån bild? Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst tobbe

Tjena det sitter en tempgivare i motorblocket, som kan gå sönder och då får du det där summerljudet. kostar rätt mycket att byta!/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...