Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Floke

Yamarin 58 BR inspektionslucka

Rekommendera Poster

Hej.

Jag köpte en Yamarin 58 br sent förra säsongen. Är väldigt nöjd med båten.

När jag tog upp båten upptäckte jag att det var väldigt mycket vatten mellan skroven. Idag undersökte jag saken närmare och kunde konstatera att det läcker någonstans runt inspektionsluckan till tanken. Den sitter med ca 10-12 skruvar. Jag lossade dessa, men jag får inte upp lyckan. Är det nån som vet om den är limmad också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara en inspektionslucka som är limmad.

Det är kanske ramen till en rund lucka du lossat.

Ramen skall sitta kvar men luckan eller locket skall vridas ett kvarts varv.

Är luckan fyrkantig eller rektangulär har den nog bara kletat fast i packningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Floke:

Hej.

Jag köpte en Yamarin 58 br sent förra säsongen. Är väldigt nöjd med båten.

När jag tog upp båten upptäckte jag att det var väldigt mycket vatten mellan skroven. Idag undersökte jag saken närmare och kunde konstatera att det läcker någonstans runt inspektionsluckan till tanken. Den sitter med ca 10-12 skruvar. Jag lossade dessa, men jag får inte upp lyckan. Är det nån som vet om den är limmad också?

så jag inte missförstår. Det är alltså en lucka i själva båten och inte tanken? Sitter luckan på durken i så fall eller lodrätt? Rund eller rektangulär? Själva ramen om den sitter i båten bör ju vara tätad med ex sikaflex och skruvad. Kan såklart läcka där. Tänkbart är ju också tätningen mellan lucka och ramen. Viss mängd vatten brukar det alltid komma in i båtar, dels som kondens men även via reglagevajrar och så vidare, väderskydden runt dessa brukar ha lite övrigt att önska. Om du har tillgång till vattenslang kan du ju be en kompis spola del för del samtidigt som du lyser med ficklampan och se var det kommer in. Kan ju läcka mellan skrovhalvorna, luckor som du är inne på, genomföringar, otäta skruvhål mfl. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Bifogade en bild på luckan. Ja det kan troligtvis vara en packning som har klibbat fast. Frågan är nu bara hur jag får upp luckan

20200520_062805.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lyft luckan på akterbänken, kör in armen och tryck underifrån.

Kan tänkas att du kommer åt därifrån.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Floke:

Hej igen.

Bifogade en bild på luckan. Ja det kan troligtvis vara en packning som har klibbat fast. Frågan är nu bara hur jag får upp luckan

20200520_062805.jpg

En liten kofot typ från akterhållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog en fals under luckans kan som hindrar vattnet.

Sen ser det ut som i akterkant av luckan finns en självläns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte alls sådan lucka jag trodde. Klart den kan vara otät men är det kanske så att det är en avrinning runt hela den luckan och själva luckan är skruvad i en förhöjd ram så vattnet rinner ner till självlänsen? Går det se genom annan lucka om det läcker om man spolar med vatten? Tycker yamarin borde löst det så vatten rinner vid sidan om och inte kan rinna in via tätning. Ungefär som man brukar ha på öppningsbara stuvluckor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är nog på andra håll det läcker.

Men det skadar inte att göra en inspektion av tankanslutningarna.

När du ändå är där.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan benägen att tro att vattnet kommer från annat ställe såvida du inte  sett att det läcker där såklart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyfte på akterbänken och kollade in genom luckan ner mot självlänskranen, där kan man även se tanken.

Jag spolade vatten inne i båten på och runt inspektionsluckan, och såg då att det droppade vatten uppifrån luckan, och ner på tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lysande bra ju. Då är läckaget identifierat. Nu är det "bara" komma på hur du ska öppna luckan och hitta rätt tätning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag spekulerar litet....

Ytan på luckan, det vill säga durken är väl halksyddmönstrad? Beroende på hur mönstret ser ut, kanske man kan få grepp med ett sådant dör glasmästeri remtyg, dubbel eller trippel sugkopp, på släta ytor får dessa väldigt bra grepp, men inte om det finns en struktur.

Kan du komma åt och lägga en tjock bräda eller egen på tanken? Och på denna ställa en domkraft med likadan bräda eller regel som passar mot luckans undersida och sedan då med domkraftsvåld sätta litet press underifrån.

Med eller utan press underifrån kanske du kan komma åt mellan lucka och kanten den ligger emot, med ett bågfilsblad, brytknivsblad eller liknande, och såga/sära upp mjukfogen. OM det nu är en mjuk fog där av Sina eller annat marint tätningsmedel.

Dynamit är annars bra, men betänk att det i vissa fall kan ge permanenta hörselskador och att det kan bli väldigt stökigt på arbetsplatsen efteråt. 🤯

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte på domkraft som mr Ohm säger men det får nog inte plats, klossa upp den underifrån och hävla upp luckan.

Eller tag två plast isskrapor tryck ned i mellanrummet och hävla med dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tänk du mr Ohm om man fick vara med på plats och lösa en del av problemen som kan uppstå hos trådfrågarna.

Vilken tillfredsställelse det skulle vara för en själv och för självförtroendet. Och få visa att man inte googlar utan

det är det egna kunnandet som kommer fram.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska testa några av metoderna herrarna föreslår. Återkommer med rapport. Väntar lite med dynamiten.....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såja. Luckan i spänn ett tag, sedan gav limmet med sig. Packningen ligger snett på ett ställe, misstänker att det är där det läcker. Nu behöver jag tips på en bra packning att lägga mellan.

20200520_203644.jpg

20200520_204754.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Se där ja, vad bra!

Det enklaste är ju att skippa packningen och lägga en sträng med något bra marintärningemedel, Sikaflex exempelvis, men då hamnar du i samma sits igen nästa gång du skall öppna denna lucka.

Jag har använt breda remsor av något slags gummi, vet dock inte var man köper sådant.

Sedan finns ju det där butylgummit som är rätt kladdigt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Använd en remsa tillklippt ifrån en gummiduk som du kan köpa ifrån industriförnödenheter. Finns i olika tjocklekar.

Fäst den på några ställen med dubbelhäftande tape i mot luckan.

Dra sen ihop det hela, det skall inte vara något klet eller gegg i mellan ytorna som fäster mot varandra.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle man inte bara kunna rengöra ytorna och montera dit en lämplig gummilist, finns ju varierande utförande och bara en klick sikaflex i hörnen så det inte läcker där. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan säkerligen göra på flera olika sätt. Möjligen kanske man finner någon grövre ”tätningslist” avsedd för någon kraftigare dörr eller ”typ” garageport. 
Remsor av gummiduk funkar säkert. Jag minns nu var jag fann mina sådana remsor, det var spill från en kraftig gummimatta avsedd för buss eller spårvagn. 
Jag hade nog efter att ha läst här och funderat, lagt relativt tunna remsor av gummiduk på både luckan och anläggningsytan mot båten, limmat dessa med kontaktlim. Jag är inte heller för kladdiga eller kletiga tätningsmassor men jade kanske strukit ett tunt lager med vaselin eller vattenfast fett mellan gummiytorna. Det garanterar att det blir rätt och att du i en framtid utan problem kan öppna luckan igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...