Jeph 0 Postad 17 Maj , 2020 (redigerade) Har tömt 5 år gammal soppa i petflaskor som står i källaren i väntan på att skippas till återvinningen imorgon. Hur gör jag ren tanken? Har en plasttank på 24L som jag skulle vilja skölja ur/göra ren. Kan man göra det i duschen tex? Eller hur kan jag spola ren den med vatten? Och vart? Tänkte typ smuts som är kvar i tanken. Enda är ju att det luktar så mycket, men jag tänkte på de bensinresterna, är det farligt för avloppet det lilla? Redigerad 17 Maj , 2020 av Jeph Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 549 Postad 17 Maj , 2020 Hej och välkommen till MG! Jag tycker det verkar farligt att förvara, om än en kort tid, bensin i pet-flaskor. Vet att bensin har luckrat upp plasten och flaskorna har börjat läcka. Hände några kompisar för länge sen när vi var i moppe-åldern. Kanske är bättre kvalitet (tveksamt) på pet nuförtiden. Jag skulle sila en del av bensinen och använda den till att skölja med. Att skölja och slå ut i avloppet är inte bra. Förutom att det luktar till grannarna. Har du en sil på slangen som går ner i tanken kan det vara en god idé att plocka ut och rengöra den på samma sätt. Var försiktig med ev packningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 17 Maj , 2020 Du kan säkert blanda upp den gamla bensinen med ny, och använda den till någon mindre känslig motor, gräsklippare? Moped? Bilen? Nåväl; jag fick tidigt lära mig att vatten inte har i bensintankar att göra. Skölj alltså inte ur tanken med vatten! Lösningsmedel som thinner, bensin, T-röd eller till och med litet diesel är bättre än vatten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 17 Maj , 2020 Jag spolade ur tanken med vatten för en hel del år sen och har inte märkt något negativt av det. Den fick torka ordentligt. Skulle nog vara försiktig med lösningsmedel som jag inte vet hur det påverkar avlagringar. En gång på 60-taley skulle jag och en kompis skrota en bil, vi fyllde bensintanken med vatten och tömde den och ansåg att det inte fanns bensin kvar. Kompisen satte sig på tanken för att dela den med skärbrännare, BOOM och så flög han ett par meter. Gissar att det var avlagringar som förgasats. Har blivit försiktigare sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 18 Maj , 2020 (redigerade) Varit några gånger på brandkårsinformation. Bl a Heta Arbeten. Den bensin som finns kvar (även under längre tid) i en tömd bensintank, ger perfekt blandning med luft, för att kunna ge en explosion, vid öppen eld eller heta gnistor. Ska man skära en tank, med t ex vinkelslip, så är det lämpligt att fylla upp vatten så högt som det går. D v s vända tanken med den sida uppåt som ska skäras (tätade öppningar som vänder nedåt. Sen när man väl fått upp en ordentlig slits ovan vattenytan, är det mindre risk. Drickbar soppa går f ö utmärkt att lagra i petflaskor. 😄 Redigerad 18 Maj , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 18 Maj , 2020 Om man nu skall göra ett jobb på/i en bensintank är det ju bra att vattenfylla den först. Men om man avser att ta drivmedel ur den för direkt användning som motorbränsle är det ju mindre bra, det lärde man sig redan i "moppeåldern" vatten blandar sig dåligt med bensin (särskilt oljeblandad bensin), och har synnerligen dålig verkningsgrad i en förbränningsmotor. Vatten i detta sammanhang, har dessutom en förmåga att skapa nya problem om det tar sig så långt som till förgasaren eller insprutningen. Trådskaparens plasttank: Den är nu tömd, låt den nu stå öppen så att de sista dropparna dunstar. Man brukar kunna se rätt så bra ned i hålet om det finns avlagringar eller gammal "bôs" i tanken. Lys med en ficklampa. Man kan hälla ned någon deciliter bensin och skaka om, man kan med en lång platt list eller "pinne" peta runt och mekaniskt skrapa bort sådant som sitter fast. Plasttankar är även så flexibla att man (med helt tömd tank) kan banka på den med knytnävarna eller med gummiklubba för att få avlagringarna att lossna, men vatten, nej tack, då blir det en del extraarbete efteråt med att få den torr. Men klart om man nu absolut häller vatten i en bensintank så får man ju hälla ut och hälla i K-sprit och sedan hälla ut det för destruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 18 Maj , 2020 Om tanken inte innehåller metaldelar så skaka runt med lite ättika om du misstänker någon form av påväxt alg mm, sen skölj med varmt vatten och sist med sprit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser