Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
shoei

Torka glasfiberbåt innan målning med 2-komp

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Uttern 370 som ska väga ca 115 kg, men det känns som att den väger 200 kg. Den har flera skador på botten, där glasfiber syns. Jag antar att glasfibern sugit åt sig ganska många liter vatten, eller vad tror ni? 

Hur ska jag få båten/glasfibern torr?

Nu ligger båten upp och ned på några åror, men jag tänkte palla upp den med några lastpallar under också så att det blir luftigare.Tänkte ha den liggandes utomhus tills i höst och därefter ställa den i ett kallgarage över vintern. Jag tänkte även slipa bort bottenfärgen nu i vår - och frågan är om jag ska slipa bort gelcoaten under bottenfärgen för att vattnet lättare ska kunna dunsta bort. Vad tror ni om det? Jag har även hört att det kan vara effektivt att hälla aceton på glasfibern? (driver ut fukt)

Kommer den vara tillräckligt torr tills i april-maj 2021 när jag planerat att måla den? Jag ska då laga skadorna och därefter måla med International gelshield 200 som grund (gelshield plus på bar glasfiber) och därefter International Perfection.

IMG_9581.jpg

IMG_9578.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lägg plast under båten och spänn plast över båten som som några lågt liggande takstolar och som överlappar plasten under så får du naturlig fuktvandring trots att den ligger ute.    Som den nu ligger på marken har du det omvända fuktvandring upp invändigt  båten.

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bra att låta båten torka, men det är inte alls troligt att din båt har sugit åt sig 75 liter vatten. Det har även med viss vetenskaplighet här på MG visat sig att det ofta överdrivs hur mycket vatten glasfiberarmerad plast kan ta åt sig.

Gör alla förberedelser för kommande vår nu, dvs ta bort färg, slipa upp ev. skador inför kommande plastningsarbete, men ta inte bort någon oskadad gelcoat (onödigt arbete).

Aceton är starkt hygroskopiskt, dvs. det tar upp vatten lätt, men det hjälper inte torkningen i någon större utsträckning att hälla på aceton.

Låt båten ligga luftigt i solen som förhoppningsvis kommer och i skydd under vintern så har du gjort det bästa av situationen.

Om du skulle vilja så kan du fixa till båten redan under sommaren. Jag är 99 % säker på att det inte kommer att bli någon större skillnad mot att göra jobbet våren 2021, men ibland känns det bättre att göra som man tänker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Är det verkligen bra att lägga plast över båten? Det hindrar väl fukten att dunsta? Under båten låter som en bra idé. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ka du undersöka med en fuktmärare kanske? Jag tror inte heller den sugit åt sig några större mängder vatten. Jag hade nog rengjort skrovet med oxalsyra. Tvättat, låter den torka några dagar i solen och sen reparerar skadorna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan skrev shoei:

Tack för svar!

Är det verkligen bra att lägga plast över båten? Det hindrar väl fukten att dunsta? Under båten låter som en bra idé. 

Lägg över och inte på dvs med några brädor eller liknade så du får det tältliknade, annars låt den vara avtäckta när det är sola ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...