tomeriksen 13 Postad 17 Maj , 2020 (redigerade) Min batteriladdare gav upp efter att en cell fick kortis. Så det är bara att köpa nytt. Ser i manualerna till vissa laddare att man inte ska ha de inkopplade när man startar motorn. Funkade bra med min gamla. Laddaren ligger över bruksbatterierna. Startbatteriet är en egen krets med ett sånt där skiljerela som öppnar för generatorn att ladda båda bankerna. Bifogar kopplingsschema (saknas ett batteri i bruksbatteribanken) Redigerad 17 Maj , 2020 av tomeriksen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 17 Maj , 2020 Det handlar kanske inte om att de tar skada under startförloppet, utan mera att de inte gillar att bli påtryckta generatorns reglering när denna sätter igång att ladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 17 Maj , 2020 Jag har hört talas om en annan anledning som också kan spela in. CTEK:s batteriladdare har ett analyssteg i laddprogrammet där laddaren testar batteriets självurladdning. Om självurladdningen är för hög så avbryts laddningen och batteriet är troligtvis trasigt. Ifall du kör startmotorn så att det blir ett stort spänningsfall under tiden som laddaren analyserar batteriet så kan laddningen avbrytas fastän det inte föreligger något fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser