Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Nettan

Lämplig segelbåt för stor nybörjarfamilj?

Rekommendera Poster

Är en stor familj på 2 vuxna och 5 barn mellan 2,5 - 15 år (varannan vecka endast ett barn 2,5 år) som idag har en 30 fots motorbåt. Känner oss lite trångbodda och har därför börjat prata lite löst om fördel med segelbåt istället.Endast mannen har lite erfarenhet av segling , vi andra är helt gröna! Undrar om någon har förslag på en lämplig förstabåt med minst 7 kojplatser som är praktiskt inredd för en barnfamilj. Vi kan tänka oss en prisklass upp till 500.000 max . Vad ska man titta efter och är där något man ska undvika? är här någon med erfarenheter som gått från motorbåt till segelbåt med positiva erfarenheter. Eller kanske man ska titta efter motorseglare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windex 92 låter som något för er, det finns information om den också på sailguide så spana in den :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Håller med Peter.K. Då maxi 95:an är underriggad så kan man segla med fullt ställ högre upp i vindregistret utan att det lutar för mycket. Sedan är det fina utrymmen ombord. Det enda som har påpekats som negativt är det att motorn ligger midskepps under bordet ovanpå kölen. Men en mycket prisvärd båt för 7. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att motorplaceringen på Maxi 95:an är föredömlig. På min båt måste man riva halva inredningen för att serva motorn! Hälsningar Kerstin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de 2 förslag som kommit. Vi är inte så förtjusta i utseendet på maxin men ska titta inuti ändå men söker efter fler förslag och råd...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollat på Wasa 55? Är själv motorbåts ägare så jag kan inte segelbåtar. Men vi träffade en familj i en Wasa 55 i somras och dom stortrivdes. Fyra barn och två hundar hade dom med sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

Hej

När jag läste ditt inlägg tänkte jag att 7 kojer är mycket, 500 000 är ganska lite, men ändå mycket. Testa och hyr en rejäl båt en vecka och prova att segla- definitivt med eran 2 åring med...

Motorseglare kan nog vara en idé.

Lycka till

MA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...