Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Seplii

Johnson 90

Rekommendera Poster

Har en Johnson Ocean Pro 90 -97 som inte vill gå på fullgas. Börjar gå ojämt vid ca 3200 och kör jag i vågor så kommer den som en raket när den landar så det Kan vara nåt glapp som jag inte kan hitta  Är det nån som råkat ut för detta fenomen och kan hjälpa mig framåt så blir jag oerhört tacksam. Den går hur bra som helst på låga varv och startar lätt. VRO urkopplad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ha med VRO:n att göra. Finns gott om skrönor kring pålitligheten hos denna. Varför är den urkopplad?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätt bränslefilter?

Diskuterade med en" Dieselproffesor" hur ofta behöver man byta bränsle filter?

Gör så här: Kör båten på full belastning i en kvart, går den rent så är filtret ok.

Varvar den inte ut byt filter.

Gjorde så, efter 8 år var det dags att byta filter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Lasse-L:

Tätt bränslefilter?

Diskuterade med en" Dieselproffesor" hur ofta behöver man byta bränsle filter?

Gör så här: Kör båten på full belastning i en kvart, går den rent så är filtret ok.

Varvar den inte ut byt filter.

Gjorde så, efter 8 år var det dags att byta filter.

Det är inte utan risk att köra en bensinmotor som går mager i 15 min på fullskaft. Jag skulle hellre regelbundet byta filter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Lasse-L:

Tätt bränslefilter?

Diskuterade med en" Dieselproffesor" hur ofta behöver man byta bränsle filter?

Gör så här: Kör båten på full belastning i en kvart, går den rent så är filtret ok.

Varvar den inte ut byt filter.

Gjorde så, efter 8 år var det dags att byta filter.

Bytt allt som har med bränsle att göra. Haft isär bytt soppa bytt slangar. Filter bulb mm😢

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev guestsson:

Kan ha med VRO:n att göra. Finns gott om skrönor kring pålitligheten hos denna. Varför är den urkopplad

17 timmar sedan skrev guestsson:

Kan ha med VRO:n att göra. Finns gott om skrönor kring pålitligheten hos denna. Varför är den urkopplad?

17 timmar sedan skrev guestsson:

Kan ha med VRO:n att göra. Finns gott om skrönor kring pålitligheten hos denna. Varför är den urkopplad?

Den var urkopplad när jag köpte den  googlat och det ser ut som det är gjort enligt konstens alla regler  vad tror du den har att göra med att den rycker på högre varv?

 

14 timmar sedan skrev Lasse-L:

Tätt bränslefilter?

Diskuterade med en" Dieselproffesor" hur ofta behöver man byta bränsle filter?

Gör så här: Kör båten på full belastning i en kvart, går den rent så är filtret ok.

Varvar den inte ut byt filter.

Gjorde så, efter 8 år var det dags att byta filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OMC brukar ha varvtalsreduktion i samband med larm för övertemperatur och oljefel.

Automatiska smörjsystem på utombordare är mycket pålitliga i synnerhet på sena motorer och de gör dessa motorer något mindre miljöovänliga. Det VRO2 system som satt i denna motor var kanske marknadens mest pålitliga, men rykten om motsatsen på just OMC har tyvärr bidragit till att de kopplas bort.

 

Kolla igenom alla skära och i förekommande fall beigea ledningar.

Googla OMC SLOW eller OMC S.L.O.W. för mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-17 vid 09:57 skrev guestsson:

OMC brukar ha varvtalsreduktion i samband med larm för övertemperatur och oljefel.

Automatiska smörjsystem på utombordare är mycket pålitliga i synnerhet på sena motorer och de gör dessa motorer något mindre miljöovänliga. Det VRO2 system som satt i denna motor var kanske marknadens mest pålitliga, men rykten om motsatsen på just OMC har tyvärr bidragit till att de kopplas bort.

 

Kolla igenom alla skära och i förekommande fall beigea ledningar.

Googla OMC SLOW eller OMC S.L.O.W. för mer info.

Hej

Kopplade ur tempgivarna på båda sidor och testade innan jag tog upp igår, kändes som att den gick något bättre, varvade 4200 rpm, men inte bra dock. Har försökt att ohm mäta givarna men får ingen signal alls, ska plocka ur dom och kolla ordentligt dock. Har kopplat ur alla anslutningar som jag kan hitta vid motorn och tittat på kablar, svårt att se, men ser bra ut ockulärt. Googlade på SLOW och fick lite att gå på. Fan, håller på att bli galen, det är säkert nåt väldigt enkelt när man väl hittar det.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anmärkningsvärt dock var att jag inte får nåt larm när jag kopplar ur tempgivarna, beter sig precis som vanligt, ska det inte larma????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Seplii:

Anmärkningsvärt dock var att jag inte får nåt larm när jag kopplar ur tempgivarna, beter sig precis som vanligt, ska det inte larma????

Brukar finnas en självtest som piper då tändningen slås på och därefter tystnar om allt OK. Funkar denna självtest? 

Det kan finnas tempgivare också men det som styr slowfunktionen brukar vara en tempswitch som kortsluter till jord.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev guestsson:

Brukar finnas en självtest som piper då tändningen slås på och därefter tystnar om allt OK. Funkar denna självtest? 

Det kan finnas tempgivare också men det som styr slowfunktionen brukar vara en tempswitch som kortsluter till jord.

Ja själtestet funkar. Lamporna blinkar alla fyra i rad och summern går. Ska plocka ur tempgivarna och mäta dom ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inte reservdelslistan för den Belgiskbyggda versionen, länkar en US byggd.

Enligt denna finns två tempswitchar (35).

https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-hp/90hp/j90tlasb-1990/cylinder-amp-crankcase

Tveksamt om dessa är problemet. Enklast kan du kolla genom att tillfälligt koppla bort dem under förutsättning att du säkert vet att motorn inte går varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Hittar inte reservdelslistan för den Belgiskbyggda versionen, länkar en US byggd.

Enligt denna finns två tempswitchar (35).

https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-hp/90hp/j90tlasb-1990/cylinder-amp-crankcase

Tveksamt om dessa är problemet. Enklast kan du kolla genom att tillfälligt koppla bort dem under förutsättning att du säkert vet att motorn inte går varm.

Hej, har prova att koppla bort dom och märker ingen större skillnad, det anmärkningsvärda är att den inte larmar när dom är urkopplade! Ska ta ur dom idag och ohm mäta dom och se.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Seplii:

Hej, har prova att koppla bort dom och märker ingen större skillnad, det anmärkningsvärda är att den inte larmar när dom är urkopplade! Ska ta ur dom idag och ohm mäta dom och se.

 

Och, ja det sitter en temgivare på båda sidorna mitt emellan cylindrarna den på babord är två kontakter inoch styrbord har en. (Beige)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Seplii:

det anmärkningsvärda är att den inte larmar när dom är urkopplade!

De har en slutande kontakt till jord vid övertemp, så att det inte larmar vid urkoppling är förväntat.

I och med att du sett varv uppåt 4000 rpm så borde det inte vara SLOW som spökar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...