Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
twinex

Krånglande Mercury 90 - orent

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Låter mer som om den växlar mellan att gå på tre och sex cylindrar. Motorn har två parallella tändsystem som servar 3-cylindrar var. 

 

För att utesluta bränslefel kan du testa med att spruta in lite bensin när den dummar sig. Om det på detta sätt går att uppnå en förbättring om än aldrig så liten bör man söka felet på bränslesidan. 

 

Felsökning av tändningen beskrivs med start sidan 83.

http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI Troubleshooting Guide - 2012.pdf

Mät främst resistanserna. DVA-mätningar kan ersättas av vanliga AC mätningar. Resultaten blir inte korrekta men man kan se att det inte är helt dött. Du bör använda en multimeter med fasta mätområden utan auto ranging. Jag tror att statorn har dubbla laddspolar för tändningen (som laddar kondensatorerna i Switchboxen) en för lågfart och en för högfart. Detta kan vara till ledning för att förstå problemet. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev guestsson:

Låter mer som om den växlar mellan att gå på tre och sex cylindrar. Motorn har två parallella tändsystem som servar 3-cylindrar var. 

 

För att utesluta bränslefel kan du testa med att spruta in lite bensin när den dummar sig. Om det på detta sätt går att uppnå en förbättring om än aldrig så liten bör man söka felet på bränslesidan. 

 

Felsökning av tändningen beskrivs med start sidan 83.

http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI Troubleshooting Guide - 2012.pdf

Mät främst resistanserna. DVA-mätningar kan ersättas av vanliga AC mätningar. Resultaten blir inte korrekta men man kan se att det inte är helt dött. Du bör använda en multimeter med fasta mätområden utan auto ranging. Jag tror att statorn har dubbla laddspolar för tändningen (som laddar kondensatorerna i Switchboxen) en för lågfart och en för högfart. Detta kan vara till ledning för att förstå problemet. 

Tack!

Kan tillägga att en cylinder saknade gnista, så bytte cdi-boxarna och nu har i alla fall alla gnista och felet kom plötsligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta mer. Har du bytt båda boxarna, när, har den funkat OK efter detta?

 

Har du koll på triggers?

SWITCH BOX OR TRIGGER REPEATEDLY BLOWS ON SAME CYLINDER: 1. Check the trigger wires for shorts to engine ground as a shorted trigger wire can destroy a SCR inside the switch box. 2. In contrast, a shorted SCR inside the switch box can destroy a trigger coil. Check the trigger resistance and DVA output (see NO SPARK OR INTERMITTENT SPARK ON ONE OR MORE CYLINDERS above). 3. Replace the ignition coil on the cylinder dropping spark.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt med dåliga kablar på dessa maskiner. Kika så att kablarna mellan stator, switchboxar och trigger osv är hela. Isoleringen brukar spricka och de ärgar ordentligt. På en 4a av samma typ tappades en cylinder sporadiskt och kablaget till en spole var då boven.

 

Sedan är det också vanligt med dåliga tändkomponenter. Stator, trigger, spolar och boxar är lite av förbrukningsvara. Det är ofta bra att byta flera av komponenterna tillsammans för att de inte skall skada varandra om de börjar bli dåliga som guestsson skriver ovan.

 

På bränslesidan är det viktigt att systemet är fräscht då de annars gärna skär på den översta cylindern(förgasarna matas på många av dessa nedifrån). 
 

Med detta sagt, det är en härlig motor som låter bra och går mycket bra. Servar man ordentligt, tuffar de på mycket länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog tippa på att det är statorn. 

När man kollar med tändinställningslampa så tappar den gnistan när man gasar lite,  kommer tillbaka på tomgång.

Alla kablar verkar i alla fall hela men gamla...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-16 vid 11:08 skrev Mange249:

Det är vanligt med dåliga kablar på dessa maskiner. Kika så att kablarna mellan stator, switchboxar och trigger osv är hela. Isoleringen brukar spricka och de ärgar ordentligt. På en 4a av samma typ tappades en cylinder sporadiskt och kablaget till en spole var då boven.

 

Sedan är det också vanligt med dåliga tändkomponenter. Stator, trigger, spolar och boxar är lite av förbrukningsvara. Det är ofta bra att byta flera av komponenterna tillsammans för att de inte skall skada varandra om de börjar bli dåliga som guestsson skriver ovan.

 

På bränslesidan är det viktigt att systemet är fräscht då de annars gärna skär på den översta cylindern(förgasarna matas på många av dessa nedifrån). 
 

Med detta sagt, det är en härlig motor som låter bra och går mycket bra. Servar man ordentligt, tuffar de på mycket länge.

Skulle nog tippa på att det är statorn. 

När man kollar med tändinställningslampa så tappar den gnistan när man gasar lite,  kommer tillbaka på tomgång.

Alla kablar verkar i alla fall hela men gamla...

Har jag fått rätt värden så stämmer inte min ohm-mätning heller. 

Stator - Ex - mellan blå o blåvit har jag 11,4. 

Mellan rld och rödvit har jag 292.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-16 vid 11:08 skrev Mange249:

Det är vanligt med dåliga kablar på dessa maskiner. Kika så att kablarna mellan stator, switchboxar och trigger osv är hela. Isoleringen brukar spricka och de ärgar ordentligt. På en 4a av samma typ tappades en cylinder sporadiskt och kablaget till en spole var då boven.

 

Sedan är det också vanligt med dåliga tändkomponenter. Stator, trigger, spolar och boxar är lite av förbrukningsvara. Det är ofta bra att byta flera av komponenterna tillsammans för att de inte skall skada varandra om de börjar bli dåliga som guestsson skriver ovan.

 

På bränslesidan är det viktigt att systemet är fräscht då de annars gärna skär på den översta cylindern(förgasarna matas på många av dessa nedifrån). 
 

Med detta sagt, det är en härlig motor som låter bra och går mycket bra. Servar man ordentligt, tuffar de på mycket länge.

Ska passa på att byta triggern oxå. Ska denna dras rakt upp bara ? Eller missar jag något?

20200606_134937_resized.jpg

20200606_134942_resized.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajj ajj inte lossa svänghjulet från hubben,använd avdragare till detta.

Många har gjort detta misstag .Och i min värld så är det skrot nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...