Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
MartinHeed

Suzuki utombordare utan tomgång

Rekommendera Poster

Hej. 
Har en äldre Suzuki DT3.5 utombordare som inte vill gå på tomgång, antar att det är något förgasarrelaterat. Går bra när jag har gas men så fort jag släpper gasen så dör den. Har rengjort förgasaren och har ny bensin.
Har grundjusterat ”Pilot Air” och även testat flera olika lägen på den från helt inskruvad till utskruvad, ingen skillnad. Byta denna då den gamla var tilltryckt i spetsen men ingen skillnad där heller. 

Om jag håller för luftinsuget så kan jag få tomgång men går inte bra på gas. Känns som den får för mycket luft på tomgång?

https://www.boatlab.se/motordelar/suzuki/dt3-5/dt3-5st-serienr-0351-001001/carburetor

B6ECEC35-16A6-41DF-9FA3-F6A599BDAAF2.jpeg

114E02D9-867A-47DB-9C16-058CE2F50E26.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skruvat in trottelstoppet (7) så att det finns lite grundgas? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev guestsson:

Har du skruvat in trottelstoppet (7) så att det finns lite grundgas? 

Ja, får väldigt hög tomgång eller ingen alls. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står du på land eller i båt? Om på land kör du i tunna och i s.f. hur hög är vatten nivån?

Anledningen till frågan är att problemet skulle kunna vara otät vevhus, men det manifesterar sig oftast bara med motorn monterad på båt. 

1. Testa att hålla lite varv på motor och sedan täta med en trasa i förgasarmynningen så att motorn kvävs. Idén är att skapa högt vacuum så att ev. skit i förgasaren släpper och åker med in i motorn. Sannolikt funkar det inte men det har sagts kunna funka ibland.

2. Testa om det går att hålla igång motorn på lägre varv med lite startgas eller ännu hellre tillför lite bensin i förgasarmynningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan skrev guestsson:

Står du på land eller i båt? Om på land kör du i tunna och i s.f. hur hög är vatten nivån?

Anledningen till frågan är att problemet skulle kunna vara otät vevhus, men det manifesterar sig oftast bara med motorn monterad på båt. 

1. Testa att hålla lite varv på motor och sedan täta med en trasa i förgasarmynningen så att motorn kvävs. Idén är att skapa högt vacuum så att ev. skit i förgasaren släpper och åker med in i motorn. Sannolikt funkar det inte men det har sagts kunna funka ibland.

2. Testa om det går att hålla igång motorn på lägre varv med lite startgas eller ännu hellre tillför lite bensin i förgasarmynningen.

Har den i vattnet men uppförde sig likadant på land i tunna. 

Har inte öppnat upp bränslepumpen och rengjort den så ska göra det imorgon tänkte jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer en del bensin i inloppet till förgasaren när jag har igång motorn utan växel i. Se bild. 

D7EA846B-4EC3-4D1F-96F8-51D20BE31F82.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...