Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
winzhangout

Våghöjd och vind

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Som hyffsat ny på att köra båt med en TG5000 har ju nu timat byvindar på 20m/s och vågor runt 1.5m utanför Långgarn där det alltid verkar vara knas. Båten fullpackad med brädor osv på några hundra kilo varje resa ut till Ornö. Landfjärden- Ornö huvud.

 

Sista resan nu drog båten ner en bit på sidan. Men slogs upp av en våg från land. Känns inte som temp i vattnet man vill kantra på när man har 1nm in till land. Var så torr i munnen att tungan fastnade i gommen av vad jag kände som skräckresa.

 

Är jag bara onödigt nojig eller vart kan man lägga gränsen för en sån här båt. Försöker ta vågorna snett så gott det går och ligga i fart som precis planar typ 15 knop, har inga trimplan utan bara powertrim som jag har lite uttiltad.

Redigerad av winzhangout

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det inte våghöjd som är farlig, utan vågbranthet, och om vågorna bryter. En brytande våg kan enkelt välta en båt som har ungefär samma bredd som våghöjden. Eller rättare sagt, i tester som gjorts kommer en brytande våg från sidan att i nästan alla fall få en båt att slå runt om våghöjden är som bredden. 1.5 m brytande våg är nog tillräcklig för att välta en TG5000 om man har otur. Nu är det nog inte så vanligt med brytande vågor på mer fritt vatten vid såna våghöjder, utan risken är störst där det är grundare, så över grundflak och liknande kan det ibland bryta.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterhyttsbåtar är luriga. Speciellt med last på fördäcket. 
Det går oerhört fort när de väl tar in vatten över relingen på lastdäcket. Har skett ett antal dödsolyckor med båttypen tyvärr. 
Exempelvis den här https://sverigesradio.se/artikel/4405526 

Lämna planken iland när det är busväder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då kanske jag gör helt fel jag försöker trycka längs kusten så gott det går men känns som vågarna är värre där närmast då de även vänder mot land och slår från alla håll. Kryssar sen tvärsöver där det måste åkas över. 

 

Enda orsaken till det är att jag tror den finns en chans att lyckas simma in till land om jag kantrar nära land.

 

Skall åka imorgon på dagen och då säger sjövädret 0.9m vågor (12m/s) byvind och jag har ett gäng brädor som behöver fås med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle hålla mig en bit ut där vågorna inte bryter och om det börjar blir risk för översköljning hålla halvplanande fart för att få upp fören även om det drar mera soppa. En fördel till med att hålla ut från klipporna är ju om motorn stannar. Då har du tid att ankra och kalla på hjälp innan du driver in på klipporna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev M__G:

Jag skulle hålla mig en bit ut där vågorna inte bryter och om det börjar blir risk för översköljning hålla halvplanande fart för att få upp fören även om det drar mera soppa. En fördel till med att hålla ut från klipporna är ju om motorn stannar. Då har du tid att ankra och kalla på hjälp innan du driver in på klipporna. 

Haha jag som tänkt att om det börjar gå illa kan jag alltid svänga och kanske ha tid att svänga och köra rakt in i klipporna för att få närmare till land, båten kan jag köpa ny i värsta fall. Men ok då håller jag mig en bit ut iafl, tack för tipset.

 

Finns det något annat bra tips att ha med sig livflotte, räddningsoverall, torrdräkt eller nått annat? Håller som sagt på att renovera sommarstugan och går bara ta sig dit med båt, finns inga bilvägar på Norra Ornö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet man at det ska bli dåligt väder är det en dålig idé att ge sig ut.

Måste man ge sig ut så är torrdräkt eller flytoverall att rekommendera.

 

Sedan gäller att hålla sig kvar ombord, men jag vet inte om jag skulle vilja sitta fast i en motorbåt. Känns inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, inte värt chansa. Så viktigt är det inte att åka båt eller renovera stuga. 

Men ankare är ju bra att ha, varför inte några nödraketer och handbloss. Finns i färdiga paket. 

Vhf-radio är också praktiskt men kräver utb. 

Flytväst behöver väl inte nämnas. 

Vid haveri kommer du in till klipporna förr eller senare. Ändå. Då är det gött ha lite avstånd. Att få i ett ankare som åtminstone bromsar drivandet så hinner man kalla på hjälp och ev lösa problem. Och med lite tur tar ankaret så bra att hjälp hinner anlända. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt - omöjligt att ta sig ur akterhytten på en kantrad båt med flytväst. 
Satsa isåfall på en uppblåsbar väst utan eller med urkopplingsbar automatisk uppblåsning och hoppas att du inte slås medvetslös. 
Det kostar högst ett par tusenlappar att få allt material utkört på en gång av någon med kranbåt. 
Exempel: https://www.xlbygg.se/nynashamn/tjanster/musko-byggvaror 

 

Men det är förstås mycket ballare att riskera livet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kommer väl blåsa västligt, så du borde få lä från land. Från Nynäs och upp över Mysingen borde vara värsta biten, sedan smiter du in bland öarna vid Ornö Ström. Finns möjlighet att göra en omlastning och lasta båten i trakterna kring Dalarö..?

Och ja - utanför Långgarn är det oftast som värst sjö på Mysingen.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra råd har du redan fått. 
Dels att hålla sig lite ut från land innan vågorna bryter, sen kan man kryssa lite - så du slipper få sjön rakt i sidan och har den med eller emot - det brukar vara betydligt enklare och säkrare. 

 

Om du skall renovera och vet med dig vad som skall ut - om det är många vändor för dig så hade även mitt råd varit att beställa materialet till din stuga. Då slipper du lyfta ner på vagn, från vagn till bil/släp, från bil/släp till båt, från båt till stuga. Många gånger som virket skall hanteras.. 

 

Håller du på att riva ut lite i taget och köper lite material i taget blir det betydligt dyrare med många transporter för att få allt levererat. 

 

När jag var ute mycket tidigt på säsongen i öppen båt så hade jag en baltic överlevnadsdräkt, den har inbyggd flytkraft och håller en relativt varm en stund. Det är en billig försäkring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-13 vid 18:50 skrev winzhangout:

Försöker ta vågorna snett så gott det går och ligga i fart som precis planar typ 15 knop, har inga trimplan utan bara powertrim som jag har lite uttiltad.

Att ta vågorna lite snett är en bra taktik men att hålla båten i planing är det inte. Jag brukar köra klart under planingsfart och sedan får man avgöra om motorn ska tiltas in eller ut beroende på vågornas karaktär

Lyssna på @M__Gs råd.

16 timmar sedan skrev M__G:

Jag skulle hålla mig en bit ut där vågorna inte bryter och om det börjar blir risk för översköljning hålla halvplanande fart för att få upp fören även om det drar mera soppa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du är ny på att köra båt. DettA är skrivet med det som utgångspunkt

 

Kolla trafiken på sjön vid olika vindhastigheter. Mycket mindre över 10 m/s, även om det är långt till livsfara för de flesta. 


Du verkar inte anpassa dig efter väderlek. Du kanske tänker ”jag är försiktig”, men du är ändå en av fåtalet som går ut. Lita på din magkänsla som varnar dig. Och notera att de flesta avstår, även om de kanske inte säger att det skulle kännas farligt att gå ut. De hittar på nåt annat istället bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet tycker jag aldrig är vinden. Problemet är som sagt vågorna och kustvädrets våghöjder stämmer oftast inte där jag åker. Ibland är det nästan inga vågor trots vind och en prognos som säger 1m vågor.

 

Har kört en sjötransport redan 28k gick den på så den budgeten är slut. Som tur var är det bara 2 resor kvar för att färdigställa allt. Muskö/Nynäshamn byggvaror fick jag ett pris på 9k av och för fick jag inte ha med mig annat än enbart det jag köper och är ju en hel del annat som måste med också.

 

Tackar iafl för alla tips! Var som sagt en hel del vågor i vanlig ordning vid Långgarn idag. Som vädret ser ut på söndag när jag måste hem lutar det väl åt att ta mig hem via Waxholmsbolaget och hämta hem båten en annan dag, är det alltid såhär i maj?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev winzhangout:

...är det alltid såhär i maj?

Nej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...