Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Jorgen01

Finn felet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ett litet motorquiz.

Finn felet och gissa orsaken.

Motormodell.

Felet syns i bild.

EC279BE1-C918-4E09-9C17-AB81659595DC.jpeg

8425C0F4-EAC0-47FF-9315-C30938920AE0.jpeg

C105AC5C-2DBB-4018-9684-FCE19E4CEB83.jpeg

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en VP 41:a och felet är att alla grejer inte sitter där de ska och att topplocket är borta mm 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topplockspackningen är felvänd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Felfelfel

Topplocket borta, men var är orsaken?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det möjligen en kolv som nypt eller skurit?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tycks ha slarvat bort vevaxeln?

 

/B

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turboaggregat som har gått sönder och skickat in vatten i sista cylinder (nr6)? 

Ser dåligt på bilden, men cyl nr5, är det ett hack eller bara dåligt foto?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

Är det möjligen en kolv som nypt eller skurit?

Skuren kolv rätt, orsakat av vadå?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Turboaggregat som har gått sönder och skickat in vatten i sista cylinder (nr6)? 

Ser dåligt på bilden, men cyl nr5, är det ett hack eller bara dåligt foto?

Skuren kolv nummer fem och sex.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Skuren kolv nummer fem och sex.

Av vatten såklart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Av vatten såklart?

Drivremmen till kringutrustningen hade gått av motorn gick varm och skar.

Ägaren hade dubbla motorer så han tog sig hem.

Motorn nyservad men det hjälpte föga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Jorgen01:

Han ångrar nog att han inte kolla tempmätaren.

Tror jag det!

Men det ser väldigt rostigt ut i sista cylinder, där av min gissning.

Även knät ser rostigt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer i ärendet är ingen motorspecialist, jag är mest nyfiken när killarna i lastbilsverkstaden får in lite special jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev patrikflink:

Tror jag det!

Men det ser väldigt rostigt ut i sista cylinder, där av min gissning.

Även knät ser rostigt ut.

Den har tydligen stått över vintern och packningen var säkert blåst och därmed gick det väl in vatten i cylindern.

Fast här är ju fodret borta och där skall väl det vara vatten?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker 5 stake ser krokig ut, vatten inläck under längre efter stillastående och  ett startförsök, gissar att avgasventilen på 5 är kliniskt ren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skall skruvas ihop på tisdag delar hittills 25000 kr.

Motorn Tamd 63 b nyservad vid försäljning.

Ägaren kommer ändå lindrigt undan kunde varit värre för honom.

Alltid en chansning vid begagnat köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur såg toppen ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...