Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag och mina vänner har en gammal go 20 fot "segelbåt" Vi hade tankar om att göra göta-kanal med den i sommar, Har några frågar då vi inte har seglat förut utan vill köra på motor om så möjligt.

 

- Hur många hk bör man ha på motorn? 

- Hur mycket bränsle bör man räkna med per timme? (Förstår det är skillnad på båt och motor men ett ca. 

- Tips på billig motor som bara tar oss den biten. 

 

Har flera båtar och motorer men då bara snabbare båtar. 

 

Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev ogge1996:

Hej,

 

Jag och mina vänner har en gammal go 20 fot "segelbåt" Vi hade tankar om att göra göta-kanal med den i sommar, Har några frågar då vi inte har seglat förut utan vill köra på motor om så möjligt.

 

- Hur många hk bör man ha på motorn? 

- Hur mycket bränsle bör man räkna med per timme? (Förstår det är skillnad på båt och motor men ett ca. 

- Tips på billig motor som bara tar oss den biten. 

 

Har flera båtar och motorer men då bara snabbare båtar. 

 

Tack! 

Maxfarten i de grävda/sprängda delarna av kanalen är 5 knop och det är den fart alla båtar håller då det blir lite konvojkörning mellan slussarna, så den farten måste din motor kunna få på båten. Det är väldigt svårt att svara på motorstyrka för din båt, det beror på vikt, skrovform mm. Sen måste motorn även vara lättmanövrerad och kunna få stopp på båten då det blir mycket manövrerande tillsammans med andra båtar i slussarna.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, 

 

Hade koll på maxhastigheten i kanalen. Tror du man hade klarat sig på 6hk nyare motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ogge1996:
Just nu skrev Lintott:

Maxfarten i de grävda/sprängda delarna av kanalen är 5 knop och det är den fart alla båtar håller då det blir lite konvojkörning mellan slussarna, så den farten måste din motor kunna få på båten. Det är väldigt svårt att svara på motorstyrka för din båt, det beror på vikt, skrovform mm. Sen måste motorn även vara lättmanövrerad och kunna få stopp på båten då det blir mycket manövrerande tillsammans med andra båtar i slussarna.

Tack för svar, 

 

Hade koll på maxhastigheten i kanalen. Tror du man hade klarat sig på 6hk nyare motor

?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade på 70-talet en 29-fotare byggd -65 vägde runt 2 ton med 6 hk. Därav tror jag 6 hk räcker och gissar 2-2,5 l/tim, 1,5 -2 l/Tim för en fyrtaktare

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev trewq:

Hade på 70-talet en 29-fotare byggd -65 vägde runt 2 ton med 6 hk. Därav tror jag 6 hk räcker och gissar 2-2,5 l/tim, 1,5 -2 l/Tim för en fyrtaktare

Tack för svar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...