Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Dejsa

Snappy Teak Sealer eller teakolja?

Rekommendera Poster

Jag har ett akterdäck och en badbrygga som jag ska snygga till teaken på. Nu undrar jag om någon har jämfört Snappy Teak Sealer med att olja teaken, dvs. något år haft det ena och ett annat år det andra? Fördelar & nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde Snappy-systemet på en båt med en del teak. Teaken blir väldigt fin men den slits en del.
Oljan var inte mycket bättre än annan oljebehandlig. Den sits bort efter ett tag och lämnade några mörka ytor som skall tvättas bort igen.
I min nuvarande båt har jag använt Biltemas system med rengöring och blekning. Den fungerar nästan lika bra som Snappy men var mycket billigare.

Sedan oljade jag bara under kapellet och lät teaken bli grå på däcket och badbryggan. 
Känner att jag kommer att tvätta bort för mycket teak om jag skall hålla en fin oljad yta varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev anuba:

Jag körde Snappy-systemet på en båt med en del teak. Teaken blir väldigt fin men den slits en del.
Oljan var inte mycket bättre än annan oljebehandlig. Den sits bort efter ett tag och lämnade några mörka ytor som skall tvättas bort igen.
I min nuvarande båt har jag använt Biltemas system med rengöring och blekning. Den fungerar nästan lika bra som Snappy men var mycket billigare.

Sedan oljade jag bara under kapellet och lät teaken bli grå på däcket och badbryggan. 
Känner att jag kommer att tvätta bort för mycket teak om jag skall hålla en fin oljad yta varje år.

Har du använt Snappy Teak Sealer? Det är den jag jämför teakolja med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade hela systemet med Snappy-systemet, inklusive Snappy Teak Sealer. Den håller sig inte längre än "teakolja". Nackdelen är att den beter sig mer som färg och missfärgar mer när man får den på skrov och annat. Mer än vanlig teakolja.
Nu kör jag med Multimarins olja som får bra kritik här,

http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/e-tidning/20170118/praktiskt-batagande-2017-01/
Men nu lägger jag fler lagar också.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så såpar man två gånger per år.
Jag har oljat och haft mig, det släpper eller möglar på badbryggan efter en tid och ser lite lattjo ut. Efter att ha testat alla olika oljor och medel så kör jag numer bara med såpa och en mjuk borste. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev RikardE:

Eller så såpar man två gånger per år.
Jag har oljat och haft mig, det släpper eller möglar på badbryggan efter en tid och ser lite lattjo ut. Efter att ha testat alla olika oljor och medel så kör jag numer bara med såpa och en mjuk borste. 

Jag håller med. Har precis gått över till ren teak utomhus. Men teaken under tak kör jag fortfarande med olja. Den mörkar sig inte lika mycket och den håller sig renare mot matfläckar.
Jag rengjorde teaken ordentligt med Biltemas teak rengöring och körde också lite slipmaskin (gud förbjude).
Så förhoppning får lite mindre underhåll i framtiden.

Snappy tillhör det förgångna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev anuba:

Jag håller med. Har precis gått över till ren teak utomhus. Men teaken under tak kör jag fortfarande med olja. Den mörkar sig inte lika mycket och den håller sig renare mot matfläckar.
Jag rengjorde teaken ordentligt med Biltemas teak rengöring och körde också lite slipmaskin (gud förbjude).
Så förhoppning får lite mindre underhåll i framtiden.

Snappy tillhör det förgångna. 

Under tak är det en annan sak, det håller jag helt med om. Det man skall tänka på är att teaken gärna blir lite hal när den är oljad och våt. Det har alla i min familj blivit varse om, mest varse blir man på tidig vår när det är 6-7 grader i vattnet.. :)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockar upp en gammal tråd men ni som skriver om såpa. Kör ni alltså såpa istället för olja? Får det samma effekt? (Om man vill hålla teaken brun)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör med Snappy eller med Biltemas motsvarande system teakren yta så att den ser ut att vara ny. Om du senare lägger på olja blir den brun och fin. Det vanliga problemet är dock teaken blir smutsig och mörk när olja samla på sig smuts. 
Om du sedan skall hålla den rent och köra Snappy regelbundet kommer du snabbt slita bort teaken och till slut byta ut den.

Om vill skona teaken så tvättar du med såpa och sköljer med vatted. Det ger en silvergrå yta som man inte bränner sig på. Den samlar också smut men den går bort när man tvättar med såpa.

Om du nu redan har en oljesmutsad ytan kan du köra Snappy en gång och sedan låt det vara. 
Biltemas fungerar lika bra. Har testad bägge men kommer inte göra den mer på den båten jag har nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om det som skrivs i tråden och vill göra två tillägg.

Det ena. När man tvättar med såpa så ger såpan en återfettning som är bra för teaken utan att den suger åt sig smuts.

Det andra. Många nyare båtar har så hårt odlad teak så att den inte håller alls på samma sätt som äldre. På vår båt är badbryggan av så dålig teak så att om man bara behandlar med såpa och vatten så reser sig fibrerna och luddar så kraftigt så att teaken försvinner ganska fort (och luddar av sig på kläder etc). Min erfarenhet av denna odlade teak är att den behöver en annan hantering än äldre teak.
Jag har prövat ganska många olika oljor genom åren men även om teaken slutar ludda så blir den svart och tråkig. I år testar jag en teak-sealer på nyslipad teak. Får se hur det går. Funkar inte det klarar den en slipning till (hoppas jag!) och då blir det SIOO:X Marin. Har inte hört någon som använder det men tycker det verkar bra. Någon här som testat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en relativt ny båt(-21, levererad av Yamaha center i våras).

 

Teaken var ganska mörkt brun på just mitt exemplar men den har nu börjat flamma/variera ganska mkt på ställen utanför sittbrunnen(för och badbrygga).

 

Har köpt olja jag tänkt använda av märket International. Målet är väl att bibehålla en brun karaktär, inte silverfärgat dvs. Teaken ser inte smutsig ut, har gått ganska lite på den än så länge på de utsatta ställena.
 

Behövs en specifik teak-rengörare innan jag testar stryka ut olja? Eller kan man tex rengöra med vatten med lite diskmedel en vända och låta torka innan man kör olja? Får annars inhandla en rengörare först. Tror International hade en sån också.

 

Edit: Står på burken, vid behov använd teak-rengörare innan. Gissar att behovet främst kanske gäller efter en vinter med en del svartmögel osv.

Redigerad av moto66

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev moto66:

Eller kan man tex rengöra med vatten med lite diskmedel en vända och låta torka innan man kör olja?

Såpa är att föredra framför diskmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...