Gå till innehåll
fredag 04 oktober 2024
RickardEks

Färskvatten system Sea Ray 275

Rekommendera Poster

Upptäckte förra helgen att det hade gått sönder en plugg på toaletten så att allt färskvatten läckte ut, nu när det är åtgärdat med ny plugg så får jag inge vatten i några kranar alls. Sätter på pumpen och hör att den arbetar för att bygga upp tryck men kommer ändå inget. Har för mig att förra året så hötde man pumpen en liten stund bara tills den fått upp tryck och sedan tystnade den, hoppade igång igen när man öppnade någon kran.

Någon som har nån ide om varför det inte kommer något vatten ur kranarna nu? Och ja det finns vatten i taken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev RickardEks:

Och ja det finns vatten i taken

Men det hjälper väl inte? Hur tänkte du nu? 😄

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns vatten i tanken så kan det ju vara så att det inte kommer fram till pumpen, luft i systemet? Är alla slangar hela? Är alla kopplingar täta?
Det brukar jag ha vid först fyllningen efter tomma tankar på våren. Jag måste öppna alla varm-och kallvattenkranar och låta pumpen gå i flera minuter innan jag får fram vatten i kranarna. 
Ibland har jag glömt att stänga varmvattenberedarens säkerhetsventil, då är det lugn i helsike att få tryck i systemet, då får jag istället en massa vatten i kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett enkelt knep, forma läpparna runt en kran och sug medans pumpen går.

 

Kanske inte trevligt med gammalt vatten i slangarna som kommer in i munnen, men det fungerar. Brukar göra så varje vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en varmvattenberedare tar det några minuter innan den är full och trycket kan byggas upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

lägger till en fråga i denna tråd. Någon som vet varför vattenpumpen stängs av och water pump switchen stängs av automatiskt bara efter mellan 30 sek och 1,5 minut när vattenkranarna fortfarande är på? Trycket på vattnet sjunker rejält också efter bara runt 30 sekunder. 
Jag har en Sundancer 275 (2005)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet är nu löst... Det var batterierna som var så dåliga att de inte orkade driva pumpen.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-25 vid 06:43 skrev chrsan:

Hej!

lägger till en fråga i denna tråd. Någon som vet varför vattenpumpen stängs av och water pump switchen stängs av automatiskt bara efter mellan 30 sek och 1,5 minut när vattenkranarna fortfarande är på? Trycket på vattnet sjunker rejält också efter bara runt 30 sekunder. 
Jag har en Sundancer 275 (2005)

Det låter som om du har en timer som stänger av pumpen, kanske för att spara vatten, eller för att pumpen inte skall störa nattsömnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...