Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Mr_m

Erfarenheter av Bavaria 33-35ft 20-05?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Sitter i nuet och letar febrilt ny båt (vilket mängder av andra också verkar göra)

 

Jag skulle vilja ha input kring Bavaria 33-35 sport. Fördelar / nackdelar.

I den rangen jag kollar på sitter det som oftast KAD penta spisar i. Vad bör man kolla efter här vid köp? (mellan 400-800h) Har läst mig till att det är hyggligt driftsäkra maskiner. Men allt kan ju hända i båtvärlden.

 

Min personliga aspekt är att de ser rätt mörka ut nere under däck med mycket mört träinslag.

 

Som sagt, tar gärna emot alla slag tips.

 

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mr_m:

Hej.

 

Sitter i nuet och letar febrilt ny båt (vilket mängder av andra också verkar göra)

 

Jag skulle vilja ha input kring Bavaria 33-35 sport. Fördelar / nackdelar.

I den rangen jag kollar på sitter det som oftast KAD penta spisar i. Vad bör man kolla efter här vid köp? (mellan 400-800h) Har läst mig till att det är hyggligt driftsäkra maskiner. Men allt kan ju hända i båtvärlden.

 

Min personliga aspekt är att de ser rätt mörka ut nere under däck med mycket mört träinslag.

 

Som sagt, tar gärna emot alla slag tips.

 

 

/Micke

Sitter i samma båt😎 som dig, dvs letar febrilt. Utbudet är dock så dåligt i år att jag börjat acceptera att det nog blir en sommar på land...mtp hur fort en del båtar säljs måste priserna på attraktiva objekt ökat med bortåt 10% just nu...

 

Är ju ingen motormänniska men är det kad300 i dom så är det också speciella drev, dpg. Många reservdelar är samma som till dpe dreven men behöver du snabbt ett nytt, eller snarare begagnat drev är utbudet sämre. Dpg dreven har också en lite dyrare olja men är väl en liten sak på det stora hela. Kad300 har också "täta intervaller" vad gäller ventiljustering. En del folk avråder från just 300an som helt enkelt är alltför hårt pressad för ett 3,8l? Block.

 

Övriga motortips lär nog följa inom kort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mr_m:

Hej.

 

Sitter i nuet och letar febrilt ny båt (vilket mängder av andra också verkar göra)

 

Jag skulle vilja ha input kring Bavaria 33-35 sport. Fördelar / nackdelar.

I den rangen jag kollar på sitter det som oftast KAD penta spisar i. Vad bör man kolla efter här vid köp? (mellan 400-800h) Har läst mig till att det är hyggligt driftsäkra maskiner. Men allt kan ju hända i båtvärlden.

 

Min personliga aspekt är att de ser rätt mörka ut nere under däck med mycket mört träinslag.

 

Som sagt, tar gärna emot alla slag tips.

 

 

/Micke

Hej,

 

Vi kör sedan flera år en Bavaria 35 Sport -06 med D4. Vi är mycket nöjda med båten och en av de egenskaper som jag gillar mest är storleken. Vår 35:a är både längre och bredare än kompisens Windy 37 Grand Mistral. Min uppfattning är att Bavarian är en bobåt med gott om utrymme medans Windyn är en riktig körmaskin som tar vilka vågor som helst. Det passar oss bra som ligger still vid bryggan betydligt mer än vi är ute och kör.

Andra saker som jag uppskattar är riktigt breda skarndäck och lätt att komma ner till badbryggan/sittbrunnen. Ryggstödet på soffan i aktern går att vända så att man kan sitta och titta ut över vattnet eller fälla ner helt till solbädd. Motorrummet med mina D4:or är mycket väl tilltaget i storlek. Jag är 1,88 och går i princip raklång i dinetten/köket. Det finns lite olika träslag på olika årsmodeller och jag uppfattar att man runt 06 bytte till ett ljusare träslag och jag uppfattar inte att vår båt är mörk nere, det finns två fönster i taket.

Vår båt med D4 225 toppar runt 30 knop och ligger fint i plan runt 23-24 knop. Mysigast är det dock runt 6-7 knop. Motorerna räcker till mer än väl även med full semesterpackning, fulla tankar och en RIB på badbryggan.

 

Saker jag inte gillar är att det helt saknas motorrumsisolering. Det finns bara en vindrutetorkare. Förarsätet sitter för långt ner men det jag står helst upp och kör i alla fall. Originalspisen i köket är en märklig historia med blandning av el och sprit. Vi har bytt till en gasolspis. Det finns massor med stuvutrymmen som Bavaria låtit vara oanvänt, exempelvis under förarstolen där det finns ett outnyttjat utrymme på 80*80*50 där man satt in ett standard skåp som är 25 cm djupt.

Den blå randen runt båten blir ful och är svår att polera upp, många folierar men vi har lackat om den.

 

Min partiska bedömning är att man får mycket båt för pengarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev --A--:

Hej,

 

Vi kör sedan flera år en Bavaria 35 Sport -06 med D4. Vi är mycket nöjda med båten och en av de egenskaper som jag gillar mest är storleken. Vår 35:a är både längre och bredare än kompisens Windy 37 Grand Mistral. Min uppfattning är att Bavarian är en bobåt med gott om utrymme medans Windyn är en riktig körmaskin som tar vilka vågor som helst. Det passar oss bra som ligger still vid bryggan betydligt mer än vi är ute och kör.

Andra saker som jag uppskattar är riktigt breda skarndäck och lätt att komma ner till badbryggan/sittbrunnen. Ryggstödet på soffan i aktern går att vända så att man kan sitta och titta ut över vattnet eller fälla ner helt till solbädd. Motorrummet med mina D4:or är mycket väl tilltaget i storlek. Jag är 1,88 och går i princip raklång i dinetten/köket. Det finns lite olika träslag på olika årsmodeller och jag uppfattar att man runt 06 bytte till ett ljusare träslag och jag uppfattar inte att vår båt är mörk nere, det finns två fönster i taket.

Vår båt med D4 225 toppar runt 30 knop och ligger fint i plan runt 23-24 knop. Mysigast är det dock runt 6-7 knop. Motorerna räcker till mer än väl även med full semesterpackning, fulla tankar och en RIB på badbryggan.

 

Saker jag inte gillar är att det helt saknas motorrumsisolering. Det finns bara en vindrutetorkare. Förarsätet sitter för långt ner men det jag står helst upp och kör i alla fall. Originalspisen i köket är en märklig historia med blandning av el och sprit. Vi har bytt till en gasolspis. Det finns massor med stuvutrymmen som Bavaria låtit vara oanvänt, exempelvis under förarstolen där det finns ett outnyttjat utrymme på 80*80*50 där man satt in ett standard skåp som är 25 cm djupt.

Den blå randen runt båten blir ful och är svår att polera upp, många folierar men vi har lackat om den.

 

Min partiska bedömning är att man får mycket båt för pengarna.

De där är ju den ultimata båten enl mig. Hade gärna hittat en 35ft och gärna med Hardtop också till vettig peng. Dock ligger de utanför budgeten just nu, men i framtiden så.

 

Många bra tankar du delade med dig av. tack

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Olleman82:

Sitter i samma båt😎 som dig, dvs letar febrilt. Utbudet är dock så dåligt i år att jag börjat acceptera att det nog blir en sommar på land...mtp hur fort en del båtar säljs måste priserna på attraktiva objekt ökat med bortåt 10% just nu...

 

Är ju ingen motormänniska men är det kad300 i dom så är det också speciella drev, dpg. Många reservdelar är samma som till dpe dreven men behöver du snabbt ett nytt, eller snarare begagnat drev är utbudet sämre. Dpg dreven har också en lite dyrare olja men är väl en liten sak på det stora hela. Kad300 har också "täta intervaller" vad gäller ventiljustering. En del folk avråder från just 300an som helt enkelt är alltför hårt pressad för ett 3,8l? Block.

 

Övriga motortips lär nog följa inom kort.

 

Surt är det, att se båt efter båt bara försvinna på 10 röda varje gång. Bor i en stad där det inte finns något jätte utbud med tanke på läget (inlandet). 

Har iofs kvar min 24ft sundancer så börjar ju gå i tankarna att det kanske blir en sommar till i den. Men vill ju helst utöka storleken med tanke på bägge kidsen och frugan :)

 

Bra tips beträffande motor alternativet. Kanske ska hoppa 300:an då som du skriver, om inte den är väldigt nyligen uppreniverad och allt bytt. Har precis lagt nästan 60K på motor och drev renovering på båten jag har nu så det svider ju lite...

 

 

Har även sneglat lite på Nor-Dan 980 men utseendet ser lite Old school ut, men verkar vara hyggliga båtar.

 

/M

Redigerad av Mr_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mr_m:

 

Surt är det, att se båt efter båt bara försvinna på 10 röda varje gång. Bor i en stad där det inte finns något jätte utbud med tanke på läget (inlandet). 

Har iofs kvar min 24ft sundancer så börjar ju gå i tankarna att det kanske blir en sommar till i den. Men vill ju helst utöka storleken med tanke på bägge kidsen och frugan :)

 

Bra tips beträffande motor alternativet. Kanske ska hoppa 300:an då som du skriver, om inte den är väldigt nyligen uppreniverad och allt bytt. Har precis lagt nästan 60K på motor och drev renovering på båten jag har nu så det svider ju lite...

 

 

Har även sneglat lite på Nor-Dan 980 men utseendet ser lite Old school ut, men verkar vara hyggliga båtar.

 

/M

hehe, jag har ju kvar min gummibåt på 2,7m samt 6hk så jag får väl slussa runt lite med den som jag gjorde förra sommaren när det blev för mycket abstinens :) Galet bra förbrukning jämfört med vad både du och jag tittar på nu och ompackning av "drevet" kostade 1000kr förra året på firma. Undrar vad det kostar på 2 dp-g drev!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...