Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Emikar94

Vattenjet från Rolls Royce

Rekommendera Poster

Hej alla goa och glada! 

Tänkte att bara visa upp en gammal vattenjet, en konstruktion av Rolls Royce i Kristinehamn. En prototyp. Lite kul! 

tänkte kolla om någon kanske vet något mer!? 

ha en fin söndag 

mvh Emil 

C3FEB5BD-7099-4555-B142-23B434C108C6.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt är vattenjet väldigt ovanligt i Sverige, jag har varit på sjön i över 40 år och kan inte minnas att jag sett vattenjetbåtar mer än vid ett handfull tillfällen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan skrev Peter_K:

Rent generellt är vattenjet väldigt ovanligt i Sverige, jag har varit på sjön i över 40 år och kan inte minnas att jag sett vattenjetbåtar mer än vid ett handfull tillfällen. 

Sjöräddningen har väl det på många av sina just för att inte ha en snurrande propeller i närheten av folk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev pseudonym:

Sjöräddningen har väl det på många av sina just för att inte ha en snurrande propeller i närheten av folk?

Ja, Stridsbåt 70 och Stridsbåt 90 har vattenjet vet jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sämre verkningsgrad, men i övrigt är det ju en trevlig lösning. Ingen propeller som kan fastna i saker eller slå i botten. Med styrbart "utblås" kan man styra båten väldigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Nej samma här! Jag tror denna togs fram för just försvaret. Men hade varit lite kul om någon ville bygga något och använda just denna! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, Stridsbåt 70 och Stridsbåt 90 har vattenjet vet jag. 

Precis! Jag har luskat lite själv och denna verkar vara en prototyp som skulle suttit eller sitter på någon av försvarets båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

Sämre verkningsgrad, men i övrigt är det ju en trevlig lösning. Ingen propeller som kan fastna i saker eller slå i botten. Med styrbart "utblås" kan man styra båten väldigt bra.

En liten kul sak att ha i garaget! Något värde i den? Vem vet men skulle vara kul om någon ville bygga något och använda den! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ovanlig vet jag ju inte direkt, varenda jäkla vattenskoter var väl nån form av vattenjet?

Och den vänlige gubben med den blåmålade snipan i Hunnebostrand, han har ju två?

....”vattengetter” alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ovanlig vet jag ju inte direkt, varenda jäkla vattenskoter var väl nån form av vattenjet?

Och den vänlige gubben med den blåmålade snipan i Hunnebostrand, han har ju två?

....”vattengetter” alltså.

Hahahaha! Ja du har så rätt! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...