Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

Rekommendera Poster

Helt galet! Körde motorn på tomgång plötsligt slår oljemätaren och temperaturen i botten på max. Stänger av motorn och slår av strömmen. Då står fortfarande oljemätaren och temperaturmätare i topp samt att varvräknaren står på drygt 1500 varv. Någon som har en förklaring på detta och vad gör man? Slavmätarna på flybridge visar noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Tranis:

Helt galet! Körde motorn på tomgång plötsligt slår oljemätaren och temperaturen i botten på max. Stänger av motorn och slår av strömmen. Då står fortfarande oljemätaren och temperaturmätare i topp samt att varvräknaren står på drygt 1500 varv. Någon som har en förklaring på detta och vad gör man? Slavmätarna på flybridge visar noll.

Vad är det för motor?

Volvo-Penta?

Det var vanligt att dessa har/hade en svart kontrollbox uppe på motorn, i ingången till denna sitter det en rund multikontakt på kabelstammen, kolla att den är ordentligt ansluten. Vid dåligt kontakt här kan det du beskriver uppkomma, jag vet!

Med flybridge har du även dubbelkommando, och då finns det en Y-koppling där samma kontaktproblem kan uppstå. Det kan ju vara så att kabelstammen till nedre styrplats har kalvat ur medan den till flybridge är intakt. jag hittade aldrig min sådan Y-förgrening när problemet uppstod, den fann jag väl dold långt senare, men för mig var det fel i båda panelerna, och oljetryckslarmet tjöt, liksom det för laddningen medan instrumenten visade noll, förutom varvräknaren som räknade någonting i alla fall men inte var det motorvarvet, man kan ju bli skitnervös för mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är det för motor?

Volvo-Penta?

Det var vanligt att dessa har/hade en svart kontrollbox uppe på motorn, i ingången till denna sitter det en rund multikontakt på kabelstammen, kolla att den är ordentligt ansluten. Vid dåligt kontakt här kan det du beskriver uppkomma, jag vet!

Med flybridge har du även dubbelkommando, och då finns det en Y-koppling där samma kontaktproblem kan uppstå. Det kan ju vara så att kabelstammen till nedre styrplats har kalvat ur medan den till flybridge är intakt. jag hittade aldrig min sådan Y-förgrening när problemet uppstod, den fann jag väl dold långt senare, men för mig var det fel i båda panelerna, och oljetryckslarmet tjöt, liksom det för laddningen medan instrumenten visade noll, förutom varvräknaren som räknade någonting i alla fall men inte var det motorvarvet, man kan ju bli skitnervös för mindre.

Jo, det stämmer en Vortec 5,7 men dom ingår ju i Volvo Penta programmet.Tack för ett bra tips. Ska krypa runt och leta upp detta imorgon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Tranis:

Jo, det stämmer en Vortec 5,7 men dom ingår ju i Volvo Penta programmet.Tack för ett bra tips. Ska krypa runt och leta upp detta imorgon.

Ja då är det kanske inte säkert att det ser ut som på min maskin.

Men det förefaller ju som något elektriskt kontaktproblem. Sannolikt i den del, eller i den kabel som förmedlar informationen från motorns sensorer till instrumenten i panelen.

Kolla alla kontaktdon på vägen från motorn till panelerna.

Det kanske finns någon display där man kan läsa felkoder också?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...