Tranis 1 Postad 9 Maj , 2020 Helt galet! Körde motorn på tomgång plötsligt slår oljemätaren och temperaturen i botten på max. Stänger av motorn och slår av strömmen. Då står fortfarande oljemätaren och temperaturmätare i topp samt att varvräknaren står på drygt 1500 varv. Någon som har en förklaring på detta och vad gör man? Slavmätarna på flybridge visar noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 Maj , 2020 10 minuter sedan skrev Tranis: Helt galet! Körde motorn på tomgång plötsligt slår oljemätaren och temperaturen i botten på max. Stänger av motorn och slår av strömmen. Då står fortfarande oljemätaren och temperaturmätare i topp samt att varvräknaren står på drygt 1500 varv. Någon som har en förklaring på detta och vad gör man? Slavmätarna på flybridge visar noll. Vad är det för motor? Volvo-Penta? Det var vanligt att dessa har/hade en svart kontrollbox uppe på motorn, i ingången till denna sitter det en rund multikontakt på kabelstammen, kolla att den är ordentligt ansluten. Vid dåligt kontakt här kan det du beskriver uppkomma, jag vet! Med flybridge har du även dubbelkommando, och då finns det en Y-koppling där samma kontaktproblem kan uppstå. Det kan ju vara så att kabelstammen till nedre styrplats har kalvat ur medan den till flybridge är intakt. jag hittade aldrig min sådan Y-förgrening när problemet uppstod, den fann jag väl dold långt senare, men för mig var det fel i båda panelerna, och oljetryckslarmet tjöt, liksom det för laddningen medan instrumenten visade noll, förutom varvräknaren som räknade någonting i alla fall men inte var det motorvarvet, man kan ju bli skitnervös för mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tranis 1 Postad 9 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Vad är det för motor? Volvo-Penta? Det var vanligt att dessa har/hade en svart kontrollbox uppe på motorn, i ingången till denna sitter det en rund multikontakt på kabelstammen, kolla att den är ordentligt ansluten. Vid dåligt kontakt här kan det du beskriver uppkomma, jag vet! Med flybridge har du även dubbelkommando, och då finns det en Y-koppling där samma kontaktproblem kan uppstå. Det kan ju vara så att kabelstammen till nedre styrplats har kalvat ur medan den till flybridge är intakt. jag hittade aldrig min sådan Y-förgrening när problemet uppstod, den fann jag väl dold långt senare, men för mig var det fel i båda panelerna, och oljetryckslarmet tjöt, liksom det för laddningen medan instrumenten visade noll, förutom varvräknaren som räknade någonting i alla fall men inte var det motorvarvet, man kan ju bli skitnervös för mindre. Jo, det stämmer en Vortec 5,7 men dom ingår ju i Volvo Penta programmet.Tack för ett bra tips. Ska krypa runt och leta upp detta imorgon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 Maj , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev Tranis: Jo, det stämmer en Vortec 5,7 men dom ingår ju i Volvo Penta programmet.Tack för ett bra tips. Ska krypa runt och leta upp detta imorgon. Ja då är det kanske inte säkert att det ser ut som på min maskin. Men det förefaller ju som något elektriskt kontaktproblem. Sannolikt i den del, eller i den kabel som förmedlar informationen från motorns sensorer till instrumenten i panelen. Kolla alla kontaktdon på vägen från motorn till panelerna. Det kanske finns någon display där man kan läsa felkoder också? Redigerad 9 Maj , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser