haknor 0 Postad 9 Maj , 2020 Har en båt med en AQD40A när jag sjösatte nu så började hon koka efter bara fem minuters färd. Har kollat impellern och den var hel gjort ren vatten filtret och kollat termostaterna och dom kändes som dom gick smidigt. Den är sötvatten kyld. Någon som har en idé vad mer att kolla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 9 Maj , 2020 Ja, steg ett: Se till att det kommer in sjövatten till filter/sil och impellerpumen. Var impellern blöt när du kollade den? Fukt i silen? men om det är stopp här hade väl kanske impellern smulats sönder pga torrkörning. Steg två: Du kar väl ingen bordsgenomföring till kylvattnet med en ventil som kan vara stängd... utan det kommer väl in genom drevet? Då kan man tänka sig att intaget i drevet kanske är tilltäppt av förra säsongens havstulpaner, eller att slangen mellan drevet och skölden är obstruktiv. Det är på den primära sidan av kylsystemet. Steg tre: Sedan den sekundära sidan med vatten och glykol... finns det vätska i expansionskärlet? funkar pumpen? minns nu inte om den drivs av vevaxel eller av drivrem, men kolla det, en slapp drivrem är ju enklast att kolla. Steg fyra: (eller kanske tidigare) Är det någon cirkulation genom värmeväxlaren? om den är igensatt så går motorn varm rätt snabbt. Här finns det andra som kan det bättre än vad jag kan, då jag lyckats (än så länge) undkomma rensning av den typen av värmeväxlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser