Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Norrskytt

Målning av båt

Rekommendera Poster

Ska fräscha upp mitt båtskrov med ny färg. Målar med 2kompfärg (polyuretan). Burken säger att den färgen inte ska vara under vattenlinjen utan istället ha bottenfärg där. 

Ska/kan jag måla 2komp färgen även under vattenlinjen och sen eventuellt då bottenfärg över den. Eller ska jag spara den uppruggade gelcoaten där och lägga bottenfärg på den? 

Det jag vill är att måla hela skrovet med 2kompen, ha den så i vattnet denna säsong och sen bottenfärg då om det behövs nästa säsong. Norrlandskusten med väldigt osalt vatten. Hur snabbt blir det problem med den typen av färg under vattenlinjen är alltså frågan egentligen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåkomponentsfärg blåsar sig om du målar den under vattenlinjen och låter båten ligga i. Bottenfärg skyddar mot beväxning, inget annat. Det är tveksamt till om du behöver beväxningsskydd där du har båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så tänker jag också iom att bottenfärg känns det som jag klarar mig utan, men samtidigt 2 kompen vill jag ju inte att den blir ful direkt. Vad ska jag göra med under vattenlinjen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Varför skall du måla under vattenlinjen om det inte är för att motverka beväxning? Det verkar vara onödigt arbete tycker jag.

Redigerad av StyrmanKarlsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför jag målar båten är för att den är gul med lite skador, nu blir den grå. 

Den t-coat verkar ju vara samma typ av 2komp färg? 

Om jag målar med den 2komp jag har, hur snabbt blir det bubblig i färgen? 

Borde inte en hård bottenfärg motverka det åtminstone en aning? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

T-coat är en epoxibaserad färg (tror jag), i alla fall är den avsedd att vara under vatten.

Polyuretanfärg är ingen bra idé under vatten, men...

Du kan måla hela båten i samma polyuretanfärg och sedan lägga T-coat som skydd under vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns mer och mer som att jag borde börja om från början, men jag tackar för alla svar och tar det med mig till nästa vinter. Jag slipar inte 1 milimeter mer på båten denna vår. 🙄

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...