Jupiter30 1 Postad 7 Maj , 2020 Håller på och går igenom elsystemet på båten, och hittade en grej som jag inte förstår vad det är, och Google vill tydligen inte hjälpa till. Det enda jag kan föreställa mig är att det är en brytare till länspumpen? Om det stämmer, så blir jag fundersam på hur många brytare man kan koppla till en pump, då det redan finns en inkopplad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 10 Maj , 2020 2020-05-07 vid 23:45 skrev Jupiter30: Håller på och går igenom elsystemet på båten, och hittade en grej som jag inte förstår vad det är, och Google vill tydligen inte hjälpa till. Det enda jag kan föreställa mig är att det är en brytare till länspumpen? Om det stämmer, så blir jag fundersam på hur många brytare man kan koppla till en pump, då det redan finns en inkopplad. Vet ej men har du någon ekolodsgivare i skrovet eller impellerlogg? De kanske är en plugg för något sådant, om man måste ta bort en av dem. Men det ser å andra sidan ut som en elsladd och någon givare i botten på grejen. Vart går sladden? Hur ser grejen ut i botten? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 10 Maj , 2020 Kan vara en nivågivare, skramlar det om den när du skakar den? sitter den svarta cylindern lös på axeln? Har den en blå och en grå kabel? -Du har förstås googlat på artikelnumret!? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jupiter30 1 Postad 10 Maj , 2020 Ja, cylindern är rörlig. Den skramlar inte. Båda kablarna är svarta. Har googlat utan framgång. Jag tror också att det är någon form av nivågivare, men jag fattar verkligen inte till vad. Den satt bredvid givaren till länspumpen. Tyvärr hittade jag den efter att jag kapat alla kablar, så jag vet inte var kablarna gick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 10 Maj , 2020 Kanske har man valt att ha dubbla givare för säkerhets skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jupiter30 1 Postad 10 Maj , 2020 Ja, så kan det förstås vara. I så fall kopplar man in den precis som den andra givaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 10 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Jupiter30: Ja, så kan det förstås vara. I så fall kopplar man in den precis som den andra givaren? Koppla inte in den förrän du vet vad det är, vilken funktion den har och att den fungerar till det den är avsedd. Annars kan du få en krånglig felsökning. Det är enklare att felsöka på komponentnivå än på systemnivå. Hur tänkte du koppla in den om du inte vet funktionen? Beroende på funktion så ska den kopplas i serie eller parallellt med befintlig nivågivare (som du också måste veta funktionssätt på för att sammankopplingen ska bli rätt). Koppla ett mätinstrument till tingestens kablar, ställ instrumentet på motståndsmätning (ohm) och doppa tingesten upp o ner i vatten för att se om du får något utslag på instrumentet. Om tingesten fungerar så ska du växelvis få kontakt/avbrott i kablarna. Får du ingen förändring så är prylen nog färdig för skrotlådan (inte den skrotlåda du samlar bra-att-ha-grejor i utan den riktiga skrotlådan 😉 ) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 10 Maj , 2020 (redigerade) Det är en nivågivare som kanske skall sitta högst upp i en tank. Den runda cylindern är en flottör, när det flyter upp i sitt översta lägen bryts antagligen strömmen så att pumpen som fyller tanken stängs av.... Det kan även vara så att den har en slutande kontakt som startar en länspump när flottören når sitt översta lägen. Båda varianterna förekommer. Ibland har de här givarna en växlande kontakt så att man kan välja vilket som. I ditt fall förefaller det som om den skall starta länspumpen då vätskenivån i kylsvinet når en viss nivå. Redigerad 10 Maj , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser