Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
Mange249

Någon som har erfarenhet av Bella 620ht eller Flipper 600ST?

Rekommendera Poster

Hjälper en bekant som söker ht-båt.

Han har fastnat för dessa 2 båtar och de har ju en hel del likheter. Dock har vi haft svårt att hitta så mycket erfarenheter och då framför allt gällande Flippern.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa 2 båtar eller övriga modeller på samma skrov. Alltså Bella 620dc, br osv och Flipper 600sc och dc.

Designen är ju modern, så passar inte alla. De verkar dock vara välplanerade invändigt. Bellan sägs vara lite platt i botten och Flippern har jag inte hittat något om...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som sett dessa, klämt live eller till och med fått en åktur?

Bellan har fått bra kritik i test mot Flipper 640st och Yamarin 63ht. Dock ansågs den ha lite platt botten. Det verkar däremot vara närmast informationsvakum kring Flipper 600st.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dem den klarat sig bra mot Flipper 640ST och Yamarin 63HT är det ett gott betyg. Lite ris i denna video dock, Hamnen.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Kane:

Om dem den klarat sig bra mot Flipper 640ST och Yamarin 63HT är det ett gott betyg. Lite ris i denna video dock, Hamnen.se

Egentligen tror jag att 640ST är det som vore allra bäst, men priserna är bra mycket högre än för Bellan. Tycker att Olivcrona är lite hård i sin kritik av fördäcket. Man får välja när man har en liten båt. Sjöegenskaperna är en större nackdel, men skulle vara kul att höra någon ytterligare som kört en ge sin version.

600ST verkar onekligen som en uddafågel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde mellan dessa, och valet föll på Bellan då den var mer praktisk för oss. Har dock precis hämtat ut den och bara tagit en tur i lugnt väder, så har svårt att ge så mycket ris eller ros vad gäller sjöegenskaper. Men har du några specifika frågor kan jagkanske hjälpa.

Så här långt är jag i alla fall nöjd med valet, även om Flippern är snyggare🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Fattiglapp_:

Jag valde mellan dessa, och valet föll på Bellan då den var mer praktisk för oss. Har dock precis hämtat ut den och bara tagit en tur i lugnt väder, så har svårt att ge så mycket ris eller ros vad gäller sjöegenskaper. Men har du några specifika frågor kan jagkanske hjälpa.

Så här långt är jag i alla fall nöjd med valet, även om Flippern är snyggare🤔

Intressant! Vad var det du upplevde som mer praktiskt hos Bellan? Vad har du för motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 115 hk.  Räcker väl till, men 150 hade naturligtvis varit att föredra.

Bellan är mer öppen, eftersom den inte har någon fast konsol babord. Kanske nackdel när man skall laga mat, men det gör vi huvudsakligen i land ändå. Men det ger lite större flexibilitet i Bellan tycker jag.

Men det stora avgörandet för mig var snarare de exemplar jag hittade samt förutsättningarna. Jag jämförde en Bella i nyskick där jag fick bra betalt för inbytet mot en Flipper som behövde åtgärdas lite (småsaker men som fick frun att bli negativ) och där de inte tog i inbytet med tång. Och Flippern var rejält mycket dyrare, vilket förvisso nog var korrekt då den var bättre utrustad och med 150 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...