Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Sellehed

Sea Ray 280/315 Sundancer - Bredd

Rekommendera Poster

Hej,

är i köptagen efter ny båt och vi tittar bland annat på Sea Ray 280 Sundancer.

Tittar jag på Sea Rays webbsida (https://www.searay.net/net/en/owners.html) så anges:

Bredd: 9'5" (2.87 m)

Detta oavsett årsmodell för årsmodell 2001-2008.

Blir dock förvirrad när jag tittar på olika annonser för just denna modell när det gäller båtens bredd.

Många annonsers på nätet/blocket anger bredd 3,20m för denna båt. Pratade med ett företag som sålde en båt med just denna bredd och enligt dom så fanns det olika bredd beroende på modell av 280 Sundancer.

Jag får inte ihop detta med de uppgifter som finns på Sea Rays egna webbsida.

Så, frågan är:

Har vi någon i detta forum som vet hur det ligger till med bredden på en Sea Ray 280 Sundancer?

Tack på förhand!

Sellehed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Sellehed:

Hej,

är i köptagen efter ny båt och vi tittar bland annat på Sea Ray 280 Sundancer.

Tittar jag på Sea Rays webbsida (https://www.searay.net/net/en/owners.html) så anges:

Bredd: 9'5" (2.87 m)

Detta oavsett årsmodell för årsmodell 2001-2008.

Blir dock förvirrad när jag tittar på olika annonser för just denna modell när det gäller båtens bredd.

Många annonsers på nätet/blocket anger bredd 3,20m för denna båt. Pratade med ett företag som sålde en båt med just denna bredd och enligt dom så fanns det olika bredd beroende på modell av 280 Sundancer.

Jag får inte ihop detta med de uppgifter som finns på Sea Rays egna webbsida.

Så, frågan är:

Har vi någon i detta forum som vet hur det ligger till med bredden på en Sea Ray 280 Sundancer?

Tack på förhand!

Sellehed

Båten du nämner är 2.87 m bredd

Finns gamla 280 med 3.2 m bredd men inga av de årsmodellerna du nämner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att Sea Ray har oftast 2 modelllinjer en som är smalare och en som är bredare, Så en båt av en viss längd kan ha olika bredder beroende på årsmodell och variant. Någon sa att det beroedde på hur breda saker man får transportera på väg i USA eftersom de trailar runt även stora båtar, oklart om det stämmer.

Sen har de ofta dubbelbenämning på båtarna Sea Ray 280/315 och så vidare, det är säkert en stor källa till missförstånd några säger 315 några 280......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan skrev joelfrodin:

Har för mig att Sea Ray har oftast 2 modelllinjer en som är smalare och en som är bredare, Så en båt av en viss längd kan ha olika bredder beroende på årsmodell och variant. Någon sa att det beroedde på hur breda saker man får transportera på väg i USA eftersom de trailar runt även stora båtar, oklart om det stämmer.

Sen har de ofta dubbelbenämning på båtarna Sea Ray 280/315 och så vidare, det är säkert en stor källa till missförstånd några säger 315 några 280......

Nej samma modell finns inte i olika bredd och Sea Ray har aldrig haft samma modell med olika mått

Nyare Sea Ray 280 har en bredd

Gammal Sea Ray 280 har en annan bredd

Olika modeller och olika båtar 

Uttrycket 280/315 används endast i Europa då jag antar att de vill få båten att låta större(den är drygt 31´ med badbrygga).

Modellbeteckningen 315 finns inte ens från Sea Ray fabriken på denna båt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev joelfrodin:

Så en båt av en viss längd kan ha olika bredder beroende på årsmodell och variant. 

6 timmar sedan skrev Capitan:

Nej samma modell finns inte i olika bredd och Sea Ray har aldrig haft samma modell med olika mått

Nyare Sea Ray 280 har en bredd

Gammal Sea Ray 280 har en annan bredd

Fast vi skriver ju samma sak? Att en Sea Ray 280 kan ha olika bredd beroende på variant/modell och årsmodell?

Det jag menar är att icke insatta folk skriver säkert fel i annonser för om man äger en Sea Ray 280/315 och ska skriva en annons och googlar "width/beam sea ray 280" kan man få massa olika svar som man sen skriver in i sin annons på blocket vilget gör att det blir fel.

Sen tar några åt sig av Sea Ray 280/315, och även 290 har kallats 290/315 så man kan få ytterliggare fel om man kallar den Sea Ray 315 och kollar runt på bredder.

Så jag menar att ej insatta folk kan lätt göra fel

En Sea Ray 290 Sundancer årmodell 92 är 2,74 en 94 är 2,95 och en 98 är 3,10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev joelfrodin:

Fast vi skriver ju samma sak? Att en Sea Ray 280 kan ha olika bredd beroende på variant/modell och årsmodell?

Det jag menar är att icke insatta folk skriver säkert fel i annonser för om man äger en Sea Ray 280/315 och ska skriva en annons och googlar "width/beam sea ray 280" kan man få massa olika svar som man sen skriver in i sin annons på blocket vilget gör att det blir fel.

Sen tar några åt sig av Sea Ray 280/315, och även 290 har kallats 290/315 så man kan få ytterliggare fel om man kallar den Sea Ray 315 och kollar runt på bredder.

Så jag menar att ej insatta folk kan lätt göra fel

En Sea Ray 290 Sundancer årmodell 92 är 2,74 en 94 är 2,95 och en 98 är 3,10

Nää du skriver att Sea Ray har två olika modellinjer. En som är bredare och en som är smalare vilket låter som att samma årsmodell skulle finnas med olika bredd

Blir fel och förvirrande

Att en betäckning ändrar utseende och mått är ju helt normalt

Där av begreppen som 2015 modell och liknande samt ordet årsmodell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...