Gäst Crister Postad 26 Juni , 2005 Hej vi har en Coronet 17fot med en b20 snurra i. Problemet är det att när den gått en liten stund typ 4-5min, så dör den. Trodde förra sommaren att det var vatten i tanken, så vi har nu gjort rent den,bytt brytare kondensator och tändspole. men den går inte iallefall. någon som har något förslag?? mvh Crister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 27 Juni , 2005 Kolla hur det är med luften till bensintanken, kan vara tät, så kör med tanklocket av och se om det hjälper. Annars en annan tanke är när motorn blir varm så blir det ånglås i bensin tillförseln...behövs isåfall att lägga distansbrickor mellan förgasare och insugsrör...bara några tankar som sagt.... Lycka till Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Crister Postad 27 Juni , 2005 Tackar på förhand. får kolla det och hoppas på det bästa. Det är ju inte så kul att ha båten på land när alla andra åker ut på helgerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 27 Juni , 2005 Kan vara bränslepumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst PA Postad 27 Juni , 2005 Vi hade ett liknande problem. Jag kände på tändspolen och den blev supervarm. Vi köpte en ny men efter ett tag stannade motorn och vägrade starta innan den svalnade en del. Jag provade att skifta tillbaka till en kall tändspole medans problemet fanns där och då startade den hur lätt som helst. Bytte snabbt tillbaka till den varma och då vägrade den igen...osv. Vi har flyttat tändspolen eftersom den sitter på motorn och får svårt att kyla sig. Då funkade det. Dock är det nog så att vårat motorrum har en något för hög temperatur och dessutom var generatorn slut om det nu påverkar det hela eller ej vet jag inte. Men testa i alla fall, det går ju fort att prova eftersom man bara flyttar kabelsor hit och dit. Inte kul att bli ståendes i Strömmen en blåsig dag!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Crister Postad 12 Juli , 2005 Hej igen Nu har vi bytt bränsle pump och tändspole, Prata med volvo handlare som sa att volvo kan va känsliga på tändspolar, men han sa att bosch funkar. så vi fixa en bosch spole men det hjälpte dock inte. konstigt nog så prov körde vi motorn hemma med vatten slang till kylningen, då gick den hur bra som helst, men när vi stoppa ner båten i sjön gick den ca 15 minuter så var problemet där igen. har nu bytt till åter en ny kondensator och då går den en stund men stannar. nu händer inget, motorn går runt men tänder inte. vet någon vad det kan vara för fel. Eller har någon idé tanke eller så??? mvh Crister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst carl-adam bergström Postad 12 Juli , 2005 har haft liknande problem med min aq 145 (b23). har konstaterat att det är kamremmen som är sliten och det gör att den stannar ibland... i torsdags bubblade det ut vatten ur förgasarna... kamremmen har hoppat över några hack och nu suger den in vatten via avgasutsläppet och sprutar ut vattnet via förgasaren. Trodde det var fel på tändningen till en början, men så var ju inte fallet. Den gick väldigt dåligt och dog ibland. Nu är den ju helt död och fylld med saltvatten. Kolla kamremmen så du är på den säkra sidan, du vill inte ha ett scenario som mitt. lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 13 Juli , 2005 Blir nog ganska svårt, B20 saknar rem då den ej har överliggande kam, utan är en sk. stötstångsmotor...:-) Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sören Postad 13 Juli , 2005 Jag tycker det saknas en riktig förgasarsevice. Bränsle i rätt mängd behöver alla motorer.(tyvärr) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Crister Postad 14 Juli , 2005 Det är ju konstigt att motorn går hemma på gården men inte i sjön. skulle man behöva göra förgasar service varje gång man ska sjösätta så skulle nog marinorna runt här njuta. Har dock haft isär förgasaren och kollat igen den. men ser inga fel där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 15 Juli , 2005 Kom till att tänka på ett problem jag hade...känn om där är glapp i sidled på rotorn. Jag hade ett spel i sidled vilket innebar att när motorn låg i friläge gick den fint och inget märktes, men när den fick belastning började den hacka och ville dö, det beror på att brytarspetsarnas avstånd minskar med varvtalet och i mitt fall slutade öppna, sen när varvet blev lägre och centrifugalkraften avtog gick den igen. Satte på en ny fördelare och sen gick den perfekt. Kanske värt att kolla?? Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 15 Juli , 2005 Om du har för litet spel på ventilerna så går den bra så länge den är kall. När den blir varm efter 4-5 minuter så stänger inte ventilerna helt och den dör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Crister Postad 15 Juli , 2005 Har hört fler som tror att det är fördelaren som är sliten, hade en lite tanke på det själv. Eftersom jag åkte med en trimmad b20 i en volvo 142 så känns det ju igen lite grann, men den som satt i bilen var betydligt mer glapp än den i båten. Men som sagt set är ju vrt ett försök. Tackar för tankar och ideér. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 15 Juli , 2005 Det första jag skulle göra är att kolla gnista på stiften när motorn har dött och inte vill starta. Vad sitter det för förgasare på? Att ställa ventilerna för snålt gör inte att motorn stannar, det resulterar däremot i att den går orent när den blir varm. Jag har varit med om att trasig laddningsregulator skadat tändspole och kondensator. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Crister Postad 15 Juli , 2005 Det är solex förgasare. Inget jag skruvat med förut måste jag dock medge. men om man plocka i sär den lugnt och försiktigt så gick det att få ihop den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 15 Juli , 2005 Åjo, När jag hade renoeverat min motor så råkade jag ställa på tok för litet ventilspel. Motorn gick kanon så länge den var kall. När den blev varm utvidgade sig delarna så att ventilerna inte slöt tätt, kompressionen försvann och motorn dog ut. När den kallant lite var allt ok igen. Behövd bara släppa efter lite till rätt ventilspel så var blev allt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_K 0 Postad 7 Juni , 2006 Hej alla Jag undrar om detta problem fick en lösning??? Jag har i princip råkat ut för samma sak. Har en nyrenoverad B20. Den startade fin fint i måndags men efter en stund brann den nya fina tändspolen upp! Vad kan detta bero på? Den var rätt kopplad att motorn gick bra. Sedan bytte jag till den gamla tändspolen igår. Motorn startar hur bra som helst men efter ett tag börjar den gå ojämnt och sedan dör. Trodde först att det var problem med bränslet! Försöker man starta direkt igen går det ej. Väntar man däremot ett tag går den igång igen. Men efter att ha läst lite här, kan det kanske även vara el fel! Har nyligen bytt till ny generator laddrelä, den laddar fint 14 V. Frågan är lite varför tändspolen brann och om det kan påverka! Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 7 Juni , 2006 Tja ! Vissa tändspolar som kommer från bilar är igentligen 10volts spolar. Dom körs med ett motstånd imellan för att få ner spänningen. Vid startögonblicket ger man spolen 12v för att få bra fjong i gnistan. Om man råkar ta en bilspole och kopplar in spolen direkt så finns det en stor risk att den brinnner upp. Det kanske är en förklaring angågende tändspolen. / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_K 0 Postad 16 Juni , 2006 Visade sig att mitt problem kunde härledas till att bensin filtret satt fel! Dvs det satt innan bensin pumpen. Tydligen funkar inte detta, pumper trycker bättre än den suger. Men jag har läst att filtret skulle sitta framför bensin pump. Men i mitt fall löste sig problemet genom att sätta det vid förgasaren. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser