Jens_Sthlm 27 Postad 5 Maj , 2020 Jag har en volvo penta kad 42. Enligt laddningsmätaren så är det något som är galet. Ena stunden visar den att den laddar 11volt och nästa gång jag startar så visar den att den laddar 16 volt. Tänkte börja min felsökning med att mäta på generatorn vad den faktiskt laddar men jag är osäker på vid vilka punkter jag ska mäta. Jag gissar att mätpunkt 1 är minus och punkt 3 är pluss. Stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 5 Maj , 2020 Låter som samma problem som jag har, jag tror att det är regulatorn som är problemet. Den ska aldrig kunna ge mer än 14,5V. Jag tänkte plocka loss hela generatorn, byta regulatorn och sen lämna in generatorn för test innan jag monterar tillbaka. Ja, där gul kabel går in är det B+, på motsatt sida (svart+grön) är det B-. Den svarta närmast minus är W (varvräknare) och den sista är D+ som är lampan för laddningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 5 Maj , 2020 (redigerade) Koppla laddampan eller motsvarande mellan batteriplus och D+, och se vad som händer. Alltså koppla först loss kabeln som går till D+. Redigerad 5 Maj , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 5 Maj , 2020 2 timmar sedan skrev oyster: Låter som samma problem som jag har, jag tror att det är regulatorn som är problemet. Den ska aldrig kunna ge mer än 14,5V. Jag tänkte plocka loss hela generatorn, byta regulatorn och sen lämna in generatorn för test innan jag monterar tillbaka. Ja, där gul kabel går in är det B+, på motsatt sida (svart+grön) är det B-. Den svarta närmast minus är W (varvräknare) och den sista är D+ som är lampan för laddningen. Förlåt för min okunskap, men var sitter D+? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 5 Maj , 2020 Den ska sitta längst ner, under plus: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 6 Maj , 2020 2020-05-05 vid 19:58 skrev Hybro: Koppla laddampan eller motsvarande mellan batteriplus och D+, och se vad som händer. Alltså koppla först loss kabeln som går till D+. Kan du utveckla? Menar du att ta en lös kabel och bygla mellan batteriplus och D+? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 6 Maj , 2020 (redigerade) Koppla lampan mellan pluspolen på batteriet och D+. Den skall lysa när generatorn står stilla. När du gör det förmagnetiserar du generatorn, det byggs upp ett magnetfält inuti generatorn som ger den möjlighet att börja ladda ordentligt när du startar motorn. Om allt funkar som det skall så skall denna lampa slockna när generatorn snurrar och laddar. Det skall vara en liten 2 eller 4 wattslampa sådana som man har som kontrollampor eller i instrumentbelysningen. Generatorkontrollampan i instrumentpanelen har samma uppgift, den kan ju kanska vara trasig? Redigerad 6 Maj , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 6 Maj , 2020 10 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Koppla lampan mellan pluspolen på batteriet och D+. Den skall lysa när generatorn står stilla. När du gör det förmagnetiserar du generatorn, det byggs upp ett magnetfält inuti generatorn som ger den möjlighet att börja ladda ordentligt när du startar motorn. Om allt funkar som det skall så skall denna lampa slockna när generatorn snurrar och laddar. Det skall vara en liten 2 eller 4 wattslampa sådana som man har som kontrollampor eller i instrumentbelysningen. Generatorkontrollampan i instrumentpanelen har samma uppgift, den kan ju kanska vara trasig? Aha, jag skall alltså först ta bort kabeln som går till D+, sen ta en lös kontrolllampa och sätta ena änden på pluss på ett vanligt batteri och andra änden på D+, och sist starta och se vad som händer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 6 Maj , 2020 Nej, du skall inte koppla bort någonting. Fixa en kontrollampor med långa sladdar och krokodilklämmor och följ anvisningarna. Se bara till att du inte trasslar in sladdarna i generatorns drivrem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 6 Maj , 2020 Ok, fortsätter felsökningen en annan kväll. Mätte upp mellan B- och B+ och det var 19.5 volt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 6 Maj , 2020 16 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Nej, du skall inte koppla bort någonting. Fixa en kontrollampor med långa sladdar och krokodilklämmor och följ anvisningarna. Se bara till att du inte trasslar in sladdarna i generatorns drivrem. Har en kontrollampa som är gjord för 230v och som är på 25w, funkar en sån för att göra detta test? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 6 Maj , 2020 5 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Ok, fortsätter felsökningen en annan kväll. Mätte upp mellan B- och B+ och det var 19.5 volt.. Sannolikt är den inbygga regulatorn defekt, eller så har du ingen anslutning till batteriet. Har du mätt direkt mellan batteriets poler med motorn avstängd och när den är i gång? Skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 6 Maj , 2020 17 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Har en kontrollampa som är gjord för 230v och som är på 25w, funkar en sån för att göra detta test? Nej det tror jag inte. Den kommer inte att lysa. Den skall vara för 12 volt och 2 eller helst 4 watt. Dom heter ba 9 s (bajonett 9 mm singel) satt även i äldre bilars parkeringsljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 6 Maj , 2020 31 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Sannolikt är den inbygga regulatorn defekt, eller så har du ingen anslutning till batteriet. Har du mätt direkt mellan batteriets poler med motorn avstängd och när den är i gång? Skillnad? Är regulatorn något man kan lämna in för renovering/utbyte eller är det bara att köpa ny generator för 4900:- som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 7 Maj , 2020 9 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Ok, fortsätter felsökningen en annan kväll. Mätte upp mellan B- och B+ och det var 19.5 volt.. Med motorn igång och i så fall på vilket varv ? För med den spänningen över batterierna borde de även fulladdade ha dragit mycket mer än generatorn kan ge, dvs hållit nere spänningen. Hursomhelst - är din multimeter frisk och har fräscha batterier så instämmer jag i de synpunkter du redan fått. Dvs att regulatorn är kass. Men troligen är dina batterier välkokta vid det här laget också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 7 Maj , 2020 21 hours ago, Jens_Sthlm said: Är regulatorn något man kan lämna in för renovering/utbyte eller är det bara att köpa ny generator för 4900:- som gäller? Har haft inne min hos Blixtservice på Södermalm, dom kan laga den alt. sälja en utbytes till dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 8 Maj , 2020 Angående firman ovan så gick det sisådär, läs här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 8 Maj , 2020 2020-05-07 vid 07:20 skrev IngemarE: Med motorn igång och i så fall på vilket varv ? För med den spänningen över batterierna borde de även fulladdade ha dragit mycket mer än generatorn kan ge, dvs hållit nere spänningen. Hursomhelst - är din multimeter frisk och har fräscha batterier så instämmer jag i de synpunkter du redan fått. Dvs att regulatorn är kass. Men troligen är dina batterier välkokta vid det här laget också. Nu kom jag på en grej.... Elektroniska multimetrar kan luras och visa felaktiga värden, det om den är inställd för att mäta likspänning, och inkommande likspänning inte är ren, att den innehåller litet överlagrad växelspänning, vilket kan ske om en eller några dioder i generatorn släpper igenom växelspänning. Alltså, du har en växelströmsgenerator, det har alla numera, men växelspänningen skall likriktas innan den når ut i båten. Om det är litet växelspänning kvar får elektroniska instrument ofta fnatt och visar för mycket. Ett gammaldags helt analogt visarinstrument är här bättre, då kan man se att nålen svajar litet eller vibrerar beroende på frekvens/varvtal. Hursomhelst, så måste ju generatorn repareras iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 13 Maj , 2020 Uppdatering, köpte ny generator, original. Monterade och provade. Samma problem, laddar nu strax över 20v. Har mätt upp alla mina batteriet och kan konstatera att förbrukningsbatteriet har 12.1v i vilospänning. Kan detta påverka? När jag har testat så har jag bara haft startbatteri till aktuell motor påslagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 13 Maj , 2020 (redigerade) 20V är alldeles för högt. Mäter du över batteripolerna med motorn igång? Redigerad 13 Maj , 2020 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 13 Maj , 2020 7 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Uppdatering, köpte ny generator, original. Monterade och provade. Samma problem, laddar nu strax över 20v. Har mätt upp alla mina batteriet och kan konstatera att förbrukningsbatteriet har 12.1v i vilospänning. Kan detta påverka? När jag har testat så har jag bara haft startbatteri till aktuell motor påslagen. 4 timmar sedan skrev Kane: 20V är alldeles för högt. Mäter du över batteripolerna med motorn igång? Jag tycker att du skall testa en annan voltmeter/multimeter. Mäter du med ett mätinstrument eller litar du på den voltmetern som sitter i panelen? Iofs kan man få höga spänningsvärden om batteriet inte är anslutet, batteriet fungerar som en (enkelt uttryckt) "primitiv regulator", då batteriet måste ha en högre spänning en sin egen spänning för att ta emot laddning. Generatorns regulator justerar detta, i allmänhet är dessa regulatorer inte tillräckligt intelligenta att upptäcka att batteri saknas och då kan spänningen bli hög. Ja jag försökte vara pedagogisk och förenklade i förklaringen. Men jag tycker att du, som redan föreslagits, mäter över batteripolerna med motorn avstängt och motorn igång och se vad du får. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser