jmwa 23 Postad 7 Maj , 2020 Batterierna ligger stadigt på 12,84V efter flera dagar i vila. Jag gör det enkelt för mig och kopplar ihop allt igen som det var, så får jag utvärdera i sommar. Har köpt en (beg) Odelco Battmeter, så nu får jag förhoppningsvis bättre koll på verklig laddning resp förbrukning. Stort tack för all input, och ursäkta den något röriga inledningen på tråden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 8 Maj , 2020 2020-05-05 vid 18:57 skrev Eile: Rättar dig, försök öppna ett sånt, det går med våld, fyll på med vatten sen är det efter några dagar stendött. Lite tråkig batteriutveckling om man har fordon med mycket varmt motorrum, då får man räkna till batteribyte som service. Varför är det stendött om man öppnar det o fyller på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 11 Maj , 2020 (redigerade) 2020-05-08 vid 21:07 skrev tugge: Varför är det stendött om man öppnar det o fyller på? Märkligt nog fungerar inte påfyllnad på underhållsfri, trodde själv inte på det så provade och det var på ett som var ok men utbytt pga av ålder från båten, Batteriet var ett biltemas silver marin fritid mm de som tidigare hade 4 års garanti på detta var helt ok för 80hk snurran och klarade lätt av att snurra en bilmotor, så låt säga gav troligen 70% av ursprungs effekten men tvärdött efter på fyllning och nyladdning. Så varför undrar jag med? Redigerad 11 Maj , 2020 av Eile Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 12 Maj , 2020 10 timmar sedan skrev Eile: Märkligt nog fungerar inte påfyllnad på underhållsfri. Jag hade två gamla batterier som jag bände upp och fyllde på med vatten i. Det fungerade bra en stund, men vattnet kokade snabbt bort i de aktuella cellerna igen så förmodligen var det något annat fel som gjorde att de var kass. Testade aldrig som startbatteri men de kunde hålla en H4-lampa tänd flera timmar (tills jag tröttnade). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser