anbacken 0 Postad 4 Maj , 2020 Hej! Är helt ny båtägare sedan ett par månader tillbaka. Köpte mig en Crescent 465 och har nu precis fått en båtplats. Var nere i helgen för att kika in platsen och fick då info om att skaffa förtöjningsboj vilket jag har gjort. Blev en FÖRTÖJNINGSBOJ 100CM på Biltema. Bojsten sa de att jag fick leta efter och det var inte svårt att hitta med hjälp av vadarbyxor. Det satt en liten kätting på den som var ca 0,5 m, så inte så lång. Nu till min fråga. Bojstenen är ca två meter från där vi vill ha bojen. Tänkte köpa en kätting och fästa i stenen. Men behöver man någon tyngd på kättingen för att hålla bojen på rätt plats eller räcker det med tillräckligt lång kätting som ligger på botten? Bifogar en bild, är inte picasso men hoppas ni förstår frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 4 Maj , 2020 Tror inte du behöver någon tyngd och risken är att tyngden flyttar sig så den ändå kommer fel. Ligger bojstenen inte där du vill ha den kanske du kan lyfta den till rätt ställe? Den har säkert satt sig i botten men när du får fast din nya kätting kan du sätta ett rep en bit ner på kättingen och sträcka upp ordentligt och fästa i en förtöjningsknap i båten samtidigt som ni är två pers på den sidan (alt fram). Sen går ni till den andra sidan (alt akterut) så lyfts stenen något från botten. Ni kan behöva göra detta ett par gånger innan stenen släpper helt och ni kan flytta den dit du vill ha den. Välkommen till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 482 Postad 4 Maj , 2020 Vad är problemet med att den ligger där den ligger? Är du rädd för att den ska köras över av andra båtar? Annars är ju en längre förtöjningslina oftast att föredra framför en kortare. Och skulle du en dag skaffa en lite större båt som är någon meter eller två längre blir du glad om bojstenen låg kvar där den ligger idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 4 Maj , 2020 Jag hade nog låtit den vara kvar. Du kommer ju ändå behöva sträcka tampen så båten inte slår i bryggan när vågor och vind trycker på. Ju längre lina ju mindre påverkan vid olika vattennivåer. Såvida det inte vållar något annat problem förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anbacken 0 Postad 4 Maj , 2020 24 minuter sedan skrev ABC: Vad är problemet med att den ligger där den ligger? Är du rädd för att den ska köras över av andra båtar? Annars är ju en längre förtöjningslina oftast att föredra framför en kortare. Och skulle du en dag skaffa en lite större båt som är någon meter eller två längre blir du glad om bojstenen låg kvar där den ligger idag. Ja den kommer ligga ivägen för folk som vill åka ut längre in från bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser