Olten 33 Postad 4 Maj , 2020 (redigerade) Hej. Jag har mitt dubbelkännade relä kopplat efter respektive huvudbrytaren för start samt förbrukning och laddaren är ansluten till förbrukningsbatteriet. Jag trodde att när jag kopplade bort startbatteriet att reläet skulle bryta men den behåller förbindelsen vilket innebär att motorkretsen fortsätter att vara spänningssatt fast från förbrukningsbatteriet. Bryter jag huvudbrytaren för förbrukningsbatteriet bryter reläet direkt, slår jag sen på förbrukning indikerar reläet underspänning och kopplar inte in och om jag sen kopplar in startbatteriet så indikerar reläet helt korrekt standby och kopplar ihop efter 30 sekunder. Bryter jag igen startbatteriet så fortsätter reläet att spänningssätta startkretsen. Beror detta på att reläet läser spänningen på "fel" sida (startsidan) som kommer genom reläet från förbukningen (som laddas via Waecoladdaren och har konstant spänning 13,4 V) och därför lurar sig själv eller mer diplomatiskt fungerar som en hållspänning. Kommer att koppla laddningsreläerna (blir två i nya omkopplingen) direkt på batterikretsarna före brytarna med automatsäkringar och sen koppla reläernas minus via strömbrytare så att jag kan välja att koppla ur dom när jag så önskar, starturkoppling kommer också att kopplas in samt indikeringslamporna för distans (finns ju inbyggd LED men det är ju det som har varit problemet att jag inte sett den p.g.a reläts placering) Redigerad 4 Maj , 2020 av Olten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 4 Maj , 2020 Förstår inte vad du vill åstadkomma eller vilket problem du försöker lösa. Meningen med dubbelavkännande avskiljare är ju att då du har laddare inkopplad får laddning på båda automatiskt. Har du skiss på hur systemet ser ut nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 804 Postad 4 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Olten: Hej. Jag har mitt dubbelkännade relä kopplat efter respektive huvudbrytaren för start samt förbrukning och laddaren är ansluten till förbrukningsbatteriet. Jag trodde att när jag kopplade bort startbatteriet att reläet skulle bryta men den behåller förbindelsen vilket innebär att motorkretsen fortsätter att vara spänningssatt fast från förbrukningsbatteriet. Bryter jag huvudbrytaren för förbrukningsbatteriet bryter reläet direkt, slår jag sen på förbrukning indikerar reläet underspänning och kopplar inte in och om jag sen kopplar in startbatteriet så indikerar reläet helt korrekt standby och kopplar ihop efter 30 sekunder. Bryter jag igen startbatteriet så fortsätter reläet att spänningssätta startkretsen. Beror detta på att reläet läser spänningen på "fel" sida (startsidan) som kommer genom reläet från förbukningen (som laddas via Waecoladdaren och har konstant spänning 13,4 V) och därför lurar sig själv eller mer diplomatiskt fungerar som en hållspänning. Kommer att koppla laddningsreläerna (blir två i nya omkopplingen) direkt på batterikretsarna före brytarna med automatsäkringar och sen koppla reläernas minus via strömbrytare så att jag kan välja att koppla ur dom när jag så önskar, starturkoppling kommer också att kopplas in samt indikeringslamporna för distans (finns ju inbyggd LED men det är ju det som har varit problemet att jag inte sett den p.g.a reläts placering) Har samma relä. Vart sur att den aldrig kopplade ifrån pga solcellerna. Satte en huvudbrytare på den också. Samma problem med BT skiljerelä. Så fort solen lyser så går volten upp och då använder man alla batterier som förbrukare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 4 Maj , 2020 3 timmar sedan skrev patrikflink: Har samma relä. Vart sur att den aldrig kopplade ifrån pga solcellerna. Satte en huvudbrytare på den också. Samma problem med BT skiljerelä. Så fort solen lyser så går volten upp och då använder man alla batterier som förbrukare. Och jag satte dels en schottky-diod på avkännarkabeln (minus) för att relät skulle känna av lägre spänning tidigare (och koppla isär) samt en strömbrytare på minuskabeln till BT-relät för att få det att koppla ifrån. Fast jag satte dit strömbrytaren i vintras så jag har inte provat mer än att det funkar. Dioden funkar bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 4 Maj , 2020 5 timmar sedan skrev Kane: Förstår inte vad du vill åstadkomma eller vilket problem du försöker lösa. Meningen med dubbelavkännande avskiljare är ju att då du har laddare inkopplad får laddning på båda automatiskt. Har du skiss på hur systemet ser ut nu? Så svårt var det väl inte, när reläet drar så matas startkretsen EFTER huvudbrytaren även om jag bryter bort själva startbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oyster 14 Postad 4 Maj , 2020 Jag har Victrons spännigsrelä (Cyrix) som fungerar på ungefär samma sätt. Men spelar det någon roll egentligen? Det finns ju ingen risk att den drar ut batterierna eftersom den stänger vid 12,8V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 804 Postad 4 Maj , 2020 32 minuter sedan skrev oyster: Jag har Victrons spännigsrelä (Cyrix) som fungerar på ungefär samma sätt. Men spelar det någon roll egentligen? Det finns ju ingen risk att den drar ut batterierna eftersom den stänger vid 12,8V. Nä, men iallafall JAG vill bestämma vad som drar osv, inte relä, tillverkare, huvudbrytare, eller dyl. Denna är inte gratis, ska fungera som en brytning så INTE startbatteriet ger ström samtidigt som förbrukarbanken till kylskåpet mm. Förstår hur du tänker, men köper man en sak så vill man att den fungerar 100% rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 4 Maj , 2020 5 timmar sedan skrev patrikflink: Har samma relä. Vart sur att den aldrig kopplade ifrån pga solcellerna. Satte en huvudbrytare på den också. Samma problem med BT skiljerelä. Så fort solen lyser så går volten upp och då använder man alla batterier som förbrukare. Men anledningen till att volten går upp är ju att solcellen laddar. Och den laddar båda batterierna. Visst kan det hända att du en kort stund matar förbrukare med båda batterierna innan dom kopplas isär, men den laddning startbatteriet kan förlora är minimal. I gengäld har du alltid toppladdade batterier från solceller och andra laddare, något som vi andra utan denna typ av skiljerelä aldrig har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 4 Maj , 2020 55 minuter sedan skrev patrikflink: Förstår hur du tänker, men köper man en sak så vill man att den fungerar 100% rätt. Den funkar ju 100% rätt. Det är ju du som köpt fel om du inte vill ha den funktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 804 Postad 4 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Kane: Den funkar ju 100% rätt. Det är ju du som köpt fel om du inte vill ha den funktionen. Nja, tog kontakt med återförsäljaren, fick välja gratis huvudbrytare pga funktion som jag inte ville ha. Vart en Victron BT brytare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olten 33 Postad 5 Maj , 2020 (redigerade) 21 timmar sedan skrev patrikflink: Nä, men iallafall JAG vill bestämma vad som drar osv, inte relä, tillverkare, huvudbrytare, eller dyl. Denna är inte gratis, ska fungera som en brytning så INTE startbatteriet ger ström samtidigt som förbrukarbanken till kylskåpet mm. Förstår hur du tänker, men köper man en sak så vill man att den fungerar 100% rätt. Problemet för mig är att jag har haft landström kopplat i stort sett året runt utan att veta att endast själva startbatteriet varit frånkopplat, resten i startkretsen inkopplat med b.l.a plus på generatorn vilket fått till följd att babordsmotorns avgassystem och generator var svårt rostangripna och bortom räddning, styrbords motor inte så illa då den kretsen inte varit inkopplad trots gemensamt batteri. Redigerad 5 Maj , 2020 av Olten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 5 Maj , 2020 22 timmar sedan skrev patrikflink: Nä, men iallafall JAG vill bestämma vad som drar osv, inte relä, tillverkare, huvudbrytare, eller dyl Nu är jag kanske gammaldags men om du vill bestämma och ha full kontroll, varför väljer du då att stoppa in automatiska saker som skiljerelä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 804 Postad 5 Maj , 2020 18 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson: Nu är jag kanske gammaldags men om du vill bestämma och ha full kontroll, varför väljer du då att stoppa in automatiska saker som skiljerelä? Hade 1+2+both+off brytare. Byggde om elsystemet och ville vara "modern". Har full koll på allt idag efter mycket ombyggnad med batterbanksmätare osv. Se denna tråd: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 804 Postad 5 Maj , 2020 3 timmar sedan skrev Olten: Problemet för mig är att jag har haft landström kopplat i stort sett året runt utan att veta att endast själva startbatteriet varit frånkopplat, resten i startkretsen inkopplat med b.l.a plus på generatorn vilket fått till följd att babordsmotorns avgassystem och generator var svårt rostangripna och bortom räddning, styrbords motor inte så illa då den kretsen inte varit inkopplad trots gemensamt batteri. Usch vad tråkigt, hoppas att det har/kommer att lösa sig. Jag själv kör numera mycket sällan med landström (bara om jag måste värma VVB och köra AC). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser