Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
animap

Toalett, anslutningar

Rekommendera Poster

Hejsan,

Tänkte byta ut toaletten på min båt, och även slangarna. Alla toaletter (manuella) som finns att köpa verkar ha "vattenintag 19 mm och avloppsanslutning 38 mm". Detta verkar vara någon sorts standard.

Då jag mäter slangarna som sitter på nuvarande toalett så får jag ytterdiameter 25 mm på vattenslangen och 45 mm på avloppsslangen. Antar att detta är samma sak? Vad tror expertisen?

Tacksam för svar // Animap

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller absolut med om din "dimensionsanalys"!

Fundera på om du inte ska använda kopparrör istället för slang.

Kopparrör ska ju egentligen lödas, men om man inte kan (få hjälp med att) löda så kan man limma med epoxi. Gör ordentligt rent med sandpapper på ytorna som ska limmas.

Jag har hittills inte sett några nackdelar med rör, men vi har inte haft det på det viset så länge.

Tillägg: När vi bytte bort slangen blev avloppssystemet hälften så långt eftersom allt gick att anpassa mycket bättre än med en styv slang.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Mackey:

Tillägg: När vi bytte bort slangen blev avloppssystemet hälften så långt eftersom allt gick att anpassa mycket bättre än med en styv slang.

Lukter?

Septic slangarna är ju ganska dyra och speciella - för att hålla lukten inne i slangarna. Hur är det med lukt från rören? Rent teoretiskt borde det inte vara någon risk för lukt.

TS: Det finns flera olika "standarder" mitt tips - mät anslutningarna - där slangarna skall på - dom måtten tar du med till båttillbehörsbutiken eller slangbutiken och köp rätt dimensioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev animap:

Hejsan,

Tänkte byta ut toaletten på min båt, och även slangarna. Alla toaletter (manuella) som finns att köpa verkar ha "vattenintag 19 mm och avloppsanslutning 38 mm". Detta verkar vara någon sorts standard.

Då jag mäter slangarna som sitter på nuvarande toalett så får jag ytterdiameter 25 mm på vattenslangen och 45 mm på avloppsslangen. Antar att detta är samma sak? Vad tror expertisen?

Tacksam för svar // Animap

Hej!

Ja det är samma sak, eller i sammanhanget "skit samma".

Du har mätt ytterdiametern, och det är innerdiametern som man anger. 38 mm var vanligast förr, och används företrädes vis till manuella toaletter, nu när elektriska toaletter blir vanligare kan man använda 22 mm slangar. Det finns adaptrar.

I höstas gjorde jag en nyinstallation med större tank och då bytte jag i stort sett alla dessa tjocka slangar, och kan nämna att Biltema har båda dimensionerna, dom säljs i femmeterslängder och var ju då billigare än båttillbehörsbutikernas slangar. Klart om du bara skall ha en kortare bit kan det ju vara billigare att köpa per löpmeter någon annanstans.

Och det är en speciell typ av slang, som inte släpper igenom lukt.

Biltema skriver att deras slangar är "luktfria" men jag tycker nog att om luktar rätt så mycket gummi.... hänsyftningsfel, dom menar såklart att slangarna inte släpper igenom någon lukt.

Klart man kan använda rör istället, men med min erfarenhet av att dra olika slangar i båtar så är det ju sällan man kan göra några raka dragningar med snygga böjar, det är trångt och bökigt som det är ändå.

Om du är medlem i SSRS så pratar man "slang" i senaste numret av medlemstidningen Trossen, det står en del korta men bra tips och råd vad man skall tänka på när det gäller alla båtens olika slangar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...