skippeer 423 Postad 2 Maj , 2020 (redigerade) Sprayhooden sjöng på sista versen och förlängdes genom att jag polerade de mjuka rutorna med ett medel som heter "Acrylglas Kratzer Entferner" tillverkat av Yachticon (Acrylic Glass Scratch Remover). SVB24 säljer det och tror att jag även sett det i svensk båtbutik men minns inte vilken. Plötsligt kunde vi se genom rutorna igen på sprayhooden. Nu i samband med bytet av akrylglas i takluckorna sålde Hadlow Marine ett putsmedel Greygate Plastic Polish som sägs användas till rutor på flygplan. Går att köpa på nätet tex Amazon. Har inte använt det ännu men jag köpte det för att uppnå långt liv på de nya glasen, rekommendationen är att putsa 2-3 ggr per år. Redigerad 2 Maj , 2020 av skippeer 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 2 Maj , 2020 Tack för tipset! Jag provade mild rubbing, ja nån kombo rubbing/polish på förluckan, blev rent men ingen direkt förbättring i övrigt. Vågar inte prova med Autosol. Jag har polerat strålkastarglas (eller strålkastarskydd) av akryl på halvgamla och gamla bilar, senast en Citroën DS från 1973, den har ju som alla vet ett ”plastglas” utanpå de infällda strålkastarna, hursomhelst köptes ett medel hos ”Claes i sjön” detta borde funka, kostar knappt 200 kr. Jag har sett att det finns andra medel också, i olika grovlek. Min lilla polermansin funkade bra. Borde funka även till båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 2 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: hursomhelst köptes ett medel hos ”Claes i sjön” detta borde funka En sån skall jag köpa på torsdag. Jag har fyra guuuuula rutor som blir perfekta att testa på, när jag kommer dit (har sex rutor kvar att täta om först). Lämnar det här medlet kvar någon form av vax eller annat "bös" på ytan efter att man polerat? Frågan grundar sig i att jag lägger butylband som tätning mellan ruta och överbyggnad och vill att det skall fästa ordentligt. Givetvis torkar jag av innan butylning så frågan är egentligen onödig. Jaja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 2 Maj , 2020 Vanlig polish till plexiglas! Mjuka rutor på ett kapell kan man tvätta med fotogen för at få bort matthet, men det tar inte bort det gula. Frågan är om något gör det bättre än något annat. Även på mjuka rutor borde vanlig polish funka lika bra som någon specialpolish. Galenskaparna skämtar nog inte så mycket... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 2 Maj , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev McLasse: En sån skall jag köpa på torsdag. Jag har fyra guuuuula rutor som blir perfekta att testa på, när jag kommer dit (har sex rutor kvar att täta om först). Lämnar det här medlet kvar någon form av vax eller annat "bös" på ytan efter att man polerat? Frågan grundar sig i att jag lägger butylband som tätning mellan ruta och överbyggnad och vill att det skall fästa ordentligt. Givetvis torkar jag av innan butylning så frågan är egentligen onödig. Jaja... Ja det blir ett vitt mjöl kvar. Men det mesta fastnar i polerdynan på maskinen. Redigerad 2 Maj , 2020 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 2 Maj , 2020 (redigerade) Vadå skämtar, jag använder alltid förvax . Ankarklistret hoppar jag däremot över, liksom akterrabatten. Redigerad 2 Maj , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 2 Maj , 2020 47 minuter sedan skrev Mackey: Galenskaparna skämtar nog inte så mycket... Köl-halare och draggklister står på inköpslistan! 49 minuter sedan skrev Mackey: Vanlig polish till plexiglas! Har testat men tycker att det gula inte riktigt vill försvinna. Jag kanske inte var tillräckligt aggressiv, får ta och tuffa till mig lite och ge det en omgång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 423 Postad 2 Maj , 2020 Info på web sida för en firma som säljer Greygate "For the easy cleaning, polishing and reconditioning of most types of moulded or thermoformed plastics. Originally developed for restoring clarity to Spitfire canopies, this product is currently used by the MOD for their Jet Fighters and Helicopters. Greygate Plastic Polish polishes out plastic window scratches clearing cloudy and discoloured windows in minutes. This amazingly effective polish clears surface scratching or yellowing on boat and yacht portholes, screens or lights that have become clouded by salt water erosion and will work equally well on garden furniture, helmet visors, caravan windows and light aircraft canopies where high speed dust, rain and hail form tiny scratches hindering vision particularly in strong sunlight. Simple to use, just polish it on and polish it off." Texten i fet stil ovan indikerar att gulnad kan polishas till det bättre. Det som funkar för flygplans rutor, kamera linser kan säkert funka bra på båtrutor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 2 Maj , 2020 1 minut sedan skrev skippeer: Originally developed for restoring clarity to Spitfire canopies... ...och där blev man såld. Bara det gör ju att man måste testa! 😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 482 Postad 2 Maj , 2020 30 minuter sedan skrev McLasse: 39 minuter sedan skrev skippeer: Originally developed for restoring clarity to Spitfire canopies... ...och där blev man såld. Bara det gör ju att man måste testa! 😎 Jo... det låter ju verkligen som state of the art! 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser