Carlsonn 2 Postad 2 Maj , 2020 Hej, Jag har precis köpt min första segelbåt, en Maxi 77 och har lite funderingar kring elen. Jag vill börja med att säga att jag är väldigt okunnig när det gäller el på båt. Båten har en inombordsmotor, i motorrummet finns två batterier, ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri antar jag, bild på detta finns i inlägget. Båten är utrustad med värmare, stereo och lampor som jag gissar går på förbrukningsbatteriet? Vad vi vill är att installera en kylbox och även möjlighet till att ladda telefoner etc. Vi hittar dock inga sådana uttag i båten just nu. Det kanske inte är jättelätt att svara på men vad borde jag göra/tänka på för att installera kylbox och uttag? Måste jag dra om elen? Tankar har gått att installera solpanel också. Väldigt tacksam för all hjälp som går att få i detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 2 Maj , 2020 Jag tycker du skall börja med den HÄR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 482 Postad 2 Maj , 2020 ... för att sedan försöka göra en ritning över ditt existerande elsystem. Givet det kan man sedan ge råd för hur du kopplar in ny utrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 2 Maj , 2020 (redigerade) Nja, gör det enkelt! Placera en säkringshållare med plats för flera säkringar och en minusskena nära batteriet. Koppla in säkringshållaren efter huvudströmbrytare/batterifrånskiljare. Köp eluttag, typ cigarettändarmodellen, samt sådana med enkla eller dubbla USB-uttag, placera dessa uttag på strategiska platser ombord och anslut till nya säkringsdosan och minusplinten. Sedan behöver du minst en 50 Watts solcellspanel, gärna större om du har råd och plats ombord. En sådan är näst intill nödvändig om du vill ha kyla ombord. Solcellspanelen kopplas till en lämplig regulator som du kopplar till nya minusskenan samt direkt (via säkring) till batteriplus på förbrukarbatteriet. Kylboxar/kylskåp med kompressor är dom mest effektiva. Försäkra dig om att ditt förbrukningsbatteri är i bra skick. Redigerad 2 Maj , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 2 Maj , 2020 31 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Solcellspanelen kopplas till en lämplig regulator som du kopplar till nya minusskenan samt direkt (via säkring) till batteriminus på förbrukarbatteriet. till batteriplus ska det väl vara? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 2 Maj , 2020 (redigerade) 19 minuter sedan skrev ChristerN: till batteriplus ska det väl vara? Naturligtvis, tack, nu är den felskrivningen åtgärdad. Anledningen till att koppla solcellsladdningen (och annan laddning) direkt på batteriet är att då laddas det upp även om huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren är avstängd. Redigerad 2 Maj , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 2 Maj , 2020 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Köp eluttag, typ cigarettändarmodellen, samt sådana med enkla eller dubbla USB-uttag, placera dessa uttag på strategiska platser ombord Jag var inne på att köpa färdiga usb-uttag men efter ett mycket bra påpekande, på detta forum, att "cigarettändaruttag" kommer att bestå medan strömstyrkan i usb-uttagen höjs med jämna mellanrum. När (om) du kör på herr Ohms förslag på usb-lösning se till att du inte köper någon av de "förhatliga" 1A usb-uttagen som fortfarande säljs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 2 Maj , 2020 16 minuter sedan skrev McLasse: Jag var inne på att köpa färdiga usb-uttag men efter ett mycket bra påpekande, på detta forum, att "cigarettändaruttag" kommer att bestå medan strömstyrkan i usb-uttagen höjs med jämna mellanrum. När (om) du kör på herr Ohms förslag på usb-lösning se till att du inte köper någon av de "förhatliga" 1A usb-uttagen som fortfarande säljs. Just det, eller rättare sagts, det beror ju på vad man vill ladda. Måhända har det ändrats, men jag har dubbla USB som ger 2 x 2 A. Det lär ju ha förekommit sådana uttag och annat som givit radiostörningar ombord. Hoppas att sådana försvunnit från marknaden, ja de störande uttagen alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlsonn 2 Postad 2 Maj , 2020 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Nja, gör det enkelt! Placera en säkringshållare med plats för flera säkringar och en minusskena nära batteriet. Koppla in säkringshållaren efter huvudströmbrytare/batterifrånskiljare. Köp eluttag, typ cigarettändarmodellen, samt sådana med enkla eller dubbla USB-uttag, placera dessa uttag på strategiska platser ombord och anslut till nya säkringsdosan och minusplinten. Sedan behöver du minst en 50 Watts solcellspanel, gärna större om du har råd och plats ombord. En sådan är näst intill nödvändig om du vill ha kyla ombord. Solcellspanelen kopplas till en lämplig regulator som du kopplar till nya minusskenan samt direkt (via säkring) till batteriplus på förbrukarbatteriet. Kylboxar/kylskåp med kompressor är dom mest effektiva. Försäkra dig om att ditt förbrukningsbatteri är i bra skick. Stort tack! Jag har försökt skissa på ett kopplingsschema baserat på din beskrivning, stämmer det? Som sagt är jag väldigt grön på det här så har fortfarande några funderingar. Ska jag alltså klippa sladden som idag går huvudströmbrytaren idag? För att sedan koppla in där jag klippt den i säkringsboxen? Hur blir det med alla lampor som fungerar i båten idag? Måste jag hitta vart alla sladdar från lampor leder för att sedan koppla in de i säkringsboxen? I andra bilden i mitt första inlägg kan man se en box där flera sladdar går in som sitter precis innan förpiken, kan det vara en säkringsbox som används idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 2 Maj , 2020 Din skiss ser bra ut men den visar bara en begränsad del av ditt el-system, dock den relevanta här. Men det är rätt tänkt. Vanligt är att man har en större säkring på pluskabeln som går till plusplinten (dimensioneras efter kabelns diameter) och därefter mindre säkringar som sitter vid resp förbrukare och som skyddar dessas elektronik och, vid behov, den kabelns dimension. Den svarta boxen i din andra bild tror jag inte är en säkringsbox men om du skruvar av locket går det att se. Finns där glas-säkringar eller, hellre, nyare typer av säkringar så är du nära. Om du ska göra om saker så rekommenderar jag att du drar röda kablar för plus och svarta för minus. I det du tror är en säkringsbox går det in ett par bruna kablar, en svart, en vit och en röd. Därmed omöjligt att veta om det är plus (och därmed ”farliga”) kablar som går där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 2 Maj , 2020 2 timmar sedan skrev Carlsonn: Stort tack! Jag har försökt skissa på ett kopplingsschema baserat på din beskrivning, stämmer det? Som sagt är jag väldigt grön på det här så har fortfarande några funderingar. Ska jag alltså klippa sladden som idag går huvudströmbrytaren idag? För att sedan koppla in där jag klippt den i säkringsboxen? Hur blir det med alla lampor som fungerar i båten idag? Måste jag hitta vart alla sladdar från lampor leder för att sedan koppla in de i säkringsboxen? I andra bilden i mitt första inlägg kan man se en box där flera sladdar går in som sitter precis innan förpiken, kan det vara en säkringsbox som används idag? Boxen med skruven på är en äldre säkringsdosa med porslinssäkringar i. Låt den sitta i nuläget, på sikt byter du ut den mot en modernare med flatstiftsäkringar, sådana är bättre och numera lättare att få tag på. Den lilla svarta grejen därinunder är en minusplint. På din skiss; låg pluskabeln från solcellsregulatorn ansluta direkt till batteriplus, sätt en hängsäkring omedelbart efter pluspolen. Då laddar solcellen även då huvudströmbrytaren är avstängd, då har fulladdat batteri när du kommer till båten för en ny tur. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlsonn 2 Postad 2 Maj , 2020 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Boxen med skruven på är en äldre säkringsdosa med porslinssäkringar i. Låt den sitta i nuläget, på sikt byter du ut den mot en modernare med flatstiftsäkringar, sådana är bättre och numera lättare att få tag på. Den lilla svarta grejen därinunder är en minusplint. På din skiss; låg pluskabeln från solcellsregulatorn ansluta direkt till batteriplus, sätt en hängsäkring omedelbart efter pluspolen. Då laddar solcellen även då huvudströmbrytaren är avstängd, då har fulladdat batteri när du kommer till båten för en ny tur. Okej. Ur säkerhetssynpunkt verkar väl den nuvarande lösningen med säkringsdosan vara väldigt dåligt? Jag har läst att säkringsdosan ska sitta så nära batteriet som möjligt, helst före brytaren? Denna sitter vid förpiken och batteriet sitter i aktern. Eftersom den gamla säkringsdosan ser ut att vara full, går det koppla på en ny säkringsdosa strax efter brytaren, där jag kan koppla in kyl och USB-uttag? Alltså två säkringsdosor (gamla+nya), går det även koppla på en till minusplint? När du säger hängsäkring omedelbart efter pluspolen, hur menar du då? Pluspolen är väl på batteriet och det går väl inte koppla på efter det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 933 Postad 2 Maj , 2020 26 minuter sedan skrev Carlsonn: Okej. Ur säkerhetssynpunkt verkar väl den nuvarande lösningen med säkringsdosan vara väldigt dåligt? Jag har läst att säkringsdosan ska sitta så nära batteriet som möjligt, helst före brytaren? Denna sitter vid förpiken och batteriet sitter i aktern. Eftersom den gamla säkringsdosan ser ut att vara full, går det koppla på en ny säkringsdosa strax efter brytaren, där jag kan koppla in kyl och USB-uttag? Alltså två säkringsdosor (gamla+nya), går det även koppla på en till minusplint? - - - Din nuvarande elinstallation är nog fullt fungerande men inte i sin helhet strukturerad enligt dagens kunskaper om risker med elen i båtar. Börja inte riva ner hela installationen i ren panik över vad som behöver kompletteras. Det har fungerat med de aktuella elförbrukarna sedan 70-talet och kommer att fungera även denna säsong. Koncentrera dig på att riskhantera de allvarligaste felen och gör erforderliga kompletteringar för de nytillkomna behov du har i år. Under sommaren så sätter du dig in i hur installationen ser ut. Ditt påbörjade elchema är en god början att bygga vidare på. Bara genom att leta dig vidare i din installation så kommer du att lära dig otroligt mycket om elinstallationer. Köp ett enkelt multiinstrument (mäter spänning (volt), strömstyrka (A) och motstånd (ohm)) så är det enklare att forska i elsystemet och att hitta fel om det inte fungerar. Säkringar är framförallt till för att skydda kablar från att överbelastas så att de brinner av. Dessa säkringar dimensioneras mot hur grov kabeln är. Generellt så kan du använda 10A säkring på en 1,5 kvadratmm kabel (sen spelar det ingen roll om det är i båtens 12V-system eller i ditt 240V-system hemma). I vissa apparater t.ex. din radio sitter det mindre säkringar som är till för att skydda radion för inre skador om det blir fel i radion. Där är det bara att följa apparattillverkarens bruksanvisning för att välja säkring. Effekten (W) som som går genom en kabel kan vara olika stor beroende på spänningen (V). I båtens 12V-system kan du koppla in 12 (V) gånger 10 (A) på din 1,5kvadratare, det ger en maxeffekt på 120W på inkopplade förbrukare. Hemma kan du koppla in 240 (V) gånger 10 (A) på samma kabeldimension vilket ger en maxeffekt av 2.400W (vid 240V) över samma kabeldimension. Med en hög effekt över en kabel så uppstår det förluster, motståndet ökar och kabeln blir varm. Med alltför hög värme så kan isoleringen smälta, det blir total kortslutning och det kan i värsta fall ta fyr. Det är den risken du ska skydda kablarna mot. I stället för att riva allt så ska du sätta en huvudsäkring på kabeln som kommer från batteriet så att kabeln inte riskerar överbelastning. Säkringen dimensioneras mot kabeldimensionen. Säkringen ska sitta så nära batteriet som möjligt. Om summan av alla de elkomponenter du avser att ansluta är mindre än 120W så kan din nuvarande 1,5kvadratkabel räcka för att grena ut nya kablar för tillkommande förbrukare från din nuvarande "elcentral". Om summan av förbrukningen är mer (eller nära) 120W / 10A så kommer din nuvarande kabel från batteri till elcentral att vara för klen. Du har då två alternativ, byt till en grövre kabel (och större huvudsäkring) eller dra ytterligare en kabel (som självklart får en egen huvudsäkring vid batteriet). Vi elcentralen ska du i vilket fall komplettera med en ny säkrings/strömbrytarpanel och bygga ur/ersätta minusplinten. Jag kan rekommendera att köpa nya delar så att du till kommande säsong (eller som ett pyssel under sommaren) kan flytta över befintliga förbrukare till en modern flatstiftssäkringspanel/automatsäkringspanel. Om nuvarande matarkabel från batteriet används så går det att bygla från inkommande kabel i elcentralen till din nya säkringspanel samt på motsvarande sätt från jordplinten till en ny jordplint. Sen finns det ytterligare kunskaper om att hålla en rimlig nivå på belastningen i matarkabeln för att undvika förluster (spara på den ström som finns i batteriet). Detta uppnås genom att ha tillräckligt grova matarkablar. Om du t.ex. tänker dra ny matarkabel från batteriet till elcentralen så välj 2,5kvadrat eller ytterligare grövre (4 kvadrat eller 6 kvadrat) så kan du efterhand flytta över alla förbrukarna till den nya kabeln och riva bort den gamla. Att ha flera matarkablar orsakar efterhand ett råttbo som blir oöverskådligt och svårt att felsöka. Med grövre kablar så kan du ha större huvudsäkring (2,5 kvadrat = max 16A, 4 kvadrat= max 20A eller 6 kvadrat= max 25A). Här är en sida där du kan laborera lite med kabeldimensioner och avsäkringar https://www.legoelektronik.se/kabelarea 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 3 Maj , 2020 10 timmar sedan skrev Carlsonn: Okej. Ur säkerhetssynpunkt verkar väl den nuvarande lösningen med säkringsdosan vara väldigt dåligt? Jag har läst att säkringsdosan ska sitta så nära batteriet som möjligt, helst före brytaren? Denna sitter vid förpiken och batteriet sitter i aktern. Eftersom den gamla säkringsdosan ser ut att vara full, går det koppla på en ny säkringsdosa strax efter brytaren, där jag kan koppla in kyl och USB-uttag? Alltså två säkringsdosor (gamla+nya), går det även koppla på en till minusplint? När du säger hängsäkring omedelbart efter pluspolen, hur menar du då? Pluspolen är väl på batteriet och det går väl inte koppla på efter det? Säkringsdosan i förpiken: Jag gissar att detta er en ”undercentral” som det heter i mer ofantliga sammanhang. Likaledes gissar jag att denna samt minusplinten försörjer läslampor och liknande i förruffen. Kabeln som försörjer denna säkringsdosa borde ju vara avsäkrad någonannanstans, i närheten av batterierna. En hängsäkring är just det som ordet betyder, en säkring som hänger på kabeln, ena ändan kopplas till batteriets pluspol eller till en närbelägen plusplint (om det finns en närbelägen säkringsdosa där kopplar man dit istället). Detta blir då som någon slags ”huvudsäkring” för det nya parallella elsystemet jag föreslog. Om du skall försörja kylskåp och litet smågrejer kan det räcka med 15A, kabeln mellan denna säkring och dosan jag gott vara på 4mm2 likaså minuskabeln, men rent elektriskt kan 2,5 mm2 räcka, men det är aldrig fel att överdimensionera. Hängsäkringen eller ”huvdsäkringen” skyddar alltså kabeln fram till den nya säkringsdosan. Gamla elsystem kan innehålla en massa konstigheter. Behåll det som fungerar. Det ser ändå välordnat ut på dina bilder. Spana efter ärggröna anslutningar och glappiga kontakter och strömbrytare och byt ut vid behov. Den säkringsdosan du visar i bild har troligtvis gamla porslinssäkringar avsedda för bilar och har där ersatts av flatstiftssäkringar dom är betydligt bättre, byt ut till nästa säsong, snurra litet på dessa porslinssäkringar för att få bort oxid. Leta efter lösa kabeländar som inte leder någonstans, klipp bort sådana. Antagligen rester av gammal utrustning som med åren ersatts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlsonn 2 Postad 4 Maj , 2020 2020-05-03 vid 10:39 skrev Georg_Ohm: Säkringsdosan i förpiken: Jag gissar att detta er en ”undercentral” som det heter i mer ofantliga sammanhang. Likaledes gissar jag att denna samt minusplinten försörjer läslampor och liknande i förruffen. Kabeln som försörjer denna säkringsdosa borde ju vara avsäkrad någonannanstans, i närheten av batterierna. En hängsäkring är just det som ordet betyder, en säkring som hänger på kabeln, ena ändan kopplas till batteriets pluspol eller till en närbelägen plusplint (om det finns en närbelägen säkringsdosa där kopplar man dit istället). Detta blir då som någon slags ”huvudsäkring” för det nya parallella elsystemet jag föreslog. Om du skall försörja kylskåp och litet smågrejer kan det räcka med 15A, kabeln mellan denna säkring och dosan jag gott vara på 4mm2 likaså minuskabeln, men rent elektriskt kan 2,5 mm2 räcka, men det är aldrig fel att överdimensionera. Hängsäkringen eller ”huvdsäkringen” skyddar alltså kabeln fram till den nya säkringsdosan. Gamla elsystem kan innehålla en massa konstigheter. Behåll det som fungerar. Det ser ändå välordnat ut på dina bilder. Spana efter ärggröna anslutningar och glappiga kontakter och strömbrytare och byt ut vid behov. Den säkringsdosan du visar i bild har troligtvis gamla porslinssäkringar avsedda för bilar och har där ersatts av flatstiftssäkringar dom är betydligt bättre, byt ut till nästa säsong, snurra litet på dessa porslinssäkringar för att få bort oxid. Leta efter lösa kabeländar som inte leder någonstans, klipp bort sådana. Antagligen rester av gammal utrustning som med åren ersatts. Okej. Jag har gjort en till skiss på hur jag tror det ligger till, jag har inte hunnit göra en grundläggande kontroll i båten men tänker göra det i veckan, så det kommer nog dyka upp fler frågor. Kan min skiss stämma? Såklart svårt att veta men tänker jag rätt när det gäller den delen jag markerat "Nytt" på? Där går nu pluskabeln inte genom brytaren, utan direkt till pluspolen via en hängsäkring, finns det befintliga säkringshållaren efter brytaren så kan jag gå därigenom istället. Sedan undrar jag två saker till, min skiss innebär att jag har fler kablar på batteriets plus- och minuspol, är det okej eller bör man akta sig för det och istället installera plus- och minusskenor, så det endast utgår en kabel från batteriets plus- och minuspol? Min andra fråga gäller säkringshållaren, jag har tittat på denna från Biltema: https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-2000036339 Det står "Max strömstyrka: 30A per terminal, 100 A per minusskena", det inte riktigt hur jag ska tolka det men vad du skrev över så räcker det med 15A, alltså är denna överdimensionerad? Är det okej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 4 Maj , 2020 2 timmar sedan skrev Carlsonn: Okej. Jag har gjort en till skiss på hur jag tror det ligger till, jag har inte hunnit göra en grundläggande kontroll i båten men tänker göra det i veckan, så det kommer nog dyka upp fler frågor. Kan min skiss stämma? Såklart svårt att veta men tänker jag rätt när det gäller den delen jag markerat "Nytt" på? Där går nu pluskabeln inte genom brytaren, utan direkt till pluspolen via en hängsäkring, finns det befintliga säkringshållaren efter brytaren så kan jag gå därigenom istället. Sedan undrar jag två saker till, min skiss innebär att jag har fler kablar på batteriets plus- och minuspol, är det okej eller bör man akta sig för det och istället installera plus- och minusskenor, så det endast utgår en kabel från batteriets plus- och minuspol? Min andra fråga gäller säkringshållaren, jag har tittat på denna från Biltema: https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-2000036339 Det står "Max strömstyrka: 30A per terminal, 100 A per minusskena", det inte riktigt hur jag ska tolka det men vad du skrev över så räcker det med 15A, alltså är denna överdimensionerad? Är det okej? Jag tycker att din skiss stämmer. Har du ritat en ny skiss? Den ser jag inte. Jag tycker att man skall undvika att ha en massa kablar direkt på batteriets polskor, bättre att ha en isolerad plusskena, eller helst en säkringsbox, endast pluskablar till startmotor, från generator och dom skall kopplas EFTER batterifrånskiljare/huvudströmbrytare. Endast solcellsladdning innan batterifrånskiljarem direkt på batteriet, då får du laddning av solen även då batterifrånskiljarem är avstängd och då du inte vistas i båten. Sedan skall du ha en minusklerna också, och på minussidan skall man inte ha någon batterifrånskiljare, iallafall inte om det finns en på plussidan. Säkringsdosan från Biltema du länkar till gillar jag, jag har några sådana i min båt, i en kitcarjag byggt liksom i en Beachbuggy, jättebra att det finns en lysdiod som lyser då säkringen löst ut (förutsatt att förbrukaren är påslagen) men jag kan meddela att hydraulolja liksom bensin och lösningsmedel förstör plastlocket.... (i båten sitter en av dessa nära hudraulstyrningen och i beachbuggyn nära tankpåfyllningen, vilket naturligtvis inte alls är bra). Nej inte överdimensionerad alls, det är väl bra att grejerna tål en hel del ström!? Jag har inte kollat Biltemas katalog idag, men det har iallafall funnits en likadan utan säkringar som minusskena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 4 Maj , 2020 Ojdå, nu ser jag schemat. Ja det ser bra ut om du avser att ha kyl och USB kopplade efter huvudbrytaren/batterifrånskiljaren, och det hade du väl tänkt eftersom det inte finns någon punkt i schemat i ”korsningen” mellan kablarna. Kolla även hur den gamla säkringsdosan ser ut, tvärs emot vad jag sagt tidigare kanske det är lika bra att byta den också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 4 Maj , 2020 Jag saknar säkringar till förbrukarna. I övrigt ser det bra ut. (Varje förbrukare eller grupp av förbrukare ska säkras av med en säkring som förhindrar kabelbrand i den kabeln. Vanligtvis har man en kraftigare säkring på pluskabeln från batteriet till huvudströmbrytaren och sedan en lite mindre kraftig från huvudbrytaren till plus-skenan/gruppen av förbrukare för att sedan speciellt säkra av diverse känslig elektronik. Alla utom den senaste säkringen ska baseras på kabeldimension. Försökte förklara det i ett tidigare inlägg men vet inte om jag lyckades.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlsonn 2 Postad 4 Maj , 2020 11 minuter sedan skrev ChristerN: Jag saknar säkringar till förbrukarna. I övrigt ser det bra ut. (Varje förbrukare eller grupp av förbrukare ska säkras av med en säkring som förhindrar kabelbrand i den kabeln. Vanligtvis har man en kraftigare säkring på pluskabeln från batteriet till huvudströmbrytaren och sedan en lite mindre kraftig från huvudbrytaren till plus-skenan/gruppen av förbrukare för att sedan speciellt säkra av diverse känslig elektronik. Alla utom den senaste säkringen ska baseras på kabeldimension. Försökte förklara det i ett tidigare inlägg men vet inte om jag lyckades.) Jag förstår. Jag är dock väldigt förvirrad i säkringsdjungeln. Alltså: Just nu tror jag inte det sitter någon säkring mellan batteri och huvudströmbrytare. Ska jag då klippa nuvarande kabeln och placera kabelsko på på ändarna och placera dessa i en säkring? Vilken typ av säkring? Ingen säkringsbox antar jag eftersom det är bara en kabel in och en kabel ut? Sedan efter huvudströmbrytaren verkar det också på din beskrivning som man behöver en säkring där det är en kabel in och en kabel ut, för att sedan gå till plusskenan? Alltså ingen säkringsbox där heller? Skulle vara jättebra om du kunde länka exempel på hur dessa säkringar skulle kunna se ut. Jag tänker något sådant: https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringshallare-2000041992 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 933 Postad 4 Maj , 2020 22 minuter sedan skrev Carlsonn: Jag förstår. Jag är dock väldigt förvirrad i säkringsdjungeln. Alltså: Just nu tror jag inte det sitter någon säkring mellan batteri och huvudströmbrytare. Ska jag då klippa nuvarande kabeln och placera kabelsko på på ändarna och placera dessa i en säkring? Vilken typ av säkring? Ingen säkringsbox antar jag eftersom det är bara en kabel in och en kabel ut? Sedan efter huvudströmbrytaren verkar det också på din beskrivning som man behöver en säkring där det är en kabel in och en kabel ut, för att sedan gå till plusskenan? Alltså ingen säkringsbox där heller? Skulle vara jättebra om du kunde länka exempel på hur dessa säkringar skulle kunna se ut. Jag tänker något sådant: https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringshallare-2000041992 Ordningen på elgrejorna sak vara: Batteri - huvudbrytare - huvudsäkring - fördelningsplint för plus - säkringsdosa med avsäkring för respektiver förbrukare - förbrukare. Du kan ha två grenar från fördelningsplinten till dina gamla resp dina nya förbrukare. då ska du ha säkring för kabeln på respektive gren. Du kan även grena direkt efter huvudbrytaren och sätta en huvudsäkring på respektive gren. Den säkringshållare du länkat till är för säkringar på 100A och större. För din del så är det kraftigt överdimensionerat. Då skulle du behöva dimensionera upp kablarna till dina säkringsplintar för förbrukarna och det verkar väldigt onödigt. Jag hade valt att köpa tre säkringsdosor av den tidigare typen du länkade till. En kopplas till huvudbrytaren/batterifrånskiljaren. Till den dosan kopplar du två kablar, en till dina gamla förbrukare (jag gissar på att kabeln är 1,5 kvadrat, byt på sikt till 2,5 kvadrat) och en till dina nya förbrukare. Använd 2,5 kvadrats kabel till de nya förbrukarna. 1,5 kabeln avsäkras med 10A säkring och 2,5 kvadratskabeln med förslagsvis 15A säkring (även om kabeln tål 20A). Nr två placeras i anslutning till dina nya förbrukare. Ingången kommer från dosa nr ett (elmatning) utgångar kopplas till dina nya förbrukare. Säkringar väljs beroende på effekten på förbrukarna. 5A borde räcka till USB-laddarna. Kylboxen testas med 5 eller 10A. Den tredje dosan används för att byta ut din gamla säkringsdosa när tiden medger. Byt då helst även kabeln till 2.5 kvadrat. Ditt elchema ser bra ut. Jag har bara en undran, där har blivit två långa röda linjer från fördelningsboxen efter huvudbrytaren och till dina nya förbrukare. Den nedre av dem ska väl bort?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 4 Maj , 2020 Biltemas säkringsdosa som vi pratar om här kan byggas ihop med en likadan, jag vill minnas att man rekommenderar max tre stycken som sitter ihop, men det beror ju också på hur mycket ström som skall passera. Angående säkringar, så tänk så här: Huvudsäkringar skall vara placerade så nära batteriet som möjligt, egentligen skall inga kablar vara osäkrade eller iallafall så få centimeter som det bara går. Från dessa går man då sedan vidare, som redan beskrivits, i olika grenar (exempelvis en om babord och en om styrbord) till undercentraler, eller vad man skall kalla dem. Sådana kan vara en kombinerad strömbrytarpanel med säkringar vid instrumentpanel eller navigationsplats, en i salongen, en i förruffen . Av outgrundlig anledning hamnar ofta en inne på toan också... bra är det om dessa säkringsdosor i ”undercentralerna” sitter lätt åtkomliga och inte långt nere i något trångt och mörkt utrymme. Och i själva elsystemet är det kablarna man skyddar med säkringar. Olika apparater såsom navigatorer och liknande har ofta en egen hängsäkring på på sin pluskabel som så skall skydda den och apparaten. En huvudbrytare eller mer korrekt en batterifrånskiljare skall även den sitta så nära batteriet som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlsonn 2 Postad 4 Maj , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev Lintott: Ordningen på elgrejorna sak vara: Batteri - huvudbrytare - huvudsäkring - fördelningsplint för plus - säkringsdosa med avsäkring för respektiver förbrukare - förbrukare. Du kan ha två grenar från fördelningsplinten till dina gamla resp dina nya förbrukare. då ska du ha säkring för kabeln på respektive gren. Du kan även grena direkt efter huvudbrytaren och sätta en huvudsäkring på respektive gren. Den säkringshållare du länkat till är för säkringar på 100A och större. För din del så är det kraftigt överdimensionerat. Då skulle du behöva dimensionera upp kablarna till dina säkringsplintar för förbrukarna och det verkar väldigt onödigt. Jag hade valt att köpa tre säkringsdosor av den tidigare typen du länkade till. En kopplas till huvudbrytaren/batterifrånskiljaren. Till den dosan kopplar du två kablar, en till dina gamla förbrukare (jag gissar på att kabeln är 1,5 kvadrat, byt på sikt till 2,5 kvadrat) och en till dina nya förbrukare. Använd 2,5 kvadrats kabel till de nya förbrukarna. 1,5 kabeln avsäkras med 10A säkring och 2,5 kvadratskabeln med förslagsvis 15A säkring (även om kabeln tål 20A). Nr två placeras i anslutning till dina nya förbrukare. Ingången kommer från dosa nr ett (elmatning) utgångar kopplas till dina nya förbrukare. Säkringar väljs beroende på effekten på förbrukarna. 5A borde räcka till USB-laddarna. Kylboxen testas med 5 eller 10A. Den tredje dosan används för att byta ut din gamla säkringsdosa när tiden medger. Byt då helst även kabeln till 2.5 kvadrat. Ditt elchema ser bra ut. Jag har bara en undran, där har blivit två långa röda linjer från fördelningsboxen efter huvudbrytaren och till dina nya förbrukare. Den nedre av dem ska väl bort?? Tack. Nu har jag gjort ytterligare en skiss baserat på din beskrivning, är det korrekt? Kan man också skippa plusplinten och låta förgreningen ske direkt från Säkringsdosa 1 -> Säkringsdosa 2 & Säkringsdosa 3? Jag två ytterligare frågor: 1: 10A resp. 15A säkringarna som säkrar efter plusplinten, kan du ge exempel på vad det är? Är det här du menar med en sådan säkring? https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/sakringar/automatsakring-10a 2: Efter plusplinten är ju tanken att dimension på kablarna ska vara 2,5mm. Men före plusplinten måste väl dimensionen vara högre? Eftersom det måste bära mer ström än efter förgreningen tänker jag, kanske 6mm? Jag har även läst att en kyl kräver 4mm, skulle det vara okej att ha en 2,5mm kabel från USB till Säkringsdosa 2 och en 4mm kabel från kyl till Säkringsdosa 2, för att sedan går över till 2,5mm från Säkringsdosa 2->15A säkring->Plusplint? Redigerad 4 Maj , 2020 av Carlsonn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 933 Postad 4 Maj , 2020 2020-05-03 vid 01:25 skrev Lintott: - - - Sen finns det ytterligare kunskaper om att hålla en rimlig nivå på belastningen i matarkabeln för att undvika förluster (spara på den ström som finns i batteriet). Detta uppnås genom att ha tillräckligt grova matarkablar. Om du t.ex. tänker dra ny matarkabel från batteriet till elcentralen så välj 2,5kvadrat eller ytterligare grövre (4 kvadrat eller 6 kvadrat) så kan du efterhand flytta över alla förbrukarna till den nya kabeln och riva bort den gamla. Att ha flera matarkablar orsakar efterhand ett råttbo som blir oöverskådligt och svårt att felsöka. Med grövre kablar så kan du ha större huvudsäkring (2,5 kvadrat = max 16A, 4 kvadrat= max 20A eller 6 kvadrat= max 25A). Här är en sida där du kan laborera lite med kabeldimensioner och avsäkringar https://www.legoelektronik.se/kabelarea 49 minuter sedan skrev Carlsonn: Fråga A Tack. Nu har jag gjort ytterligare en skiss baserat på din beskrivning, är det korrekt? Kan man också skippa plusplinten och låta förgreningen ske direkt från Säkringsdosa 1 -> Säkringsdosa 2 & Säkringsdosa 3? Fråga B Jag två ytterligare frågor: 1: 10A resp. 15A säkringarna som säkrar efter plusplinten, kan du ge exempel på vad det är? Är det här du menar med en sådan säkring? https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/sakringar/automatsakring-10a Fråga C 2: Efter plusplinten är ju tanken att dimension på kablarna ska vara 2,5mm. Men före plusplinten måste väl dimensionen vara högre? Eftersom det måste bära mer ström än efter förgreningen tänker jag, kanske 6mm? Jag har även läst att en kyl kräver 4mm, skulle det vara okej att ha en 2,5mm kabel från USB till Säkringsdosa 2 och en 4mm kabel från kyl till Säkringsdosa 2, för att sedan går över till 2,5mm från Säkringsdosa 2->15A säkring->Plusplint? Jag hänvisar till ett tidigare inlägg jag skrev där du borde hittat svaren på en del av dina frågor. Svar på fråga A Ja och ja! Detta är en av förtjänsterna med att rita ett elchema, med prylarna uppritade så inser man hur man kan förenkla. Det märks att du redan lärt en hel del om hur du ska fortsätta att angripa elfrågorna. Svar på fråga B Nej! Din säkringdosa är utformad för flatstiftssäkringar. Köp en sådan här ask så har du säkringar för alla de strömstyrkor du kommer att behöva och ett antal i reserv. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/flatstiftssakringar/flatstiftsakringar-120-st-2000016459 Svar på fråga C Generellt så har man grov dimension på kablar och stor säkring på huvudledningen från batteriet till säkringsdosorna 2 och 3. Du har aldrig klenare kabel före en säkringsdosa än efter den. D.v.s. ska du ha 4 kvadrat till kylen så ska du ha minst 4 kvadrat mellan säkringsdosa 1 och 2 men kan fortsätta med samma samma dimension efter säkringsdosan och till kylen. Säkringsmässigt ska du ha större säkring i dosa 1:s förgrening till dosa 2 än vad du har i dosa 2 till kylanslutningen. Det du läst om 4 kvadrat till kyl beror på att motståndet i kabeln påverkar spänningen till kylen om kylen tar väldigt mycket ström och avståndet från batteriet till kylen är stort. Hur mycket ström tar kylen? Sätt in det värdet i kabelkalkylatorn som jag länkat i mitt tidigare inlägg så kommer du att se vilken kabelarea du behöver. Du ska sätta in avståndet från batteriet via säkringsdosorna till kylen, gånger två för du ska även räkna tillbakaledningen till batteriminus. Vidare behöver du effekten/ strömförbrukningen på kylen i kalkylatorn. Exempel: 12V (spänningen i batteriet), 5A (kylens förbrukning), 8 meter (4 meter fram o tillbaka) och tryck på kalkylera så får du att du ska ha 4 kvadrats kabel. Om förbrukningen är lägre eller avståndet kortare så kommer du nog ner till 2,5 kvadrat. Sätt in dina egna siffror och gör din egen kalkyl! Om du väljer 4 kvadrat till kylen så kan du använda den kabeln hela vägen från batteriet via dosa 1 till dosa 2 och vidare till kylen. Sätt en säkring på 15 eller 20A i dosa 1 och 5 eller 10A i dosa 2. Krav! Och så glömmer du inte att du ska handla ett mätinstrument när du är på Biltema o handlar (det finns likadana på Kjell&Co och hos ClasO)! Då kommer du att kunna kontrollera att dina kopplingar blir rätt och felsöka om det inte blivit det. https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlsonn 2 Postad 5 Maj , 2020 18 timmar sedan skrev Lintott: Jag hänvisar till ett tidigare inlägg jag skrev där du borde hittat svaren på en del av dina frågor. Svar på fråga A Ja och ja! Detta är en av förtjänsterna med att rita ett elchema, med prylarna uppritade så inser man hur man kan förenkla. Det märks att du redan lärt en hel del om hur du ska fortsätta att angripa elfrågorna. Svar på fråga B Nej! Din säkringdosa är utformad för flatstiftssäkringar. Köp en sådan här ask så har du säkringar för alla de strömstyrkor du kommer att behöva och ett antal i reserv. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/flatstiftssakringar/flatstiftsakringar-120-st-2000016459 Svar på fråga C Generellt så har man grov dimension på kablar och stor säkring på huvudledningen från batteriet till säkringsdosorna 2 och 3. Du har aldrig klenare kabel före en säkringsdosa än efter den. D.v.s. ska du ha 4 kvadrat till kylen så ska du ha minst 4 kvadrat mellan säkringsdosa 1 och 2 men kan fortsätta med samma samma dimension efter säkringsdosan och till kylen. Säkringsmässigt ska du ha större säkring i dosa 1:s förgrening till dosa 2 än vad du har i dosa 2 till kylanslutningen. Det du läst om 4 kvadrat till kyl beror på att motståndet i kabeln påverkar spänningen till kylen om kylen tar väldigt mycket ström och avståndet från batteriet till kylen är stort. Hur mycket ström tar kylen? Sätt in det värdet i kabelkalkylatorn som jag länkat i mitt tidigare inlägg så kommer du att se vilken kabelarea du behöver. Du ska sätta in avståndet från batteriet via säkringsdosorna till kylen, gånger två för du ska även räkna tillbakaledningen till batteriminus. Vidare behöver du effekten/ strömförbrukningen på kylen i kalkylatorn. Exempel: 12V (spänningen i batteriet), 5A (kylens förbrukning), 8 meter (4 meter fram o tillbaka) och tryck på kalkylera så får du att du ska ha 4 kvadrats kabel. Om förbrukningen är lägre eller avståndet kortare så kommer du nog ner till 2,5 kvadrat. Sätt in dina egna siffror och gör din egen kalkyl! Om du väljer 4 kvadrat till kylen så kan du använda den kabeln hela vägen från batteriet via dosa 1 till dosa 2 och vidare till kylen. Sätt en säkring på 15 eller 20A i dosa 1 och 5 eller 10A i dosa 2. Krav! Och så glömmer du inte att du ska handla ett mätinstrument när du är på Biltema o handlar (det finns likadana på Kjell&Co och hos ClasO)! Då kommer du att kunna kontrollera att dina kopplingar blir rätt och felsöka om det inte blivit det. https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521 Stort tack för ett utförligt svar. Då har jag gjort en ytterligare skiss, där jag utgett kabelarea och dimensioner på förbrukare och säkringar. Jag vet att jag inte anger några längder men ser det rimligt ut? Har även tre efterföljande frågor: 1. Säkert dum fråga, men använder man kapelskor vid varje montering av kabel på säkring/förbrukare/batteri? Isåfall behöver jag nog köpa ett gäng kabelskor och kabelskotång? 2. Ang. hängsäkringen mellan regulatorn och batteriet, jag har försökt hitta vad en sådan skulle kunna vara och hittade denna: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-2000016464 . Skulle det fungera? Står ingenting om vilken ampere den klarar, vilket jag tycker är konstigt? 3. Mätinstrumentet du angav, vart mäter man med den? Kan du ge exempel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 5 Maj , 2020 Tycker ditt schema ser mycket bra ut. Har dock inte studerat det i detalj. Kul att se hur mycket du lärt dig på så kort tid! 1. Ja, kabelskor i olika dimensioner och sorter är en stor förbrukningsvara när man jobbar med elen ombord. Köp en riktig kabelskotång på en gång och försök inte med de billigare. Den här tex men det finns en något dyrare som jag inte vet om den är bättre. https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/kabelskotanger/kabelskotang-2000037081 2. Den här hållaren har jag köpt en hel del av. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/sakringar/sakringshallare-2000016466 3. Mätinstrumentet, multimetern, använder man på många ställen. Vanligt är att om man har något elproblem så börjar man mäta vid batterierna och fortsätter ut mot den förbrukare man har problem med, tex. Även perfekt att mäta småbatterier man har hemma när tex fjärren till TVn börjar funka dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LaQv 7 Postad 7 Maj , 2020 När jag gjorde om elen på min 77'a så satte jag in ett ciguttag i stickkojen. Där hade jag en kylbox. Den drog ju en del ström men det fungerade så länge motorn gick och sen höll den kylan flera timmar under segling. I väggen mot garderoben på BB sida satte jag in två USB-uttag för laddning av mobiler etc. Och de gamla säkringspanelerna ersattes med nya från Biltema. Ja, och en viktig detalj var att få in ett skiljerelä mellan förbruknings- och startbatteri. Det är skönt att alltid kunna starta även om man glömt en förbrukare på över natten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 7 Maj , 2020 20 minuter sedan skrev LaQv: När jag gjorde om elen på min 77'a så satte jag in ett ciguttag i stickkojen. Där hade jag en kylbox. ... Litet varning! Jag har en likadan installation till min kylbox och i min stickkoj som numera är ombyggd till skafferi. Förra säsongen blev den kylboxen helt tokig, den startade inte korrekt, gick i gång men stannade med en gång. Varje startförsök drog en massa ström utan att det blev någon kyla i boxen. Det visade sig att det inte var boxen det var fel på, det var två fel i denna cigarettändarkontakt, 1 en kass kabelanslutning där bara ett fåtal kardeler satt fast i anslutningsskruven, 2 bristfällig elektrisk kvalitét i honkontakten, för små kontaktytor till den litet större ström som boxen initialt drar, oxid och brännmärken. Men jag hade en annan sådan hona ombord, inte optimal den heller men i alla fall litet bättre, förstår nu inte varför jag inte gjorde en fast inkoppling av boxens anslutningskabel. Det finns alltså bättre kontaktdon, såväl dessa cigarettändarkontakter, men även andra sorter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 7 Maj , 2020 6 minuter sedan skrev Georg_Ohm: förstår nu inte varför jag inte gjorde en fast inkoppling av boxens anslutningskabel. Ja, det rekommenderar jag också. Har iofs haft en del problem som liknar dina även med den fasta inkopplingen men min teori just nu är att de beror på en dålig kabel (den ligger i ett stuvfack och blir klämd och böjd hela tiden). Ska korta av denna som ett av sommarens många projekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 834 Postad 7 Maj , 2020 2 minuter sedan skrev ChristerN: Ja, det rekommenderar jag också. Har iofs haft en del problem som liknar dina även med den fasta inkopplingen men min teori just nu är att de beror på en dålig kabel (den ligger i ett stuvfack och blir klämd och böjd hela tiden). Ska korta av denna som ett av sommarens många projekt. Ju färre kontaktpunkter, omkopplingar och kontaktdon man har, desto bättre är det. (jag har väldigt många). Vi brukar vara överens i sådana här "eltrådar" om att koppingsplintar med skruvar i en plastskena, så kallade "sockerbitar" gärna skall undvikas i flera exemplar ombord, möjligen duger dom till nödreparationer, ja "möjligen" men tveksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlsonn 2 Postad 12 Maj , 2020 (redigerade) Tack för er hjälp allesammans. Det blev lite tråkiga nyheter då båten som var planerad att köpa tydligen hade en motor som inte fungerade, så det blev inget köp. Men jag har lärt mig mycket om eldragning i båt tack vare er Nu har vi dock köpt en annan Maxi 77 där det mesta redan finns, så jag kommer inte behöva dra någon el. Men jag har ändå en fråga ang. solcellen som följer med den båten. Det är en solcell på 100W och ska enl. säljare ge ungefär 4-5A en solig dag. Batterierna är 95Ah(förbr.batteri)+63Ah(startbatteri). Jag tittar på att installera en kyl som det på hemsidan står Effekt: 42W(3,5A). Snittförbrukning: 0,65A. Hur tolkar man det? Drar den 3,5A per dag? Isåfall går nästan hela solcellsladdningen till kylen? Redigerad 12 Maj , 2020 av Carlsonn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser