Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Martinahsberg

Seriekoppla batteri

Rekommendera Poster

Jag håller på att sätta in ett skiljerelä i båten mellan förbrukningsbatterierna och startbatteriet. Kopplar efter skyllermarks schema då jag även köpt deras kit med kablar, plintar m.m. Minus/jord går nu från startbatteriet till generatorn sedan till startmotorn/motorblocket där den senare går till förbrukning. Min fråga är om 

Det jag undrar är om det blir obalans eftersom det inte riktigt går i serie mellan + och - mot förbrukningen. Behöver jag dra hem - hela vägen till förbrukningsbatteriet eller kan den gå via startmotor - generator - startbatteri? 

Kopplingsschemat som jag utgår ifrån är det första och så som det ser ut i verkligheten är det andra 

72E68DDC-10A8-45F7-A6F3-4F9CF0369DF4.png

2BB18E74-7CA7-464A-8AF2-1D872CCD1FE1.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningsbatterierna och startbatterierna är parralellkopplade då skiljereläet drar. 

Jag kan inte se något fel i kopplingsschemat.

Skillnaden mellan bilderna verkar vara att den senare saknar kopplinsplint på minussidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog bort kopplingsplinten i det ”egenritade” schemat eftersom minus i verkligheten går via generatorn -> startmotorn/motorblocket och där grenar den sig till förbrukning och även tillbaka till batterierna. Så minusplinten kommer ev inte behövas i verkligheten. Det jag tänkte på är att minusen som ska gå till förbrukningen inte går direkt från förbrukningsbatterierna utan från kopplingspunkten på startmotor/motorblock. Har det någon betydelse?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är väl en klar fördel att ha en minusskena att koppla in förbrukare i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...