ivat 0 Postad 1 Maj , 2020 Jag har åkt mycket båt i mina dagar men har nu i år köpt min första egna, en 21 fots motorbåt med Volvo Penta 190hp. Jag är van vid båtar men kan i princip ingenting om motorer och batterier. Båten fungerar utmärkt i allt väsentligt men det är en grej som oroar mig en smula. När jag vrider om tändningen händer det emellanåt, långt ifrån alltid, att det bara säger klick utan att startmotorn kickar igång överhuvudtaget. Min känsla är att detta beror på batteriet. Säg till exempel att jag vrider om nyckeln, motorn startar men jag lyckas inte få igång den helt med handgasen och måste starta igen. Försök två säger bara KLICK och försök tre så startar den upp helt i sin ordning. Behöver jag oroa mig för detta? Jag kan ju leva med att den beter sig så eftersom det alltid löser sig men jag är lite oroad över att det ska bli sämre och sämre? Nu upplever jag i och för sig att det är lättare att få igång den när motorn redan är varm men är ändå rädd för att bli strandsatt någonstans. Eftersom jag köpte båten direkt efter vintern är det fullt möjligt att säljaren inte laddade upp batteriet så mycket som hade varit önskvärt, är det en möjlig och anledning till problemet och är det i så fall något jag borde passa på att åtgärda innan säsongen drar igång på riktigt? Många inbakade frågor här men hade gärna fått lite input på detta i allmänhet. Just nu vågar jag inte ha batteriet på överhuvudtaget om jag inte använder båten (typ klicka runt på plottern etc) eftersom jag är rädd för att jag snart inte kommer kunna starta båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 1 Maj , 2020 En voltmeter för att mäta spänningen i batteriet hade ju varit ett första prov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 1 Maj , 2020 17 minuter sedan skrev ivat: - - - Båten fungerar utmärkt i allt väsentligt men det är en grej som oroar mig en smula. När jag vrider om tändningen händer det emellanåt, långt ifrån alltid, att det bara säger klick utan att startmotorn kickar igång överhuvudtaget. Min känsla är att detta beror på batteriet. Säg till exempel att jag vrider om nyckeln, motorn startar men jag lyckas inte få igång den helt med handgasen och måste starta igen. Försök två säger bara KLICK och försök tre så startar den upp helt i sin ordning. Behöver jag oroa mig för detta? Jag kan ju leva med att den beter sig så eftersom det alltid löser sig men jag är lite oroad över att det ska bli sämre och sämre? - - - Att ha en motor som inte alltid startar skulle jag vara väldigt oroad över.... Låg spänning i batteriet kan vara en orsak. Glappkontakt någonstans i tändningskretsen kan vara en orsak. Krånglande solenoid (reläet som sitter på startmotorn och ska "slå till spänningen" på startmotorn) kan vara en orsak. Felsök dessa delar så hittar du sannolikt problemet någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 1 Maj , 2020 (redigerade) Hej och välkommen ombord! Här ser jag två möjliga orsaker till fel. Ett batteri som är dåligt laddat eller i övrigt i dålig kondition. En trött startmotor, eller rättare sagt startmotorns solenoid är trött. Det kan ju också vara glappkontakt i tändningslåset eller dåliga anslutningar vid batteriet. Volvo Penta 190 hk, det är en utombordare? Det var längesedan dessa tillverkades. Eller har du en inombordsmotor på 190hk? Men börja med att kolla att batteriets anslutningar är väl åtdragna och inte är ärjade. Sedan kan du försöka att ta reda på hur gammalt batteriet är, ibland kan man finna en etikett eller instansat datum. Du kan ju ladda batteriet över natten, om det är ett öppet batteri bör du kolla batterisyran, fyll på vid behov med dest.vatten. Inombordare har likadana startmotorer som man finner i bilar, på utombordarna kan det se annorlunda ut. Solenoiden är en grej som skjuter in bendixdrevet i motorns kuggarnas på svänghjulet, och dessutom sluter en kontakt så att startmotorn för spänning och ström. Den ser ut som en cylindrisk grej som sitter uppepå startmotorn och har två kraftiga elanslutningar i ena ändan, kolla att dom är åtdragna och inte ärjade. Det är vanligt att solenoider är tröga, det är solenoiden som säger ”KLICK” men säger den bara ”klick” litet tyst funkar det inte, antingen fel där eller dåligt laddat batteri. Tröga solenoider kan ibland behöva väckas med en hammare eller helst plastklubba.... Det är vanligt att batterierna i gamla båtar är slutkörda, sådana får anses vara förbrukningsartiklar, beroende på skötsel kan man förvänta sig en livslängd i fritidsbåt på 5-10 år. Om du har tillgång till en voltmeter koppar du den över batteriets poler och mäter i vila, under tiden startmotorn jobbar och under tiden motorn går, så berättar du det för oss så kan vi ställa en grov diagnos på hur ditt batteri mår. Man kan lämna in startmotorer för renovering, men jag tror nog ändå att det är ditt batteri som lämnat in en avskedsansökan. Har du förresten bara ett batteri? Redigerad 1 Maj , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ivat 0 Postad 1 Maj , 2020 Stort tack för alla svaren och ursäkta min bristfälliga (och okunniga) beskrivning, jag har trots allt bara hunnit vara ute två gånger än så länge. Jag har inte felsökt ett skvatt ännu utan bara konstaterat att det har strulat lite och sen njutit av båten Det är i vart fall en inombordare och det är nog så att det sitter ytterligare ett batteri innanför det andra. Jag ska definitivt skaffa en voltmeter och återkomma med mätresultat i vila och under arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 1 Maj , 2020 1 minut sedan skrev ivat: Stort tack för alla svaren och ursäkta min bristfälliga (och okunniga) beskrivning, jag har trots allt bara hunnit vara ute två gånger än så länge. Jag har inte felsökt ett skvatt ännu utan bara konstaterat att det har strulat lite och sen njutit av båten Det är i vart fall en inombordare och det är nog så att det sitter ytterligare ett batteri innanför det andra. Jag ska definitivt skaffa en voltmeter och återkomma med mätresultat i vila och under arbete. Bra så långt, du kan köpa rätt billig multimeter på Clas Olsson eller liknande firma. När det finns två batteri brukar det vara så att det ena är till startmotorn, och det andra till ”allting annat” men båda laddas av motorns generator.... ja om du nu inte har en sådan där korkad batteriomkopplare, en rund sak ofta röd med svart vred där man kan välja: inget, batteri 1, batteri 2 eller batteri 1+2. Sådana batteriomkopplare kan ställa till det för användaren... Ibland kan det vara kopplat så att generatorn vågarna laddar bada batterierna då vredet står i läge 1+2... Men vi hoppas att du har två separata ”huvudströmbrytare” en till varje batteri. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 1 Maj , 2020 (redigerade) Eftersom det kan hända att det lyckas efter att det misslyckats tror inte jag på batteriproblem, batteriet blir ju inte bättre av de misslyckade försöken. Känner igen beteendet från gamla bilar där startkransen på svänghjulet eller drevet på startmotorn nötts så det inte griper. Råkar ut för det ibland, mycket sällan, på min egen båt. Om det då klickar ett par gånger vrider jag nån centimeter på remskivan och sen funkar det. Edit: kom att tänka på att jag bytt solenoiden och på senare år inte haft problemet, kan ju ha varit orsaken också. Redigerad 1 Maj , 2020 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 1 Maj , 2020 Köp BT:s billigaste, typ 99 kr. Inte så stor förlust, ifall du eldar upp det. Ställ in på 20 V DC, och anslut mellan Com och V, så överlever instrumentet i alla mätövningar, såvida du inte gör något annat än ovan. I o f s, är det roligt att testa någon annan inställning, men ha då en hundring i beredskap. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 1 Maj , 2020 Det är väl en 4.3 liters motor du har? Där händer det att startkransen slits upp och startmotorns kugga rappar. Kan delvis stått under vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 1 Maj , 2020 Gamla startmotorer kan vara tjuriga också, och som jag nämnde innan, solenoiden, den gillar inte fukt och väta, eller gammalt intorkat fett. Lyssna på ”klicket” det skall vara tydligt och distinkt utan skap och rassel. Om du bara hör ett litet klick utan att startmotorn börjar snurra har du troligtvis för låg batterispänning och/eller sliten startmotor eller solenoid. Rasslar det ordentligt hela tiden är det som @Jorgen01 skriver startmotorns kugghjul (bendix) eller kuggkransen på svänghjulet. Sedan, icke att förakta, tändningslåset, det skall vara distinkta lägen när du vrider om nyckeln, om det är delvis trasigt eller glappigt får du ibland de symptomen du beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergsmag 4 Postad 1 Maj , 2020 För mig med en 100 hkr Yanmar var problemet dålig kontakt i den anslutningsdosa som finns för el till motorn. Har tre och en av dem rör tändningen. Spraya med rengörande medel. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 1 Maj , 2020 5 timmar sedan skrev ivat: . Jag är van vid båtar men kan i princip ingenting om motorer och batterier. Ett utmärkt tillfälle att lära dig lite, med ett antagligen rätt enkelt och inte särskilt kostsamt problem. Ta loss startmotorn och besök en startmotor verkstad (bilelektriker?) Ta ett foto av hur kablarna sitter innan du lossar dem, man glömmer lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 2 Maj , 2020 Jag hade exakt samma symptom på min gamla Yamaha-utombordare. Då visade det sig att det var jag själv som orsakat det. Hade (i samband med felsökning av andra problem) skruvat loss CDI-boxen och slarvat när jag skruvade tillbaka den igen, så jordningen av den var lite glapp. När elektroniken ibland inte fick jord så blev det ju förstås lite svårt att starta. Så mitt första tips är att kolla över alla kabelanslutningar och se om du hittar något glapp någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 2 Maj , 2020 Att mäta spänningen säger egentligen inget om batteriets kondition. Du måste belasta batteriet för att se om det är dåligt eller inte. Det kan vara: dåligt batteri (att det går på 3:e försöket motsäger detta lite) Glapp i någon anslutning. Batteripolerna - är dom ordentligt åtskruvade? Jordfel - svårt att uppstäcka Korrosion i något don Kolla alla anslutningar så allt är tight skruvat, inget kabelbrott. Öppna och spraya wd40 eller liknande i donen och koppla ihop. Testa igen efter detta. Kan vara reläer eller liknande som inte riktigt är som dom ska. Därefter: Risig startmotor (jag har haft liknande problem med en motor, det visade sig vara dålig startmotor). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 2 Maj , 2020 Om du kommer åt är det gamla skruvmejseltricket enkelt att utföra. Sätt en kraftig skruvmejsel, eller liknande strömförande sak, mellan de kraftiga anslutningarna på selenoiden. Utifrån vad som då händer går det att felsöka bakåt i systemet. 1. Startmotorn snurrar men inget mer händer = kärvande selenoid 2. Startmotorn slår till men orkar inte starta motorn = för dåligt med ström fram till startmotorn. Dåligt batteri eller dålig kontakt. 3. Motorn startar fint = bra batteri och bra kontakt. Dålig kontakt i selenoiden eller i tändningslåset. Det går att utveckla detta ytterligare men det är en början. Se till att du inte får kontakt mellan skruvmejsel och motorblock, för då har du en direkt kortslutning och det är mycket energi i ett batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ivat 0 Postad 2 Maj , 2020 (redigerade) Update: jag kom på att jag ju har en batteriövervakare i instrumentpanelen och även om jag inser att den antagligen inte är lika snabb och precis som en multimeter så kändes det som rimligt att börja där. Slog på tändningen och den pendlade mellan 11.6-11.8 V innan start. Från vad jag läst mig till på nätet är detta på tok för lite och därmed också med all sannolikhet källan till mina problem? Idag startade motorn på första försöket och jag hade därför ingen anledning att mäta flera gånger. Under färd låg den på 12.5-12.9. Nu är frågan om jag kan ladda upp batteriet till ett högre "viloläge"? Förstår att det kanske inte är en ja/nej fråga men kanske går att säga ifall det är värt ett försök eller om det är lika bra att köpa nytt batteri direkt? Även om båten går kanon i övrigt känner jag att detta begränsar mig eftersom jag drar mig för att stänga av motorn utom hamn av rädsla att bli strandsatt. Kunde också konstatera att jag enbart har ett batteri. Redigerad 2 Maj , 2020 av ivat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 2 Maj , 2020 48 minuter sedan skrev ivat: Update: jag kom på att jag ju har en batteriövervakare i instrumentpanelen och även om jag inser att den antagligen inte är lika snabb och precis som en multimeter så kändes det som rimligt att börja där. Slog på tändningen och den pendlade mellan 11.6-11.8 V innan start. Från vad jag läst mig till på nätet är detta på tok för lite och därmed också med all sannolikhet källan till mina problem? Idag startade motorn på första försöket och jag hade därför ingen anledning att mäta flera gånger. Under färd låg den på 12.5-12.9. Nu är frågan om jag kan ladda upp batteriet till ett högre "viloläge"? Förstår att det kanske inte är en ja/nej fråga men kanske går att säga ifall det är värt ett försök eller om det är lika bra att köpa nytt batteri direkt? Även om båten går kanon i övrigt känner jag att detta begränsar mig eftersom jag drar mig för att stänga av motorn utom hamn av rädsla att bli strandsatt. Kunde också konstatera att jag enbart har ett batteri. Voltmätaren på instrumentpanelen ger en indikation på att batteriet är urladdat även om mätarens precision inte verkar vara något att jubla över.... Spänningen från generatorn verkar rätt låg. Det kan bero på att det tar tid innan batterierna laddats upp när du kör med motorn eller att det är något fel på generator/regulator så att systemet ger för låg laddspänning. Låg laddspänning kan orsaka att batteriet inte laddas upp ordentligt och därför åldras i förtid. Prova att ladda batteriet. Under tiden som batteriet står på laddning så ska du köpa en multimeter. När batteriet är laddat så mäter du spänningen och så låter du det stå ett dygn utan att ansluta något till batteriet. Sedan mäter du vilken spänning batteriet har. Då får du en indikation på hur mycket spänningen sjunkit och om det är dags att köpa nytt batteri eller om laddningen löst ditt problem. En multimeter (behöver inte vara någon supermodell) kostar inte så mycket och är användbar till mycket annan felsökning både ombord och hemma. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser