Grunk 1 Postad 1 Maj , 2020 Jag har köpt en df40 2001 Börjar med en service så tänker byta impell, har lossat dom 6 bultarna och skruvat isär vajern. men endå får jag ej loss växelhuset, alla guider jag sett går detta jätte enkelt men gissar att den aldrig varit isär förut. Är det något jag missat? Eller finns det något knep för detta? Går att vicka på det så det finns en glipa, men gissar att det är splinsen som sitter fast. Tips mottages 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Maj , 2020 (redigerade) Växeln på denna motor verkar manövreras med en tryck/dragstång (4), inte vridande rörelse av splisad axel som annars är vanligt. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2001/df-40tlk1-beginning-vin-04001f-151001/clutch Denna måste troligen lossas vid (2), alternativt delas stången vid (7) i springan mellan vxlhus och rigg eller, vilket är vanligt förekommande, innanför ett lock på riggen alternativt kylvattenintaget. Du har två bl.a. två styrpinnar (9) och (19) och det kan behövas milt våld för att få de att släppa. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2001/df-40tlk1-beginning-vin-04001f-151001/gear-case När du väl fått loss huset skall du smörja pinnar och gängor med ett marinfett. Samma med drivaxelns splinse, men inget fett på toppen av drivaxeln. Ett mycket tunt lager som korrosionsskydd på kontaktytorna mellan hus och rigg kan också vara bra. Redigerad 1 Maj , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grunk 1 Postad 1 Maj , 2020 33 minuter sedan skrev guestsson: Växeln på denna motor verkar manövreras med en tryck/dragstång (4), inte vridande rörelse av splisad axel som annars är vanligt. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2001/df-40tlk1-beginning-vin-04001f-151001/clutch Denna måste troligen lossas vid (2), alternativt delas stången vid (7) i springan mellan vxlhus och rigg eller, vilket är vanligt förekommande, innanför ett lock på riggen alternativt kylvattenintaget. Du har två bl.a. två styrpinnar (9) och (19) och det kan behövas milt våld för att få de att släppa. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2001/df-40tlk1-beginning-vin-04001f-151001/gear-case När du väl fått loss huset skall du smörja pinnar och gängor med ett marinfett. Samma med drivaxelns splinse, men inget fett på toppen av drivaxeln. Ett mycket tunt lager som korrosionsskydd på kontaktytorna mellan hus och rigg kan också vara bra. Jag har lossat (7) på stången så att den är delad, men det kanske är hårdare våld som krävs om förhoppningsvis det är (9) och (10) som håller i så hårt. det är ingen speciellt läge man bör lägga gas/växel så splinsen lossnar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Maj , 2020 (redigerade) Nej drivaxeln har inget med växel/ gas att göra. Nästa gång är det bra om du beskriver vad du gjort så behöver ingen lägga ned tid på att förklara sådant du redan vet. Redigerad 1 Maj , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grunk 1 Postad 2 Maj , 2020 Efter 3 dagars jobb med spännband, sprängkilar och gummiklubba fick jag isär den🤘🎉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grunk 1 Postad 3 Maj , 2020 2020-05-01 vid 13:04 skrev guestsson: Växeln på denna motor verkar manövreras med en tryck/dragstång (4), inte vridande rörelse av splisad axel som annars är vanligt. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2001/df-40tlk1-beginning-vin-04001f-151001/clutch Denna måste troligen lossas vid (2), alternativt delas stången vid (7) i springan mellan vxlhus och rigg eller, vilket är vanligt förekommande, innanför ett lock på riggen alternativt kylvattenintaget. Du har två bl.a. två styrpinnar (9) och (19) och det kan behövas milt våld för att få de att släppa. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2001/df-40tlk1-beginning-vin-04001f-151001/gear-case När du väl fått loss huset skall du smörja pinnar och gängor med ett marinfett. Samma med drivaxelns splinse, men inget fett på toppen av drivaxeln. Ett mycket tunt lager som korrosionsskydd på kontaktytorna mellan hus och rigg kan också vara bra. Denna plast cylinder med splinse lossade med när jag tog ur växelhuset, vart ska den sitta? (Se bild 1) vad heter denna packning, som var lika väl bör byta (se bild 2) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 Maj , 2020 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Grunk: Denna plast cylinder med splinse lossade med när jag tog ur växelhuset, vart ska den sitta? (Se bild 1) Enl. sprängskisser kallas den bussning och skall som jag tolkar det sitta ovanför vattenpumpen. Förstår inte funktionen dock. Det borde gå att se på axeln var den suttit. 2 timmar sedan skrev Grunk: vad heter denna packning, som var lika väl bör byta (se bild 2) Dammtätning. Se reservdelslista. Tätning mellan vatten och olja består av oring/ar som sitter längre ner. Jag skulle nog göra rent den och axeln och sätta tillbaka den om den är oskadad. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2001/df-40tlk1-beginning-vin-04001f-151001 Redigerad 3 Maj , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grunk 1 Postad 3 Maj , 2020 1 timme sedan skrev guestsson: Enl. sprängskisser kallas den bussning och skall som jag tolkar det sitta ovanför vattenpumpen. Förstår inte funktionen dock. Det borde gå att se på axeln var den suttit. Dammtätning. Se reservdelslista. Tätning mellan vatten och olja består av oring/ar som sitter längre ner. Jag skulle nog göra rent den och axeln och sätta tillbaka den om den är oskadad. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2001/df-40tlk1-beginning-vin-04001f-151001 Bussningen (bild 1) ser jag heller Ingen funktion med. Tätningen hade en spricka så jag har beställt en ny. när jag sätter samma detta igen, kommer jag såklart fetta in alla delar men behövs det ingen tätning mellan? (Packning) Där underdel möter mittdel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 Maj , 2020 Nix, meningslöst att täta där. Kör du med muff skall du se att riggen dryper av vatten som letar sig ut ur varje springa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grunk 1 Postad 3 Maj , 2020 Just nu skrev guestsson: Nix, meningslöst att täta där. Kör du med muff skall du se att riggen dryper av vatten som letar sig ut ur varje springa. Okay, varför? ursäkta min okunskap inom det marina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 Maj , 2020 (redigerade) Vattnet dumpas tillsammans med avgaserna i riggröret där drivaxeln går och kyler på så sätt detsamma. Om en del sipprar ut på utsidan istället för genom propellern saknar praktisk betydelse, Däremot skall det vara tätt från pumpen upp till blocket. Redigerad 3 Maj , 2020 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grunk 1 Postad 10 Maj , 2020 Fick med en extra propeller i bättre skick, men enligt förra ägaren ”gick båten galet” med denna. jag ser dock ingen skillnad mellan dem, något jag missar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser