ducati 0 Postad 26 Juni , 2005 Kom häromkvällen till Arkösund från Tyskland i en större motorbåt,17x5 m,25 ton. Vi fann ingen annan plats än vid Statoilmacken som var stängd för kvällen. Sedan frågade vi ägarinnan, som hade kvällsjobb med några båtar på land, om vi kunde ligga där på natten och gå därifrån på morgonen före öppning. Det går inte alls blev svaret. Frågade då efter förslag på alternativ plats och blev då hänvisad till y-bom! eller en brygga vid inloppet som var ca 7-8 m lång, alternativt den nya gästhamnen. Vi gick då till fots till den hamnen för att kolla om det fanns plats. Tyvärr var det inte möjligt att hitta någon för vår båtstorlek så för att slippa flytta till annan hamn sent på kvällen efter 13 timmars körning låg vi kvar över natten vid macken. På insidan låg två andra motorbåtar, också över natten. Den snorkiga ton och det sätt vi blev bemötta med var allt annat än gästfri, helst hade ägarinnan nog sett att vi eller andra gäster inte besökte Arkösund över huvud taget. Oss behöver hon inte bekymra sig för, det var sista gången. Eftersom vi i vår hamn i Falsterbokanalen på alla sätt bemödar oss om att hjälpa våra GÄSTER med plats och andra nödvändigheter blev vi ganska chockade av detta bemötande.Vi trodde att Statoil i Arkösund uppskattade att det kom gäster till deras mack (vi hade planerat att tanka ca 1700 l diesel) och att det bidrog till deras försörjning, men hej vad vi bedrog oss. Till saken hör att när vi ville betala hamnavgift morgonen därpå begärde hon 500:-. Vi protesterade och det slutade med att vi i sedvanlig snorkig ton blev tillsagda att vi bara kunde åka därifrån (ungefär dra åt h-e), vilket vi naturligtvis utan saknad gjorde. Har under 30 års tid semestrat med båt i Sverige och andra nordeuropeiska länder och aldrig (förutom någon gång i Stockholm då vi försökte få låna en hamnplats för övernattning i en 10 m båt) blivit så ogästvänligt bemött. Hälsar alla välkomna till våra skånska hamnar där vi försöker hjälpa till med att göra tillvaron trevlig för våra gäster! Sören F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7-012 0 Postad 26 Juni , 2005 Trist. Dom brukar annars vara ovanligt trevliga på macken i Arkösund, beklagar verkligen er upplevelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle Postad 27 Juni , 2005 Fy fan! För detförsta så bör du skriva till Statoil centralt. Hon står för ett varumärke som hon skall vårda, vilket man knappast kan anse att hon har gjort. Även fast hon äger macken så har tagit sig an att vårda varumärket. Sen finns det en asspekt som man kan fundera över och det är faran i att ha båtar liggandes över natten vid en sjömack. Tänker på riskerna vid en brand. Men det finns det ingen annan stans att ligga så har ju nöden ingen lag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 27 Juni , 2005 Brukar själv tanka när våran tapp e stängt o det går givetvis inte om det ligger en massa båt i vägen för pumperna som har konto/sedel tanknig. Vet ej hur det ser ut på Arkösund, men det kan ju vara en orsak till det bryska bemötandet. Sedan som förra skribent påpekade kan ju brandrisken vara et annat motiv. :-) Sedan kan man ju säga detta på ett vänligt sätt kanskje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 27 Juni , 2005 Har jag förstått saken rätt när: 1. Ni frågar om ni får ligga kvar, men lovar att vara borta innan de öppnar. Svaret är nej. 2. Ni ligger kvar utan lov, och ligger dessutom kvar när macken öppnar. 3. Ni vill inte betala det begärda priset, utan vill betala ett lägre pris som NI anser vara mer rimligt. Usch, vad de är fräcka på Statoil... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ducati 0 Postad 27 Juni , 2005 Svar till Peter K: Vi ligger kvar därför att det inte finns någon alternativ plats och macken är stängd. Naturligtvis flyttar vi innan macken öppnar (ägarinnan kom före kl 8). Tycker du att 500:- är en rimlig gästhamnsavgift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 27 Juni , 2005 500 kr är inte en rimlig gästhamnsavgift, men vad jag inte kan förstå är varför ni inte kunde lägga er på svaj? Lägger man sig olovandes på en kommersiell brygga (t ex en mackbrygga) är det bara att gilla läget och betala i kassan, inte mycket att bråka om. Speciellt inte om man frågat och fått nej till svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ducati 0 Postad 27 Juni , 2005 Peter K: Båten var en nyleverans och vi fick inte ankarspelet att fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 27 Juni , 2005 Ducati: Faktum kvarstår att ni låg på bryggan trots att ni fått nej. Att mackägarinnan blev sur tycker jag inte är konstigt, om jag hade sagt nej till att använda min brygga som natthamn och den som frågade struntade i det pga ni inte orkade flytta till en annan hamn hade jag också blivit skitsur och begärt en avgift som kunde likställas med en böter. Hade jag varit i er sits hade jag antingen betett mig lite smidigare, t ex tankat först och sedan upplyst om problemet och bett snällt att få ligga kvar, alternativt tjuvlegat och stuckit ut vid sextiden på morgonen - långt innan några problem kunnat uppstå. Men jag tycker fortfarande att den som har störst anledning att vara sur är mackägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ducati 0 Postad 27 Juni , 2005 Peter K Synd att du inte var med, då hade du förstått situationen. När vi ville tanka på kvällen var macken STÄNGD, fick vi veta, och vi bad faktiskt SNÄLLT om att kunna ligga kvar, trots den snäsiga ton vi från allra första början bemöttes med. Och klockan sex på morgonen fanns ingen där att betala hamnavgift till och som kunde sköta tankningen, naturligtvis ville vi göra rätt för oss. Vi tjuvligger inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst miss34 Postad 27 Juni , 2005 Det vanliga bemötandet i Arkösund med andra ord. Det är hemskt tråkigt att höra. För på en ort som är så beroende av sommarmånaderna och båtlivet är det av högsta vikt att hamnen har en god service. Vill inte ta någons parti i sakfrågan, men ett gott bemötande förtjänar man som gäst. En sak undrar jag fanns det verkligen inte plats vid stora kajen? Där brukar det finnas plats för större båtar/fartyg att ligga utanpå varandra. För nått år sedan låg en 30 meters yacht från scotland där just utanpå liksom. Sen är ju inte bensinbryggan så stor precis, en flytbrygga på 10-15 meter kanske, men jag kanske missuppfattar hur ni låg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ducati 0 Postad 27 Juni , 2005 Vid kajen låg en segelbåt, det hade nog inte varit så populärt att lägga en motorbåt med ca 2,5 m fribord på utsidan. Bensinbryggan är ca 20 m så det var inga problem att ligga där. Sören F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 27 Juni , 2005 Står helt på Ducatis sida. Han resonemang håller mot vad Peter's gör. Att de erbjöd sig att betala hamnavgift är ju mer än god stil. Står det inte tillägning förbjuden då macken är stängd så gör det ju inget om de ligger där om man inte hindrar någon som ska tanka. Vilket de inte kunde göra då det var stängt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 27 Juni , 2005 Enligt Ducatis beskrivning, oavsett detaljerna, är det bara att konstatera att Statoil Arkösund visat mycket dåligt värdskap. Bra tips tidigare att skriva till Statoil. PS Är inte förvånad, tycker generellt att personal inom marina butiker (mackar, marinor) har låg servicegrad. De skulle behöva gå en charmkurs, kundutbildning eller något. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 27 Juni , 2005 Håller med Peter K. Att olovande lägga till vid en brygga om man inte är i sjönöd är, vad jag förstår, förbjudet. Vet inte straffskalan men antar att det fanns fog för ägarinnans avvisande. Vidare, att ge sig iväg med en båt som inte har nödvändiga sjösäkerhets-tillbehör (fungerande ankare) är oansvarigt. Kan dock tycka att det är trist när man blir otrevligt bemött. Själv är jag väl en lyckans ost då jag alltid blir trevligt bemött. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Juni , 2005 God morgon, för det är det väl i alla fall? Som man frågar får man svar. Jag vill inte på något sätt ta Statoilpersonalen i försvar. Men dessa har ett sommartid ett fruktansvärt arbete. Vi båtdårar skall bara och så vidare. När sedan den så kallade arbetstiden är till ända kan det vara svårt att vara alla till lags. Kommer det då någon med ett chabrak och bara vill kan detta vara droppen som får bägaren att rinnna över. Det räcker att jag går till mig själv, för när jag ser dessa chabrak komma får jag tyvär en negativ inställning till både båt och ägare. Ifall inte ägare till dessa chabrak är medvetna om dessa strömningar så blir det lätt fel från båda håll. Jag måste ibland bita mig i tungan för att inte döma ägarna till dessa flytetyg i förtid. Oftast är ägarna/brukarna riktigt trevliga prickar men det är inte dessa jag syftar på utan de som bara skall/vill som förstör den goda sämjan på sjön. Men som sagt, som man frågar får man svar./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Juni , 2005 Visst är det här ett forum om mänskliga relationer också. Men frågan är om inte relationerna kan bli omänskliga när man ska ha samma villkor när man kommer in med 17x5m båt på 25 ton i den lilla hamnen som den blygsamma båten på 6x2 m och 1 ton. Är inte 500 kr en rimlig summa för den kostnad man riskerar att åsamka brygganläggningar när man gör fast i den veka bryggan. Är den riktigt kraftig och tål den stora båten så är det ju också en kostnad som egentligen ska tas ut av den som utnyttjar stadigheten. Att lägga bojstenar för jättebåtar blir dyrare än för de små. Bryggägaren är den som vet bäst vad den stadigheten kostar. Vi här hemma är vana att stora och små båtar betalar samma avgifter men det kan ibland vara lite galet och det är nog risk att vi får se varierande avgifter. Den stora båten har kanske andra ekonomiska resurser också kanske. Eller gick allt åt till drivmedel? Det är ju inte billigt att ha båt precis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 28 Juni , 2005 Både Sören o Peter har rätt egentligen...Tanten på macken kunde ju bemödat sig att hjälpa till med bränslepåfyllning på kvällen för att bli av med dom från kajen då läget var som det var, det är väl första felet. Sen om inte ankarspel fungerar och tanten ska tvinga dom ut ändå ...ja...då är man väl inte direkt i rätt yrke så att säga. Men det ligger oxå lite i vad Peter säger....morgonen där måste ju vara upplagt för en konflikt om man fått nej på kvällen....det jag undrar är om ni tankade på morgonen eller om ni hade drivmedel så ni klarade er? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser