SiggeSven 0 Postad 28 April , 2020 (redigerade) Har problem med min Sleipner rattpump på min Nordstar Patrol från 2001. Det läcker i nedre skruvhålen där insexskruvana sitter i mässingsblocket. Jag har efterdragit bultarna, men läcker fortfarande. Varit i kontakt med Sleipner, men de ha inga sprängskisser eller reservdelar. Någon som råkat ut för detta ? Spoiler Spoiler Redigerad 28 April , 2020 av SiggeSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 28 April , 2020 Inte varit med om det men det låter som om det är läge att demontera mässingsklumpen (själva rattpumpen?) och sätta oljetåliga packningar runt skruvarna. Antar att oljan då läcker ut så det blir att lufta systemet efteråt. Skitjobb! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 28 April , 2020 Det ser ut att bara läcka vid skruvarna. Jag hade chansat på en fullagning. Jag hade testat att skruva ut en skruv i taget, tvätta rent med tops och aceton och hoppats att det inte rinner ut olja under tiden, sedan dragit skruven i packningsklister. Sedan hade jag skurit upp en plastdunk som man vid behov kan hänga inunder, och nästa höst skruvat loss pumpen och försökt laga den då, alternativt köpt en ny. Men jag pratar emot mina principer, detta är ju en säkerhetsgrej, viktigt att den funkar ordentligt. Det ser ändå ut att vara gott om plats bakom, sitter den inne i båten eller på fly? (Eller har du autopilot, det är tre slangar) Kanske ändå lika bra att demontera och ta in rattpumpar i verkstaden. Håll slangarna högt så rinner inte oljan ut. Avluftningen i båda rattpumparna är sedan det minsta problemet. Detta jobb kan ju göras när båten ligger i, så det är väl egentligen ingen tidspress innan sjösättning? Jag har bara haft läckage i andra ändan vid styrcylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser