Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
SiggeSven

Läckande Sleipner rattpump

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har problem med min Sleipner rattpump på min Nordstar Patrol från 2001. Det läcker i nedre skruvhålen där insexskruvana sitter i mässingsblocket. Jag har efterdragit bultarna, men läcker fortfarande. Varit i kontakt med Sleipner, men de ha inga sprängskisser eller reservdelar. Någon som råkat ut för detta ?

Spoiler
Spoiler

20200411_093330.jpg

Redigerad av SiggeSven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte varit med om det men det låter som om det är läge att demontera mässingsklumpen (själva rattpumpen?) och sätta oljetåliga packningar runt skruvarna. Antar att oljan då läcker ut så det blir att lufta systemet efteråt. Skitjobb!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut att bara läcka vid skruvarna. Jag hade chansat på en fullagning.

Jag hade testat att skruva ut en skruv i taget, tvätta rent med tops och aceton och hoppats att det inte rinner ut olja under tiden, sedan dragit skruven i packningsklister.

Sedan hade jag skurit upp en plastdunk som man vid behov kan hänga inunder, och nästa höst skruvat loss pumpen och försökt laga den då, alternativt köpt en ny.

Men jag pratar emot mina principer, detta är ju en säkerhetsgrej, viktigt att den funkar ordentligt.

Det ser ändå ut att vara gott om plats bakom, sitter den inne i båten eller på fly? (Eller har du autopilot, det är tre slangar)
Kanske ändå lika bra att demontera och ta in rattpumpar i verkstaden. Håll slangarna högt så rinner inte oljan ut. Avluftningen i båda rattpumparna är sedan det minsta problemet.

Detta jobb kan ju göras när båten ligger i, så det är väl egentligen ingen tidspress innan sjösättning?

Jag har bara haft läckage i andra ändan vid styrcylindern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...