Sebbsis 1 Postad 28 April , 2020 Hej på er! Jag har tänkt att införskaffa mig en Stortriss MK2 inom kort och börja min resa med segling! Jag har därför några funderingar angående just sjösättning av sådan båt. Vi bor inte så supernära någon slags hamn eller har tillgång till kranar etc så jag undrar om det är möjligt att sjösätta stortrissen med bil och kärran som hör till? Själv så tycker jag att det verkar lite halvdant då det ser ut som att båten och kärran måste ner under vattnet ungefär lika djupt som bilen är hög haha. Jag har googlat och youtubar men hittar inte en ända video eller något med någon som sjösätter en Stortrissen i huvudtaget. så min fråga är, är det möjligt att sjösätta den med bil och kärra eller MÅSTE man lyfta ner båten i vattnet? :) Mvh! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 28 April , 2020 Hej! Jag har sett en person sjösätta en Stortriss med vagn. Han hade dock inte vagnen direkt kopplad till bilen sista biten utan halade ner vagnen med rep/talja som var kopplad från vagnen till dragkroken. Vagnen behöver ju komma ganska djupt men det gick bra. Och tekniken med att koppla talja eller spaklyft mellan kärra och båt har jag varit med om flera gånger med andra båtar. Det går bra både att sjösätta och ta upp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 960 Postad 28 April , 2020 Ska du sjösätta genom att köra ut kärran i vattnet så måste du ha koll på hur det ser ut under vattenytan. Lagom brant så kärran inte fastnar när du rullar ner den i vattnet. Lagom brant så du får upp kärran när du sjösatt (och det blir tyngre när båten ska upp på kärran igen). Jämn botten så hjulen inte fastnar i dy, gropar, bland stenar eller liknande. En Stortriss är ju inte så förfärligt tung men det blir jobbigt att baxa om kärra o båt fastnar. Välkommen in i seglarlivet förresten! Mitt båtliv började med en Sheriff 600 (ungefär i storlek som Stortrissen) i början av 70-talet och jag är fortfarande fast... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbsis 1 Postad 28 April , 2020 22 minuter sedan skrev Lintott: Ska du sjösätta genom att köra ut kärran i vattnet så måste du ha koll på hur det ser ut under vattenytan. Lagom brant så kärran inte fastnar när du rullar ner den i vattnet. Lagom brant så du får upp kärran när du sjösatt (och det blir tyngre när båten ska upp på kärran igen). Jämn botten så hjulen inte fastnar i dy, gropar, bland stenar eller liknande. En Stortriss är ju inte så förfärligt tung men det blir jobbigt att baxa om kärra o båt fastnar. Välkommen in i seglarlivet förresten! Mitt båtliv började med en Sheriff 600 (ungefär i storlek som Stortrissen) i början av 70-talet och jag är fortfarande fast... Hej tack för svar! Jag får ta och åka ut och kika lite på iläggningsplatser här omkring och se hur det ser ut! Tack för välkommnandet! Ska bli riktigt spännande att börja med segling, det verkar som en liten utmaning men också som en riktigt härlig hobby! 28 minuter sedan skrev MarkusF: Hej! Jag har sett en person sjösätta en Stortriss med vagn. Han hade dock inte vagnen direkt kopplad till bilen sista biten utan halade ner vagnen med rep/talja som var kopplad från vagnen till dragkroken. Vagnen behöver ju komma ganska djupt men det gick bra. Och tekniken med att koppla talja eller spaklyft mellan kärra och båt har jag varit med om flera gånger med andra båtar. Det går bra både att sjösätta och ta upp. Tack för ditt svar! Nu känner man sig lite dum faktist att man inte tänkt på att ha rep/talja kopplat sista biten i vattnet, jag har suttit och klurat på detta i flera dagar nu, men äntligen så har jag en trovärdig lösning på detta! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 28 April , 2020 Antar att kärran är enaxlad och att tyngdpunkten ligger framför men rätt nära axeln för att få lagom kultryck. När kärran sedan står i nedförslut kanske tyngdpunkten närmar sig axeln, låter spännande med ett rep mellan bilen och kärran. Om tyngdpunkten hamnar bakom axeln blir det riktigt läskigt, men det är väl inte troligt att det lutar såpass, fast hur ser botten ut en bit från land? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 28 April , 2020 Ungefär var bor du? Nånstans i närheten borde det finnas nån enklare kran eller nån med gaffeltruck för sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbsis 1 Postad 28 April , 2020 8 minuter sedan skrev raol: Ungefär var bor du? Nånstans i närheten borde det finnas nån enklare kran eller nån med gaffeltruck för sjösättning. En timme från Örebro, kan hända att det finns någon med en hjullastare i närheten men tänkte ifall man inte kan få tag på en! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 960 Postad 28 April , 2020 20 minuter sedan skrev Sebbsis: En timme från Örebro, kan hända att det finns någon med en hjullastare i närheten men tänkte ifall man inte kan få tag på en! Tänker du ha båten i Hjälmaren eller någon insjö? I Örebro finns det småbåtshamn o sannolikt sjösättningsmöjlighet. Med lite platsangivelse så kan du kanske få tips här på var det går att sätta i din båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser