Gäst Fred Postad 26 Juni , 2005 hej'kan man utesluta tändningsproblem som orsak till att motorn ej startar när man iaf kan få ing den med startgas? är stargas mkt mer lättantändligt än bensin? min motor går på startgas men ej för egen soppa... hur ser man om bensinfiltret e kass? har tagit isär men ser ok ut tror jag. samma ed membran i pumpen. blåsan blir hård när jag pumpar. En sista fråga oxå. Hur mkt öpnar sig spjällen i förgasarna normalt då man använd frilägesgasen? När jag drar fullt på den så öppnar sig spjällen endast ca 10 % av maxutslag. e detta tillräckligt för attt starta en 2takt 60hk yamaha motor. Vill ut på sjön! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 26 Juni , 2005 har du provat att ta loss slangen från förgasaren och ser att det verkligen kommer soppa dit? på yamaha brukar det vara kopplingen mellan slangen och motorn som glappar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 26 Juni , 2005 Pröva med att köra på startmotorn samtidigt som du pumpar på blåsan ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik gbg Postad 26 Juni , 2005 nu har jag kollat så bensinen kom till förgasarn genonm att ta loss slangen o pumpa. så långt väl. sen satte jag en trasa mot tänsdstiftshålet i cylindern o körde startmotorn. då märkte jag att det inte kommer nån sopp till cylindrarna. äntligen lyckades jag hitta problemet! förgasarna åkte av och togs isär i eftermiddag. ser att det finns lite smuts o skräp men sen INGEN bensin! efter lite meck så fattar jag hur flottören sluter o öppnar och inser att det är så att nålen sitter fast i stängt läge på alla tre förgasare pga av salt från motorns undervattensgång i höstas. Är säker på att det var mitt problem så nästa helg åker förgasarna på o då SKALL den starta. Tack för tipsen. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 26 Juni , 2005 Kan vara lite trixit med ubåtsmotorer :-/ ... Gör rent allt! Var motorn igång när den dök? isåfall kommer den nog att trilskas på fler sätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser