Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
lasveghas

Gasreglage ger inte fullt utslag

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Böt båda vajrarna från reglage till motor här om dagen, efter allt vart klart så tog jag ner den i sjön för att testköra. Gasen till backen ger fullt utslag, precis som den ska, men när jag lägger i växeln för att köra framåt så har jag som ett litet tomrum innan jag får utslag från motorn, och jag får inte FULLT utslag, det saknas 3500 varv vilket innebär att jag just nu maxar båten i 22 knop, den ska göra 30. Det är som att vajern inte spänns snabbt nog, men konstigt nog så gör ju Backen det.

Eftersom jag får utslag DIREKT när jag lägger i Backen och ner i botten, så borde jag väl få det när jag lägger i "framåtväxeln"? Det är ju samma vajer?
Hur som helst så behöver jag lite proffshjälp här. Har en Ryds 510 GTS om det skulle göra till någon hjälp, samma originalreglage sitter på. Jag anar att det är något som är fuffens med reglaget, vad det nu är, får ni svara på!

(Notera att vajern inte är fastsatt på reglaget, på bilden. Just nu så sitter gasvajern fast i det bakre hålet, hål (2)
Vill gärna lösa problemet så man lär sig för livet framåt.

Tacksam för snabba svar :)

94727428_740464073449548_6667927986781552640_n.jpg

Redigerad av lasveghas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att sannolikheten att få bra hjälp ökar om du anger modell på reglaget. Med denna info går det ofta att googla fram lösningen. Inte sällan har någon hjälpsam lagt upp en film på hur man gör olika saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, guestsson said:

Jag tror att sannolikheten att få bra hjälp ökar om du anger modell på reglaget. Med denna info går det ofta att googla fram lösningen. Inte sällan har någon hjälpsam lagt upp en film på hur man gör olika saker.

Båten är från -98, var lite trött när jag skrev...  vet inte vad reglaget heter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du kanske vet vad du har för motor. Troligtvis en Johnson eller Evinrude. Samma motor olika färg, så gemensamt brukar dessa benämnas OMC.

Googla förslagsvis 

- OMC remote control box

- Evinrude remote control box

- Johnson remote control box

Kolla om du inte åtminstone kan ta reda på modell på reglaget på detta sätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...