Emikar94 1 Postad 27 April , 2020 Hej! Finns det någon vänlig person som kan säga vad detta är för båt? B20 100 drev. mvh Emil K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 27 April , 2020 Skrov av plywood..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emikar94 1 Postad 27 April , 2020 Hej Peter! Nej det är i plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emikar94 1 Postad 27 April , 2020 Plast i skrov och plywood på däcket. Eller något annat träslag, haha! Inte riktigt min grej det här! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 April , 2020 Jag gissar vilt att det är ett sextiotalsbygge från något (familjeägt-)varv på mellersta delen av ostkusten. Det kan ha suttit en B 18 i från början. Det ser ut att vara ett 100-drev, som du skrev. En lika vild gissning säger att det är en tidig Catalina, de senare hade ju rak akterspegel och överbyggnad i plast. Men sagt en vild eller grov gissning. Men det finns väldigt många snarlika motorbåtar från denna tid. Vi får väl se vad övriga formdeltagare anser om denna trevliga båt. -För du har förstås inte funnit någon tillverkarskylt eller liknande, då hade du ju inte behövt fråga, men det kan finnas andra skyltar eller instansade nummer eller liknande som kan ge viss vägledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emikar94 1 Postad 27 April , 2020 Tack för svar Georg! va inne på samma som du catalina.. men hittar ingen som ser likadan ut! Jag har letat skyltar men hittar tyvärr inget.. Gubben jag köpte båten av hade ingen aning. Jag fastnade för 60-tals stuket som den har bak! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emikar94 1 Postad 27 April , 2020 Och ja det är ett 100a drev. Med den långa oljestickan. Fick jag lära mig igår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 April , 2020 2 minuter sedan skrev Emikar94: Tack för svar Georg! va inne på samma som du catalina.. men hittar ingen som ser likadan ut! Jag har letat skyltar men hittar tyvärr inget.. Gubben jag köpte båten av hade ingen aning. Jag fastnade för 60-tals stuket som den har bak! Jag försökte med en visuell sökning på Pinterest men det gav ingenting användbart. Men man kanske kan söka med bild, efter bild på Google också? Den inåtlutande akterspegeln kallas för ”negativ akterspegel” eller ”negativ akter” men det är ju inget negativt med det... Motorn finns det ju reservdelar till, men jag är osäker på om det finns delar att köpa till så gamla drev, så var rädd om det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 27 April , 2020 Själv tycker jag den luktar lite Fisksätra Marin. De byggde bl a båtar i plastad plywood i skrovet, som hade lite den formen på skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emikar94 1 Postad 27 April , 2020 Får lära mig massor! Tack för det jag tycker aktern är väldigt fin! En liten kul grej, jag fick med 2 extra renoverade drev och reservdelar till både motor och drev. Så än så länge kan jag ”sitta lugnt i båten” Fisksätra, ska kollas upp! tack va snälla ni är som hjälper mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 27 April , 2020 (redigerade) Jag kollade litet bilder på gamla Marieholmbåtar (som byggde Catalinan) men ingen liknar din båt till 100% inte ens till 50%... Ockelbo? Var bor du, det kan ju finnas anledning att söka i Finland respektive Norge också, beroende på vad som är närmast. Det fanns tider då det byggdes massvis med båtar och liknande grejer i glasfiberarmerad plast i nästan varandra lada och hos mer eller mindre etablerade båtvarv. (Även sportbilskarosser, septiktankar och allt möjligt i denna byggmetod). Din båt verkar rätt så flack i bottenvinkeln...? Redigerad 27 April , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emikar94 1 Postad 27 April , 2020 28 minuter sedan skrev Peter_K: Själv tycker jag den luktar lite Fisksätra Marin. De byggde bl a båtar i plastad plywood i skrovet, som hade lite den formen på skrovet. Du har rätt! Liknar min modell.. men det måste blivit ombyggd någon gång.. finner Ingen som ser ut som min. Fast de har samma akter och stuk på skrovet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emikar94 1 Postad 27 April , 2020 13 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag kollade litet bilder på gamla Marieholmbåtar (som byggde Catalinan) men ingen liknar din båt till 100% inte ens till 50%... Ockelbo? Var bor du, det kan ju finnas anledning att söka i Finland respektive Norge också, beroende på vad som är närmast. Det fanns tider då det byggdes massvis med båtar och liknande grejer i glasfiberarmerad plast i nästan varandra lada och hos mer eller mindre etablerade båtvarv. (Även sportbilskarosser, septiktankar och allt möjligt i denna byggmetod). Din båt verkar rätt så flack i bottenvinkeln...? Jag har också kikat.. Nej det är ingen som liknar min riktigt! Jag bor i Värmland, båten har varit i Värmland de senaste 15 åren. Innan det kan den varit vart som helst. Ja jag ger inte upp i mitt sökande. Den är inte helt flack, påminner lite om min crescent 495 jag hade förut i skrovet. Det ska bli intressant och se vart vi hamnar tillslut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser