skargardsmarin 0 Postad 27 April , 2020 Hej, jag har en Nordkapp king 22 med en AQ170 (B30) motor. När man startar motorn så låter den som den ska första 2-3 sekunderna, sedan kommer ett tuffande ljud som låter som att det kommer nere mellan motorn och akterspegeln, min och förra ägarens teori är att det är hål någonstans i avgassystemet antingen i knäet eller andra delen som går ner mot drevet. Förra ägaren sa att för 3 år sedan när han köpte båten så hördes detta tuffande ljud lite grann sedan har det blivit mer och mer. Har ni några teorier? Kan det vara avgaslimpan? Stort tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 48 Postad 27 April , 2020 Omöjligt att veta utan att vara på plats. Men låter onekligen som att luft kommer ut någonstans. Mitt ena knä gick förra året med ett liknande ljud. Mitt tips är att känn med handen någon centimeter ifrån längs båda sidor på tomgång om du känner någon luft samt kontrollera alla slangklämmor. Du kan ju ha tur så är det bara en slangklämma som sitter löst... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 27 April , 2020 Hej. Det troliga är att du har hål på undersidan av avgaskröken . Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 April , 2020 (redigerade) Avgaslimpan till Aq170 är svindyr, runt 23000 kr, om den ens finns att få tag på i dagsläget. Dock finns det en del eftermarknads konstruktioner, en del mindre bra. Här är en firma som säljer BW Performance, dom har en annons på Blocket, nästan 18000 kr. https://www.blocket.se/annons/skaraborg/avgaslimpa_volvo_penta_aq165_aq170/88763807 Sedan om den tillhör dom bättre eller sämre är svårt att säga. Men den ser rätt ok ut. Knät finns tillgängligt 3500 kr https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/motordelar/bensinmodeller/produkter/avgaskna-for-volvo-penta-aq-170-b30-rm831834-7/ Om det är avgasdelarna som gett sig så se till att säljaren om möjligt tar kostnaden Redigerad 27 April , 2020 av Gelis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 27 April , 2020 Det är nästan alltid kröken det går hål på och en sådan kostar c:a 3500:- beroende på vilken modell du har. Det kan dock vara besvärligt att få bort skruvarna. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 27 April , 2020 Ursäkta att jag lägger mig i, men hål på avgassystemet borde väl man kunna diagnostisera med näsan, det luktar ju alltid litet, även med den blyfria bensinen. Kanske man kan se ett avgasmoln när man lyfter på motorluckan/motorkåpan efter en stunds körning? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skargardsmarin 0 Postad 1 Maj , 2020 Stort tack för alla tips och tankar! Jag ska ta tag i detta under helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 2 Maj , 2020 Nu kanske jag inte riktig förstår hur det ser på denna motor men om det är hål på avgasröret så borde det väl spruta ut kylvatten i motorrummet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 2 Maj , 2020 Hej. Vanligtvis blir det först ett litet hål i mitten längst fram på avgaskröken. Då hörs det lite oljud och luktar avgaser kring motorn. Man kan känna med handen under om man kommer åt. Kylvattnet blandas med avgaserna längre bak i kröken och därför kommer det inte ut något vatten där. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser