Gäst Tias Ekman Postad 25 Juni , 2005 Motorn är en OMC 3.0 -87 och har startat tidigare i vår. När jag nu försöker starta maler jag med startmotorn i 30sek * 10ggr utan tendens till att den startar. Det enda som händer ibland när jag slår av tändnyckeln är att det smäller till nånstans...? Låter lite otäckt. När jag nu lyfter på luftfiltret och tittar på förgasaren verkar spjället man ser sitta fast i nästan helt öppet läge?? Skall inte detta röra sig när man gasar? Om jag rör direkt på spjället är det helt fast. Nån skruv på utsidan verkar ta emot i länkaget... Det luktar lite bensin om jag luktar i förgasaren, men borde det inte stinka i hela båten när man håller på så här?? (jag ser att bensin kommer till pumpen, filtret är bytt. Rochester 2p förgasare). Lite grön på området... /mvh Tias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Overlander 0 Postad 27 Juni , 2005 Spjälet du ser är choken det stänger vid aktiverad choke. Det borde stänga om du ger full gas och tillbaks innan start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bloaja 0 Postad 31 Juli , 2006 Hej, jag har en liknande problem med min 1 portare men oftast när den är varm, ta av luftfiltret och tvångsstäng chokespjället (2 man behövs) om den inte startar fort 5 sek håll spjället öppet och ge hög gas. Du kan behöva stänga lågfartsspjället något genom att vrida plastskivan med tre skruv mot rich jag tror att den har bimetall som gör att den reagerar olika när det är varmt och kallt. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drago490 0 Postad 1 Augusti , 2006 skvätt ner en halv decilier bensin i förgasaren och kör på starten. tänder den till då så är det ju något knas med förgasaren som kanske torkat fast när den stått. tex flottör. prova och se! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser