Norrland 0 Postad 25 Juni , 2005 Hej.jag tänker hänga på ny motor på min örnvik 481R.Det kommer att bli en del trollingfiske och jag har läst att suzuki (Johnsson) går tystast så det lutade åt en suzuki 40,eftersom 50 är samma motor upptrimmad på toppvarven,och båten klarar sig bra med 40hk.Men nu har årets Yamaha 50 större cyl.volym inspr. och samma vikt som suzukin.Suzuki har kamkedja yamaha kamrem,hur ofta skall den bytas och vad kostar det?Jag har hört att suzuki har högre oljetryck på tomgång som gör den lämpligare till trolling vad är sant? Hur låter yamahan volymmässigt? Tacksam för svar.(Beslutsångets) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Juni , 2005 Hej, Ta två papperslappar, skriv Suzuki på den ena och Yamaha på den andra. Stoppa i en burk, blunda och dra en lapp och välj den motor du för upp. Skämt å sido, men egentligen spelar det nog ingen roll vilken du väljer. Bägge är kanonfina motorer. Har själv kört Suzuki förr men kör nu Yamaha (F115 4-takt med EFI). Mitt råd blir att välja 50 hk (40 hk kan bli i minsta laget ändå för en såpass stor båt). Kamrem: Visst i teorin kan kamrem kanske smälla av lättare än kamkedja. Men huvuddelen av alla bilar klarar sig ju med kamrem fint - under förutsättning att den byts vid rekommenderade intervall. När det gäller Yamaha F50 EFI så står det i manualen att kamrem skall bytas var 1000 timme eller var 5 år (vilket som kommer först). På en ny motor skall man efter 10 timmar inkörningsperioden inspektera både kamrem och ventiler. Inspektion skall därefter ske av dessa två saker var 100 timme eller var 6 mån (vilket som kommer först). Du kan själv kolla på Yamaha outboards i USA, Parts & Service, View Owners Manuals (i PDF). Beroende på var man köper en Yamaha kan man få upp till 5 års garanti. Ang ljudnivån bör den vara ganska behaglig på F50. Finns säkert nån test på F50 (med förgasare då) på Vi Båtägares hemsida eller Båtnytt, Beställ Tester, som du kan beställa och kolla in. De brukar mäta ljudnivån i sina tester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 29 Oktober , 2009 Tror du inte att han redan har bestämt sig? Det är ju ändå mer än fyra år sedan han ställde frågan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 29 Oktober , 2009 BUMP!!! ASG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser